فاز یک خط۲ قطارشهری تبریز نیازمند پنج هزار میلیارد تومان است

تبریز - ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: اجرا و بهره برداری از فاز یک خط۲ قطارشهری از ایستگاه قراملک تا استانداری نیازمند پنج هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایرنا، یعقوب وحیدکیا، روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه این مسیر دارای چهار ایستگاه بوده و تلاش می شود تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد، افزود: قرارداد اجرای این خط در سال های گذشته منعقد شده و نیاز به برخی اصلاحات و اخذ مجوزهای لازم دارد که با انجام این اصلاحات و اخذ مجوزهای لازم، سرعت اجرای این خط برای ارایه خدمات حمل و نقل عمومی به شهروندان افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط۲ قطارشهری تبریز از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و هم اکنون به ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، اظهار داشت: کندی پیشرفت این پروژه به علت وجود موانع مختلف و وقفه در انجام عملیات در سال های گذشته است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز گفت: هم اکنون یک دستگاه حفاری تونل (TBM) در این مسیر فعال بوده و یک دستگاه دیگر نیز پس از تعمیرات به زودی کار حفاری در این خط را شروع می کند.

وحیدکیا، با بیان اینکه بر اساس آخرین برآوردها، اجرا و بهره برداری هر کیلومتر قطارشهری به یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، ادامه داد: تلاش می شود بخشی از فاز یک خط۲ قطارشهری در سال ۱۴۰۲ و بخشی دیگر نیز در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲ رام قطار در قطارشهری تبریز فعال است، یادآوری کرد: خدمات دهی قطارشهری از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و با توجه به اینکه روز به روز تجهیزات مورد استفاده در آن دچار فرسودگی می شود باید نسبت به تعمیر و بروز رسانی آن اقدام شود.

مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز با اشاره به وجود محدودیت ها در تهیه تجهیزات، سیگنالینگ و کنترل هوشمند این پروژه، گفت: هم اکنون زمان انتظار مسافر در ایستگاه های قطارشهری حدود ۱۵ دقیقه است که تلاش می شود این مدت با خرید واگن های جدید کاهش یابد.

وحیدکیا، افزود: در زمان کنونی در ۱۸ کیلومتر از خط یک قطارشهری تبریز نیاز به ناوگان وجود دارد و از محل قرارداد سال های قبل دولت برای تامین ۳۱۵ واگن قطارشهری شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز، سهم قطارشهری تبریز زیاد بوده و پیگیری لازم برای تحویل آن انجام می شود.

وی با اشاره به تحقق بودجه ۱۰۳ درصدی سازمان قطارشهری تبریز در ۹ ماه سال جاری یادآوری کرد: سهم این سازمان از بودجه امسال شهرداری تبریز ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که عمده آن مربوط به خط۲ قطارشهری بوده که از محل درآمدهای نقدی و غیرنقدی تامین شده است.

فاز یک خط۲ قطارشهری تبریز نیازمند پنج هزار میلیارد تومان است

بخشی از اموال سرقتی قطارشهری تبریز کشف و شناسایی شده است

مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز با اشاره به سرقت کابل های قطارشهری، گفت: سرقت در ۲ مرحله انجام شده و هفته گذشته بخشی از اموال سرقتی از سوی پلیس آگاهی کشف و شناسایی شده است.

وحیدکیا، ارزش اموال سرقتی را حدود ۴۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: بخش عمده این اموال در اختیار پیمانکار بوده و بار مالی آن به این سازمان وارد نمی شود ولی باید با اتخاذ تدابیر لازم از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: در این راستا اقدامات لازم از سوی سازمان قطارشهری از جمله نصب دوربین های مداربسته و افزایش نیروی های نگهبانی و انتظامی انجام شده است.

۶ هزار دستگاه تاکسی ناوگان تاکسیرانی تبریز نیاز به نوسازی دارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی در ناوگان تاکسیرانی این شهر برای ارایه خدمات به شهروندان فعالیت می کنند، گفت: بر اساس دستورالعمل های دولتی، از این تعداد حدود ۶ هزار دستگاه فرسوده بوده و بالای ۱۰ سال عمر دارند و نیازمند نوسازی هستند.

