کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع فرآوری یک ضرورت مهم در حوزه کشاورزی استان است، گفت: در کنار تولید محصولات با کیفیت کشاورزی باید صنایع فرآوری هم راه‌اندازی شود و از این طریق شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این حوزه باشیم.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا؛ «محمدطیب صحرایی» در همایش روز مزرعه در همایش ملی نخود در روستای مرادآباد روانسر افزود: یک سوم نخود کشور در کرمانشاه تولید می شود و استان ما هم در وسعت و هم در میزان برداشت در کشور مقام اول را دارد و مشابه این جایگاه در محصولاتی مانند گندم و چغندر قند هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته هنوز راه بسیاری تا استفاده کامل از ظرفیت های کشاورزی دیم و آبی استان به صورت کامل داریم و باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر در تولیدات کشاورزی باشیم.

صحرایی تاکید کرد: در کنار تولید با کیفیت باید صنایع فرآوری هم راه اندازی شود و از این طریق شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این حوزه باشیم.

وی تاکید کرد: باید علم روز دنیا در حوزه کاشت، داشت و برداشت به کار گرفته شود تا زحمات کشاورزان بیش از پیش به بار بنشیند.

استاندار کرمانشاه در ادامه اضافه کرد: در این ایام شاهد برگزاری برنامه های خوبی در استان هستیم که همایش روز ملی نخود یکی از آن برنامه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه مملو از ظرفیت ها و فرصت‌های خوب برای رونق تولید و اقتصاد است در ادامه عنوان کرد: امروز این جشنواره زیبا به مناسبت پاسداشت جایگاه محصول نخود به عنوان یکی از آن ظرفیت‌های ممتاز کرمانشاه برگزار شده است.

صحرایی اضافه کرد: این کشتزارهای زیبا و تولید مناسب و با کیفیت نتیجه تلاش‌های کشاورزان و فعالان توانمند این حوزه است.

وی کشاورزی را از جمله شغل‌هایی توصیف کرد که با موهبت الهی در یک ارتباط نزدیک است و در ادامه گفت: این عزیزان از خداوند روزی می گیرند و لحظه به لحظه زندگی‌شان با یاد و لطف خدا می گذرد و این بسیار زیباست.

به گزارش ایرنا، در حاشیه برگزاری جشنواره ملی نخود، علاوه بر همایش تخصصی نخود، برنامه های متنوعی از جمله برنامه‌های متنوع آموزشی ترویجی، مسابقات آشپزی و شیرینی‌پزی و عرضه غذاهای تهیه شده با نخود، نمایشگاه غذا و شیرینی، کارگاه‌ها و مسابقات آموزشی در محل روستا بازار کرمانشاه نیز در حال برگزاری است.

برگزاری روز مزرعه ملی در مزارع الگویی و مکانیزه نخود شهرستان روانسر در روستای مرادآباد (ویژه کشاورزان و کارشناسان) و همایش علمی نخود در پردیس کشاورزی دانشگاه رازی از دیگر برنامه های ج‌نواره دو روزه نخود در کرمانشاه است.

نخود سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات بوده و مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است، این ماده غذایی در غذاهای مدیترانه‌ای، هندی و ایرانی کاربرد بسیاری دارد و یک پیمانه آن (۱۵۲ گرم) حاوی ۲۱۰ کاری ، ۳.۸ گرم چربی،۳۲۲ میلی گرم سدیم، ۳۵ گرم کربوهیدرات، ۹.۶ گرم فیبر، ۶ گرم قند، و ۱۰.۷ گرم پروتیین است.

در نخود همچنین ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین B۶ ، C ، اسید فولیک و مواد معدنی نظیر منگنز، فسفر، مس، آهن و منیزیم را به وفور وجود دارد.

این محصول جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت می تواند باشد و تولید آن در کشور ما که یک اقلیم گرم و خشک است بسیار مقرون به صرفه است به عنوان مثال برای تولید هر کیلوگرم گوشت گاو به ۱۵ هزار لیتر آب نیاز است درحالیکه تولید هر کیلوگرم نخود نیازمند کمتر از هزار لیتر آب است.

از مجموع اراضی کشاورزی استان حدود ۱۶۶ هزار هکتار سالانه زیر پوشش نخود می رود و هر سال حدود ۱۲۰ هزار تن نخود از این راضی برداشت می شود.

هم اکنون یک‌ سوم نخود کشور در کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیرکشت نخود از آن استان است.