تهران- ایرنا- "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو در پی افزایش درگیری میان صرب‌ها و پلیس کوزوو، خواستار تنش زدایی این کشور با صربستان شد و از مقامات کوزوو خواست گام‌های بی‌ثبات کننده برندارند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رویترز، دبیرکل ناتو دو روز پس از درگیری میان نیروهای پلیس کوزوو و معترضانی که مخالف تصدی شهرداران آلبانیایی بر مناطق صرب‌نشین هستند، از کوزوو خواست تا از تنش‌ ها با صربستان بکاهد.

استولتنبرگ در این خصوص گفت که با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد کوزوو و اینکه پریشتینا (پایتخت کوزوو) و بلگراد باید در گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا شرکت کنند، گفت و گو کرده است.

وی در توئیتی نوشت: پریشتینا باید تنش‌زدایی کند و گام‌های بی‌ثبات‌کننده یک‌جانبه برندارد.

صرب‌ها که اکثریت جمعیت منطقه شمالی کوزوو را تشکیل می‌دهند، همچنان اعلامیه استقلال سال ۲۰۰۸ کوزوو از صربستان را نمی‌پذیرند و با گذشت بیش از دو دهه از پایان جنگ در سال ۱۹۹۹ بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

از سوی دیگر، آلبانیایی‌ها بیش از ۹۰ درصد جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند.

صرب ها حتی از شرکت در انتخابات محلی ماه آوریل (فروردین) نیز خودداری کردند و نامزدهای آلبانیایی، هر چهار شهرداری را با مشارکت ۳.۵ درصدی به دست آوردند.

صرب های محلی در این امر حمایت بلگراد را دارا هستند و اعلام کرده اند که شهرداران آلبانیایی را نمی پذیرند.

از همین رو، روز جمعه، سه شهردار از هر چهار شهردار با پشتیبانی پلیس تا دفاتر خود اسکورت شدند و پلیس برای متفرق کردن معترضانی که در حال پرتاب سنگ به سمت آنها بودند از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد. پلیس سراپا مسلح همچنین با خودروهای زرهی از دفاتر شهرداران در روز یکشنبه محافظت می کرد.

از سوی دیگر سفارت های آمریکا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس، موسوم به گروه کوئینت و دفتر اتحادیه اروپا در پریشتینا، در بیانیه ای نسبت به هرگونه اقدام دیگری برای دسترسی اجباری به ساختمان‌های شهرداری هشدار داد.

کوئینت و اتحادیه اروپا در این بیانیه تاکید کردند که ما اکیدا به همه طرف‌ها در برابر سایر تهدیدها یا اقداماتی هشدار می‌دهیم که می‌توانند بر یک محیط امن از جمله آزادی رفت و آمد تاثیر بگذارد و به تنش ها دامن زند یا درگیری ها را بیشتر کند.

این گروه خاطرنشان کرد که اقدامات یکجانبه جدید بر روابط با کشورهای کوئینت و اتحادیه اروپا تاثیر منفی می گذارد.

کوزوو برغم اینکه از حمایت آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا برخوردار است به دلیل مخالفت چین، روسیه و برخی کشورهای دیگر هنوز عضو سازمان ملل نیست.