ارائه دستاوردهای برگزیدگان «کنز» و رویارویی ۶۰ ثانیه‌ای با چالش‌ها

تهران- ایرنا- ۶ برگزیده سومین دوره رقابت علمی کنز، پیش از برگزاری اختتامیه، دستاوردهای علمی خود را برای حضار ارائه دادند و همچنین نوآورانی که طرحی برای حل چالش مشخصی داشتند، در ۶۰ ثانیه ایده خود را بیان کردند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آیین اختتامیه سومین دوره رقابت علمی کنز (کاربرد علم و اندیشه در جامعه Knowledge and Notion Application fo Society) همزمان با نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ در پارک علم و فناوری پردیس در حال برگزاری است و همزمان با آن ۶ برگزیده این رقابت در سالن آمفی تئاتر پارک پردیس دستاورد علمی خود را برای مخاطبان به زبانی ساده توضیح دادند.

رئیس دبیرخانه سومین دوره رقابت علمی کنز در این مراسم توضیحاتی در مورد رقابت علمی کنز داد و گفت که فراخوان این دوره از آبان ۱۴۰۱ منتشر شد و علاقه‌مندان تا بهمن فرصت داشتند آثار خود را ارسال کنند.

سعیدحسین رفیعی ادامه داد: این رقابت در حوزه‌های «صنایع غذایی و کشاورزی»، «سلامت و تجهیزات پزشکی»، «آب، انرژی و محیط زیست»، «برق، الکترونیک و رباتیک»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی» و «معدن و صنایع معدنی» برگزار شد. همچنین ۷۸ چالش از ۱۶ پاویون از ۴ کشور ایران و پاکستان و مالزی و آذربایجان به رقابت ارائه شد. در این دوره فرصت ویژه برای دانشمندان زیر ۳۰ ساله‌ بود که در بخش دانشمندان آینده شرکت کنند.

وی گفت: در نهایت ۸۸۱ اثر از ۲۲ کشور آذربایجان، اردن، افغانستان، اندونزی، ایران، برونئی، بنگلادش، پاکستان، تاتارستان، ترکیه، روسیه، سریلانکا، عراق، عمان، فلسطین، فیلیپین، کنیا، لبنان، مالزی، مصر، ویتنام و هند دریافت شد؛ ۴۵۰ اثر در حوزه آزاد و ۴۳۱ اثر در پاسخ به چالش‌ها.

رفیعی افزود: پس از طی مراحل غربالگری و ارزیابی، راه‌یافتگان به مرحله نهایی (۲۰ نفر از ۱۲ کشور) پایان فروردین ۱۴۰۲ به صورت آنلاین با یکدیگر به رقابت پرداختند و با رأی داوران، ۶ برگزیده از کشورهای جمهوری آذربایجان، ایران (۲ نفر)، قطر و مالزی (۲ نفر) انتخاب شدند.

ارائه دستاوردهای برگزیدگان «کنز» و رویارویی ۶۰ ثانیه‌ای با چالش‌ها

در نهایت برگزیدگان نهایی سومین دوره شامل خانم دکتر اعظم کرمی، دانشیار دانشگاه کرمان، حوزه الکترو نیک و رباتیک، دکتر سینا مظفری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی، دکتر نور فائزه ابوقاسم، دانشیار دانشگاه علم مالزی در حوزه آب، انرژی و محیط زیست، دکتر سیتی فوزیه توها، دانشیار دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی، خانم دکتر ایمان صالح، پژوهشگر و دستیار آموزشی دانشگاه قطر در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی و نادر عطایف، پژوهشگر دانشگاه فنی آذربایجان، حوزه الکترونیک و رباتیک دستاوردهای خود را بهصورت خلاصه و به زبان ساده ارائه دادند.

دکتر سیتی فوزیه توها، دانشیار دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی ابزاری برای کمک به نابینایان در مسیریابی ساخته که این وسیله از هوش مصنوعی و فناوری ارتباطات کمک می‌گیرد و قابل نصب روی عصای نابینایان یا قرار دادن داخل جیب است.

ارائه دستاوردهای برگزیدگان «کنز» و رویارویی ۶۰ ثانیه‌ای با چالش‌ها

نور فائزه ابوالقاسم نیز نوعی ژل زیستی از گیاهان مختلف برای کشتن پشه مسبب تب دنگی طراحی کرده و توسعه داده است.
اعظم کرمی نیز با استفاده از فناوری پهپاد و الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق توانسته پهپادی مجهز به نرم‌افزاری خاص بسازد که عیوب خطوط نیروی برق را می‌یابد و گزارش می‌دهد.

سینا مظفری استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از روند ساخت واکسن ام آر آن ای کرونا توضیح داد. این واکسن در آخرین مرحله آزمایش های بالینی است.

ایمان صالح هم توضیح داد که چطور از عصاره یک گیاه توانسته ماده ای برای جلوگیری از فساد میوه ها تولید کند.

نادر عطایف که به عنوان دانشمند زیر ۳۰ سال در رقابت علمی کنز معرفی شده، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه فنی آذربایجان است و در حال مطالعه روی نوعی سیستم نانو ماهواره ای در قالب پایان نامه دکتری خود است و به عنوان آخرین برگزیده دستاورد خود را ارائه داد.

همچنین در این مراسم فناوران و نوآورانی که ایده‌ای برای توسعه فناوری در حوزه‌های مختلف داشتند و از قبل در پایگاه اطلاع رسانی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) ثبت نام کرده بودند، فرصتی ۶۰ ثانیه ای داشتند تا دستاورد خود را برای حضار توضیح دهند و برترین ایده با رای حضار دی پایان انتخاب و تقدیر شد.

رقابت علمی کنز (کاربرد علم و اندیشه در جامعه Knowledge Application and Notion for Society (KANS)) با تمرکز و توجه ویژه به جامعه علمی و محققان جوان جهان اسلام به عنوان آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی، برگزار می‌شود. در این رقابت دانشمندان جوان شامل دانشجویان، مخترعان، پژوهشگران و اساتید جوان زیر ۴۵ سال جهان اسلام می‌توانند با ارسال دستاوردهای علمی و فناوری خود شامل ایده، مقاله، کتاب، اختراع و محصولات جدید به دبیرخانه رقابت در قالب فایل تصویری در این رقابت شرکت کنند.

اولین دوره رقابت علمی کنز سال ۱۳۹۷ و دومین دوره سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

ارائه دستاوردهای برگزیدگان «کنز» و رویارویی ۶۰ ثانیه‌ای با چالش‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha