به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی چه در بعد ملی و چه در حوزه بینالمللی، به مولفههای آمایش، پیمایش و نظرسنجیهای وابسته به آن رویداد وابسته است.
همزمان با برگزاری سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفهها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان، در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخشهای مختلف این رویداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه در راستای رسالت رسانهای خود ایفا کند.
بر این اساس مولفههای ۱۰گانهای از جمله قیمتگذاری کتابها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفهها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشستها و تنوع کتابهای تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بینالملل به تبادل نظر گذاشت.
در این نظرسنجی عدد ۱ نشاندهنده ضعیفترین و عدد ۱۰ نشاندهنده عالیترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفههای عنوان شده است.
محل برگزاری نمایشگاه بیشترنی میزان رضایت ناشران را در نظرسنجی روز دوم به دنبال داشت و پس از آن تنوع تازه های نشر بود که مورد رضایت ناشران واقع شد.
چیدمان و دکور غرفه ها نیز در سومین جایگاه رضایت ناشران غرفه داران نمایشگاه سی و چهارم قرار گرفت.
اما همچنان عدم آگاهی ناشران از نشستهای زنده و موضوعات آن قابل توجه بود. این مولفه که کمترین میزان رضایت را به خود اختصاص داده، مورد اطلاع اکثریت نبود.
این برآورد مهم آنهم در دومین روز نمایشگاه نشان میدهد که باید در کنار هیاهوی بسیاری که در بحث ارائه و خرید کتاب وجود دارد، تبلیغات بیشتری در حوزههایی چون نشستهای زنده و خدمات جانبی انجام شود تا این بخشها نیز با یافتن مخاطبان هدف خود، دستاوردهای فرهنگی نمایشگاه را به میزان قابلتوجهی افزایش داده تا بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، تنها محدود به فروش کتاب نشود.