وحیدکیا، با اشاره به فراخوان برای نوسازی و ثبت نام تاکسی های فرسوده مدل ۸۳ به بالا در تبریز، افزود: امسال مجوز نوسازی ۲ هزار دستگاه تاکسی از سوی مدیریت شهری و موافقت شفاهی وزیر کشور برای اختصاص یک هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی نیز از سوی استانداری برای تبریز اخذ شده است.

وی یادآوری کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی تبریز برای نوسازی هر دستگاه تاکسی ۱۲۰ میلیون تومان وام کم بهره از سوی شهرداری و ۵۰ میلیون تومان نیز وام با سود چهار درصد از سوی سازمان محیط زیست پرداخت می شود و بخشی از پول خودرو نیز از محل اسقاط خودرو فرسوده و بقیه نیز با آورده راننده تامین می شود.

یک هزار دستگاه اتوبوس باید در حمل و نقل عمومی تبریز فعالیت کند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: در کلانشهر تبریز برای ارایه خدمات بهینه به شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی به فعالیت یک هزار دستگاه اتوبوس نیاز است در حالی که این خدمات با لحاظ اتوبوس های شرکت واحد و بخش خصوصی با ۵۰ درصد و از طریق ۵۰۰ دستگاه اتوبوس انجام می شود.

وحیدکیا، ادامه داد: در پنج سال گذشته به علت فرسودگی اتوبوس ها و اتمام تعهدات بخش خصوصی، حدود ۲۲۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز خارج شده و جایگزینی برای آن ها نشده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده تا پایان امسال ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز افزوده شود، اظهار داشت: از این تعداد برای تامین ۱۰۰ دستگاه با استفاده از منابع شهرداری با شرکت های تولید خودرو سنگین قرارداد منعقد شد که از این تعداد ۳۵ دستگاه تحویل شده و مقرر شده بقیه نیز تا پایان سال تحویل ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: از محل قراردادهای وزارت کشور نیز ۱۵۰ دستگاه اتوبوس ثبت نام شده است که از این تعداد فقط ۱۴ دستگاه تحویل شده و پنج دستگاه اتوبوس نیز به زودی تحویل این ناوگان می شود.

وحیدکیا، افزود: در حدود هفت سال گذشته غفلت دولت و مدیریت شهری از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی موجب پایین آمدن عملکرد مربوط به این حوزه در تبریز شده است.

وی یادآوری کرد: به علت وجود مشکل در تامین قطعات، تولید خودروهای سنگین و اتوبوس از سوی شرکت ها با وقفه مواجه شده است بنابراین فقط ۱۰ درصد از اتوبوس های مربوط به سهمیه واریزی از محل قراردادهای وزارت کشور به ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز تحویل شده است.

مسیر دوم اتوبوس های تندرو (BRT) تبریز به طول ۱۸ کیلومتر طراحی و اجرا می شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان اینکه برای افزایش توان و ظرفیت حمل و نقل عمومی در این شهر باید از حمل و نقل ترکیبی استفاده شود، گفت: در این راستا مسیر دوم بی‌آرتی به طول ۱۸ کیلومتر طراحی و اجرا می شود.

وحیدکیا، ادامه داد: این مسیر از میدان آذربایجان شروع و پس از طی کمربندی آزادی، هفت تیر و یوسف آباد به میدان فهمیده ختم می شود و با توجه به اینکه خط پروژه آن در سال گذشته تعریف شده هم اکنون نقشه های اجرایی آن در حال تهیه بوده و این پروژه در سال ۱۴۰۲ عملیاتی می شود.

وی یادآوری کرد: اجرا و بهره برداری از این پروژه موجب افزایش ظرفیت جابجایی مسافر در بخش اتوبوس در این مسیر با توجه به نیاز شهر در این منطقه می شود.

به گزارش ایرنا، قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومه‌ای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌ است.

در حال حاضر خط یک قطارشهری تبریز به طول ۱۷.۲ کیلومتر در ۱۸ ایستگاه از ایستگاه ایل‌گلی تا ایستگاه نور در حال بهره‌برداری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha