تهران- ایرنا- قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در سال گذشته ۱۳۶ برنامه درسی شامل ۱۲۵ برنامه جدید و ۱۱ برنامه بازنگری، همچنین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کدرشته محل تعطیل و تعدادی کدرشته محل جدید جایگزین برنامه‌های قبلی نظام آموزشی شغلی کشور شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه جامع علمی کاربردی، همایش نظام جامع آموزش مهارتی، مشارکت بخش خصوصی در آموزش مهارتی با حضور جمعی از معاونان و مدیران و با مشارکت بیش از ۱۰۰ نفر از فرهیختگان و صاحب‌نظران در سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد.

قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی و دبیر علمی همایش پیرامون اهداف، سیاست های کلی و ماهیت این همایش مباحثی را ارائه کرد و ضمن مروری بر محورهای این همایش، به تشریح مدل دانشگاه در دستیابی به اشتغال پرداخت که از سال ۱۳۷۰ تاکنون توسعه یافته است.

اصغر کشت کار بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که ضمن استفاده از ظرفیت مدرسان آموزشی از ظرفیت مدرسان تجربی هم استفاده می کند. خبرگان دانشگاه علاوه بر دانش و آگاهی در حوزه تخصصی خود دارای مهارت و تجربه کافی بوده و از این ظرفیت در آموزش های مهارتی استفاده می کنند. اکنون حدود ۴۰ هزار مدرس با کد مدرسی فعال در دانشگاه مشغول به تدریس هستند که از مولفه های مهم نظام علمی کاربردی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: تجهیزات موجود در مراکز مجری آموزش‌های علمی کاربردی متعلق به بخش خصوصی بوده، ولی تحت نظارت دانشگاه و برابر با استانداردهای مندرج در برنامه های درسی علمی کاربردی هستند، طراحی و تدوین برنامه‌های درسی این دانشگاه نیز پس از تحلیل شغل و با لحاظ شایستگی‌های حرفه ای با همراهی صاحب نظران حوزه شغلی انجام می شود.

کشت‌کار افزود: در سال گذشته ۱۳۶ برنامه درسی مبتنی بر برنامه تحولی نیازآفرینی شامل ۱۲۵ برنامه جدید و ۱۱ برنامه بازنگری شده و در مقاطع کاردانی وکارشناسی ناپیوسته در زیرگروه‌های آموزشی مختلف تدوین و برای اجرا ابلاغ شد.

تعطیلی ۲ هزار و ۵۰۰ کدرشته‌محل

دبیر علمی این همایش افزود: رویکرد و سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی برای توسعه مراکز، توجه به بحث تضمین اشتغال و پذیرش دانشجو به شرط اشتغال از ابتدا است. با لحاظ طرح پایش و آمایش در سال گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کدرشته محل تعطیل و تعداد قابل توجهی کدرشته محل جدید و متناسب با نیاز بازار کار جایگزین برنامه ‌های قبلی نظام آموزش شغلی کشور شد که این فعالیت ها حکایت از پویایی این نظام آموزشی در دانشگاه جامع علمی کاربردی دارد.

وی بیان کرد: به دنبال تعاملات برون سازمانی و مشارکت با صاحب نظران برای توسعه دانشگاه جامع علمی کاربردی هستیم و مصداق آن هم چند طرح اخیر مصوب ما در وزارت علوم و استقبال از آن برای افزایش مهارت حتی دانش آموختگان و دانشجویان و استقبال جامعه از آموزش‌های مهارتی است.

محمد فتحیان معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی و ‌مدیران ستادی نیز در این همایش در محورهایی مانند برنامه ریزی درسی، گسترش، مدرسان، صلاحیت حرفه ای، دوره های کوتاه مدت و نظارت و ارزیابی به تشریح زیر مدل های این مدل تحولی پرداختند.

