تهران- ایرنا- عضو هیات‌علمی دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به وثیقه‌های زیاد برای دریافت وام در فعالیت‌های دانش‌بنیانی گفت: برای دریافت وام زیاد تلاش کردیم؛ ولی به دلیل اینکه وثیقه‌های مالی زیادی می‌خواستند موفق به دریافت وام نشدیم.

اعظم کرمی دانشیار دانشگاه باهنر کرمان و عضو هیات علمی دانشکده فیزیک این دانشگاه با دستاورد علمی سامانه هوشمند عیب‌یابی خطوط انتقال نیرو در شاخه برق، الکترونیک و رباتیک یکی از شش برگزیده سومین دوره رقابت علمی کنز بود. این سامانه متشکل از پهپادی است که از خطوط انتقال برق تصویربرداری کرده و عکس‌ها روی نرم‌افزاری بارگذاری و سپس تحلیل و در قالب گزارش‌هایی با فرمت پی‌دی اف یا اکسل به کارفرما ارائه می‌شود.

علاقمندان از آبان تا بهمن گذشته فرصت داشتند آثار خود را شامل دستاورد علمی در ۶ حوزه صنایع غذایی و کشاورزی، سلامت و تجهیزات پزشکی، آب، انرژی و محیط زیست، برق، الکترونیک و رباتیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی و معدن و صنایع معدنی در قالب ویدئوی پنج دقیقه‌ای ارسال کنند. آیین اختتامیه این رقابت جمعه ۲۲ اردیبهشت در پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد و برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند.

کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد این دستاورد توضیح داد: این سامانه خودکار تشخیص هوشمند عیوب در خطوط انتقال برق است و با بهره‌گیری از یک دستگاه پهپاد برای تصویربرداری از خطوط و نرم‌افزاری با بهره‌گیری از یادگیری عمیق فرآیند تشخیص خودکار هوشمند عیوب خطوط انتقال و فوق توزیع برق را انجام و در گزارشی در قالب پی‌دی‌اف یا اکسل به کاربر ارائه می‌دهد.

وی در مورد مشکلات توسعه این سامانه طی چهار سال فعالیت کاری اظهار داشت: طرح یا تحقیقی که ابتدا در دانشگاه شروع شود و بعد بخواهیم آن را در صنعت توسعه دهیم، دشوار خواهد بود. ابتدا که شروع کردیم به بودجه‌ای نیاز داشتیم که از شرکت برق منطقه‌ای کرمان دریافت کردیم و بعد توانستیم آن را توسعه داده و در کشور گسترش دهیم و به طرح ملی تبدیل کنیم.

کرمی افزود: البته چون توانستیم شرکت دانش بنیان تاسیس کنیم، حمایت‌های شرکت برق‌منطقه‌ای و توانیر را دریافت کردیم و طرح را پیش بردیم.

وثیقه‌های زیاد مانع اصلی دریافت وام

دانشیار دانشگاه باهنر کرمان در پاسخ به این سوال که چرا از تسهیلات معاونت علمی و فناوری یا صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه طرح استفاده نکرده است، نیز گفت: زیاد تلاش کردیم ولی به دلیل اینکه وثیقه‌های مالی زیادی می‌خواستند موفق به دریافت وام نشدیم.

وی در مورد تلاش‌های وزارت علوم برای هدفمندی پژوهش‌ها و راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) گفت: این سامانه حداقل برای ما خیلی موفق نبود. مرتب شاهد هستیم روندها و سامانه‌ها عوض می‌شود و یک راهکار ثابت و استاندارد باقی نمی‌ماند. حتی پیش آمده تا مراحل آخر رفتیم، نهادها هم نیازهای فناورانه خود را اعلام کردند و ما هم انجام دادیم ولی در نهایت نمی‌پذیرند.

برگزیده رقابت علمی کنز در مورد صادرات این محصول نیز توضیح داد: در مراحل اولیه صادرات هستیم، ولی به دلیل وجود تحریم‌ها و اینکه موضوعات مرتبط با برق حوزه حساس و مهمی است، صادرات این محصولات کار دشواری است.

کرمی در پایان خواست روند اعطای تسهیلات و ارزش‌گذاری وثیقه‌ها آسان‌تر شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان راحت‌تر بتوانند وام‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

به گزارش ایرنا، رقابت علمی کنز (کاربرد علم و اندیشه در جامعه Knowledge Application and Notion for Society (KANS)) با تمرکز و توجه ویژه به جامعه علمی و محققان جوان جهان اسلام به عنوان آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی، برگزار می‌شود.

در این رقابت دانشمندان جوان شامل دانشجویان، مخترعان، پژوهشگران و اساتید جوان زیر ۴۵ سال جهان اسلام می‌توانند با ارسال دستاوردهای علمی و فناوری خود شامل ایده، مقاله، کتاب، اختراع و محصولات جدید به دبیرخانه رقابت در قالب فایل تصویری در این رقابت شرکت کنند. اولین دوره رقابت علمی کنز سال ۱۳۹۷ و دومین دوره سال ۱۴۰۱ برگزار شد.