آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: سوم خرداد یکی از ایام‌الله، روز پیروزی خون بر شمشیر و نماد پیروزی حق بر باطل در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی ایران بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز چهارشنبه در مراسم گرامی‌داشت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر بیان کرد: بیش از ۶۰ کشور که از رژیم بعث پشتیبانی سیاسی، نظامی و امنیتی می‌کردند، آن رژیم را تحریک کردند که به بهانه واهی به کشور ایران که در ابتدای انقلاب و در حال سر و سامان دادن به اوضاع بود، حمله کند.

وی افزود: ۵۷۸ روز پس از آغاز جنگ تحمیلی و اشغال بخش‌هایی از کشور ایران، خرمشهر قهرمان به دست جوانان این مرز و بوم آزاد شد و به مام وطن بازگشت؛ در حالی که عراق برنامه‌ریزی کرده بود چند روزه کشور ما را اشغال کند.

فرماندار آستارا اظهار کرد: نخستین پیروزی مقتدرانه ایران در جنگ با مقاومت جانانه جوانان این مرز و بوم رقم زده شد و رژیم بعث نخستین شکست مفتضحانه را از نیروهای بسیجی، سپاهی و ارتشی خورد و ابهت سیاسی و نظام پوشالی آن رژیم درهم شکسته شد.

وی اضافه کرد: آزادی خرمشهر نخستین حرکتی بود که کام جوانان ما و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را شیرین کرد و این جمله بسیار معرفتی را فرمود که خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ جوانان ما با دست خالی جلو رفتند و این پیروزی را نصیب خودشان کردند.

رضایی‌پور عنوان کرد: آن پیروزی بزرگ با تلاش بزرگ‌مردان ارتش، سپاه و بسیج جان بر کف محقق گردید، پس از آن عرصه به عرصه استکبار جهانی از صحنه خاورمیانه دور شد و پیروزهای زنجیروار رخ داد.

وی با اشاره به کوتاه شدن دست آمریکا و ازناوش از عراق، ادامه داد: آمریکایی‌ها که با کمک نیروهای داعشی به پشت دیوارهای عراق رسیده بودند، با حضور امثال سردار سلیمانی و کمک آنها از عراق و افغانستان بیرون رفتند.

فرماندار آستارا گفت: کارهای بزرگی با درایت رهبری، بزرگ‌مردان انقلاب و جانفشانی، شجاعت و سلحشوری سربازان امام زمان (عج) کسانی که برای پیروزی خون بر شمشیر و حق بر ظلم از جان خودشان مایه گذاشتند، استکبار جهانی را با وحدت و همدلی از عراق، سوریه و افغانستان بیرون کردند.

وی افزود: کار بزرگی که سال ۱۳۵۸ در چنین روزی اتفاق افتاد و دشمن از خرمشهر قهرمان خارج شد، ابتدای کار و بزرگترین پیروزی بود که مسیر را هموار کرد؛ در این مسیر کارهای بزرگی انجام شده و موجب دست بالای ما از نظر موقعیت نظامی و تبلیغاتی شده است.

رضایی‌پور بیان کرد: بازتاب بزرگ جهانی آن پیروزی که رژیم بعث را به عقب راند و پس از آن دیگر نتوانست سر بلند بکند، شکست‌هایش به صورت زنجیروار اتفاق افتاد و پیروزی‌های ما به حول قوه الهی همچنان ادامه یافت و از همین رو چنین روزی را روز مقاوت، ایثار و پیروزی نام‌گذاری شد.

وی اضافه کرد: ما با دست خالی جلوی سربازان تا دندان مسلح رژیم بعث از خودگذشتگی و مقاومت کردیم که دشمن وارد کشور نشود که نتیجه‌اش پیروزی بود و آن رویداد نقطه آغازی برای موفقیت در عرصه‌های گوناگون شد.

فرماندار آستارا یادآور شد: در آن دوران در دریای خزر و دریای عمان نیز اتفاق‌های بسیار بزرگی از سوی دلیرمردان نیروهای دریایی سپاه و ارتش و نیروهای هوابرد رخ داد که همه آنها حاکی از همراهی و همدلی همه نیروها است اما به این نتیجه رسیدیم که این انقلاب را دستی دیگر نگه داشته است و نقطه اتکایی وجود دارد که ما همه به آن متکی هستیم.