در بخشی از این همایش علیرضا جمالزاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن پرداختن به شاخص‌ها و ویژگی‌های برنامه درسی، بیان کرد: مهمترین سرمایه انسان‌ها هستند. محور تمام مباحث در آموزش مهارتی شغل است و شغل همواره در حال تغییر است. پس این دگرگونی باید در تمام عناصر و وجوه برنامه ریزی آموزشی وضوح داشته باشد.

دکتر نغمه فعال رئیس مرکز امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی و دبیر اجرایی این همایش نیز ضمن تاکید بر نقش و اهمیت مدرس در نظام آموزش علمی کاربردی شرط موفقیت مدرس در یک تدریس اثربخش را احراز شایستگی های حرفه ای در تدریس و توانایی انتقال آن به مخاطبان دانست.

عصر جدید و نیازمندی به آموزش‌های مستمر

وی موضوع مدرسان را در چهار بخش جذب و شناسایی، توانمند سازی، رتبه بندی و ارزیابی و انگیزش و نگهداشت بیان و انواع مدرسان آموزشی و خبره/تجربی را در دانشگاه جامع علمی کاربردی معرفی کرد.

سپس دکتر وحید بیگدلی سرپرست دفتر آموزش‌های کوتاه مدت دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز درخصوص سیاست‌های آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی مباحثی را مطرح و ضمن اشاره به اهداف، مزیت‌ها، تفاوت‌ها به دستاوردهای این آموزش در وضعیت کنونی پرداخت و افزود: این آموزش‌ها در عصر جدید که مشاغل نیازمند آموزش‌های مستمر و دایم بروز، فارغ از چارچوب‌های طولانی هستند یک ضرورت و از جمله سیاست ‌ها و راهبردهای دانشگاه توسعه این گونه آموزش ‌ها است.

همچنین در بخش دیگری از این همایش دکتر عباس صدری به عنوان یکی از بنیان گذاران و پیشکسوتان آموزش‌های مهارتی در کشور با هدف داشتن نگاه برون سازمانی به محورهای مورد بحث، به ارائه یک مدل برای آموزش‌های شغلی پرداخت.

سپس دکتر محمدتقی امان‌پور معاون اسبق آموزش و تحقیقات جهاد سازندگی تاکید کرد: قوی ترین و موثرترین آموزش های مهارتی در بخش کشاورزی شکل گرفته است.

آموزش‌های علمی کاربردی کارآمد و اثربخش، توفیقات سه دهه گذشته این نظام آموزشی، توسعه کسب صلاحیت حرفه‌ای، ضرورت تاسیس مدرسه حکمرانی صلاحیت حرفه ای به عنوان یک مرکز آموزش خصوصی در حوزه آموزش های علمی کاربردی، راه اندازی یک تعاونی ملی فراگیر متشکل از دست اندرکاران آموزش های صلاحیت حرفه ای کشور اعم از دانشگاه جامع علمی کاربردی، فنی حرفه ای و دیگر آموزش‌ها که می توانند سهامداران این تعاونی و سرمایه گذار شریک در این شرکت دانش بنیان باشند، نیاز به تحول وضع موجود صلاحیت حرفه ای برای هم افزایی و توانمندسازی کسب و کار در بازار از دیگر مباحث پرداخته شده در این همایش بود.

در ادامه این نشست یک روزه در قالب یک پنل تخصصی تعدادی دیگر از حاضران نظرات و پیشنهادهای خود را در حمایت از آموزش‌های مهارتی و ضروت توسعه اینگونه آموزش ها و توجه به اسناد بالادستی برای تقویت این آموزش ها تبیین کردند و تعدادی از صاحب نظران حوزه آموزش های مهارتی نقطه نظرات خود را پیرامون دو محور همایش بیان کردند.

کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور به منظور ایجاد تحول در نظام آموزش مهارتی و پیرو دستور وزیر علوم، ۳۱ خرداد سال جاری با همیاری ۱۴ دانشگاه‌ و سازمان‌های همیار با محوریت موسسه پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزش عالی برگزار می شود و بناست نتایج حاصل از جمع بندی انجام شده در این همایش در کنگره ملی پیش رو ارائه شود.