شاهرود - ایرنا - رییس اداره جهاد کشاورزی شاهرود گفت: برداشت ۶۲ هزار تن زردآلو از پنج هزار و ۲۰۰ هکتار باغ‌های بارور این شهرستان آغاز شد.

حمید آقابیگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زردآلو در شهرستان شاهرود ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار است، افزود: پنج هزار و ۲۰۰ هکتار باغ‌های این شهرستان بارور و یکهزار هکتار غیربارور است.

وی با بیان اینکه برداشت زردآلو از چند روز پیش آغاز شد و تا پایان مردادماه ادامه دارد، ابراز کرد: میانگین برداشت این میوه از باغ‌های شاهرود ۱۲ تن در هکتار است.

آقابیگی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از زردآلو تولیدی به صورت تازه‌خوری استفاده می شود، اظهار کرد: محصول تولیدی برای تازه‌خوری در سطح شهرستان شاهرود، استان سمنان و شهرهای همجوار توزیع می‌شود.

۳۰ درصد زردآلو تولیدی فرآوری می‌شود

رییس اداره جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: ۳۰ درصد باقیمانده زردآلوی تولیدی جهت فرآوری به صورت برگه، قیسی، کمپوت و لواشک، در کارگاه‌های این شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به سرمازدگی و بارش تگرگ طی فروردین و اردیبهشت امسال در شهرستان شاهرود اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد از این محصول در برخی از باغ‌های این شهرستان بر اثر سرمازدگی از بین رفت و موجب کاهش عملکرد تولید زردآلو شد.

آقابیگی به ارقام زردآلوی تولیدی شاهرود اشاره کرد و افزود: قوامی (شاهرودی)، رجبعلی، خیبه‌ای، جهانگیری، حاج محمدی، منوچهری و کبریایی، از انواع این محصول است.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی و ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ است.

به گزارش ایرنا، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالند.