یعقوب وحیدکیا، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه فاز اول این خط در حد فاصل ایستگاه قراملک تا میدان دانشسرا اجرا می شود، افزود: دستگاه حفار تا ایستگاه۶ خط۲ (گجیل) در سال های گذشته پیش رفته بود که به علت تمرکز در اتمام خط یک، نیاز به بروز رسانی دستگاه حفار و وجود نواقص و مشکلاتی در اجرای خط2 قطارشهری عملیات حفاری متوقف شد که پس از تامین تجهیزات، رفع نواقص و به روزرسانی دستگاه، هم اکنون حفاری بقیه تونل تا میدان دانشسرا در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه خط۲ قطارشهری تبریز، طولانیترین مسیر بین خطوط قطارشهری محسوب می شود، اظهار کرد: برای سرعت بخشی به عملیات حفاری در این مسیر، کار حفاری به صورت ۲ شیفته و شبانه روز انجام می شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز، اعتبار مورد نیاز برای اجرا و بهره برداری از فاز اول خط۲ قطارشهری را حدود پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اکنون حفاری از ایستگاه ۶ به سمت ایستگاه هفت در جریان بوده و تلاش می شود تا پنج، ۶ ماه آینده حفاری تونل غربی تمام شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز، اعتبار مورد نیاز برای اجرا و بهره برداری از فاز اول خط۲ قطارشهری را حدود پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون حفاری از ایستگاه ۶ به سمت ایستگاه هفت در جریان بوده و تلاش می شود تا پنج، ۶ ماه آینده حفاری تونل غربی تمام شود.
وحیدکیا، با بیان اینکه پس از اتمام حفاری تونل غربی، عملیات حفاری در تونل شرفی با سرعت مناسب آغاز می شود، ادامه داد: با همکاری پیمانکار، قرارگاه خاتم الانبیا، مشاوران طرح و این سازمان تلاش می شود عملیات حفاری فاز اول خط ۲ قطارشهری تا پایان امسال یا خرداد ماه سال آینده به اتمام برسد.
وی یادآور شد: در هفته های آینده با ادامه فعالیت و سرعت بخشی به عملیات حفاری تونل و احداث ایستگاه ها، در راستای سیاست های مدیریت شهری از تابلو روزشمار برای اطلاع مردم از زمان بهره برداری ایستگاه های این مسیر استفاده خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به بازدید و بررسی های مکرر و شبانه روزی از روند اجرای فاز اول خط ۲ قطارشهری و برنامه ریزی برای رفع مشکلات و موانع پیش رو، گفت: بازدیدهای میدانی و پایشهای مستمر و شبانه روزی موجب شده تا بخش اعظمی از مشکلات پیچیده پیش روی خط ۲ قطارشهری حل شود.
وحیدکیا، با بیان اینکه برای اجرا و بهره برداری از خط۲ قطارشهری تبریز نیاز به ۲۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: مسافرپذیری این خط در مقایسه با خط یک قطارشهری بالا بوده و شرق و غرب تبریز را پوشش می دهد.
به گزارش ایرنا، عملیات حفاری تونل و اجرای خط ۲ قطارشهری تبریز از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود که در طول اجرا با مشکلاتی مانند تملکات در پیرامون ایستگاهها، تعطیلی چندین ساله ایستگاهها و قرارداد با پیمانکار مواجه شد و در چند ماه اخیر، این موارد با برنامهریزی منظم مسوولان ذیربط حل شده و روند اجرای آن سرعت گرفته است.
فاز اول خط ۲ قطارشهری تبریز به طول ۱۰ کیلومتر از سمت قراملک آغاز شده است و با عبور از شهرک امام، دامپزشکی، آخونی، قره آغاج، گجیل، بازار به میدان دانشسرا ختم می شود.
قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومهای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده است.