وی اظهار کرد: رژیم بشار اسد که همه کشورهای خاورمیانه در اثر کارشکنی کشورهای ابرقدرت در پی اضمحلال، تجزیه به کشورهای کوچک و تو سری خوری آن بودند، به جایی رسید که با اقتدار در کنار پادشاهان، سران و بزرگان کشورهای عربی دیگر قرار گرفت؛ این مهم از بزرگ‌مردی، بزرگ‌منشی و دورنگری مسئولان و در راس آنها رهبر بزرگ انقلاب نشان دارد.

رضایی‌پور عنوان کرد: شهرستان آستارا همواره در همه این عرصه‌ها نقش‌آفرین بوده، به طوری که با این جمعیتش ۱۶۷ شهید از قشرهای کارگری، دانش‌آموزی، دانشجویی، روحانی، قضایی و ورزشکار تقدیم انقلاب کرده که موجب افتخار است.

وی با اشاره به پشتیبانی بازاریان آستارا از رزمندگان، یادآور شد: چندین برابر عزیزان افتخارآفرینی که از شهرستان مرزی بندر آستارا رفتند و جان خود را در دوران جنگ تحمیلی هدیه کردند، جانباز داریم؛ کسانی که پس از گذشت ۴۰ سال همچنان روی ایمان و باور خودشان هستند.

فرماندار آستارا بیان کرد: این شهرستان پس از دوران دفاع مقدس نیز همچنان پیشتاز بوده و به سمت جلو حرکت کرده است؛ امروز هم شهرستان وضعیت خوبی دارد و در حال توسعه است به طوری که در سطح کشور و جهان نام آستارا دیده و شنیده می‌شود.

وی افزود: امضای توافق‌نامه بین ایران و روسیه نیز ناشی از همین نقش آستارا در اتصال کریدور شمال-جنوب جهان است و که امید می‌رود با پایان این پروژه بین‌المللی، دوران طلایی شهرستان آغاز شود و شرایط به جایی برسد که هیچ بیکاری در منطقه نداشته باشیم.

سوم خرداد نماد اقتدار، مقاومت و پیروزی بود

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آستارا نیز در این مراسم با گرامی‌داشت یاد شهدای ایران اسلامی به‌ویژه شهیدان مدافع حرم گفت: سوم خرداد ۱۳۶۱ نماد اقتدار، مقاومت و پیروزی مردم عزیز ایران اسلامی در مقابل تمام کفر بود.

سرهنگ بهزاد قنبری افزود: رژیم بعث عراق با سرکردگی استکبار، استبداد و تمام کفر آمده بود که یک‌روزه اهواز، سه‌روزه خرمشهر و یک‌هفته‌ای پایتخت ایران را تصاحب کند اما با مقاومت مردم غیور خرمشهر قهرمان و پشتیبانی مردم میهن عزیز اسلامی زمین‌گیر شد.

وی بیان کرد: سوم خرداد جلوه مقاومت، ایستادگی و تفسیر آیه‌های جهاد الهی است که یک به یک در کف میدان تفسیر شد و عزیزانی که در این عرصه حضور جانانه داشتند، در برابر دشمن ایستادگی کردند.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آستارا اضافه کرد: روزهای آغازین جنگ چندین عملیات با حمایت افرادی از درون و بیرون مرزها مانند بنی‌صدر ملعون که پشتیبانی از جنگ نداشتند، رخ داد اما با اقتدار هرچه تمام‌تر، پشتیبانی مردم عزیز ایران اسلامی و فرماندهی حضرت امام (ره) خرمشهر قهرمان به آزادی رسید.

تجلیل از ۱۲ نفر از رزمندگان سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بسیجیان حاضر در عملیات بیت المقدس همچنین خاطره‌گویی، اجرای سرود و پخش موسیقی از دیگر بخش‌های مراسم گرامی‌داشت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در آستارا بود که در جوار گلزار شهدای این شهرستان برگزار شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.