روسیه اقدامات تحریک‌آمیز کوزوو علیه صرب‌تبارها را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه شنبه شب اقدامات تحریک‌آمیز کوزوو علیه صرب‌تبارها را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: مسکو اقدامات کوزوو که موجب بحرانی شدن اوضاع در مناطق صرب‌نشین این کشور شده است را قاطعانه محکوم می‌کند.

زاخارووا با متهم کردن آمریکا و اتحادیه اروپا به تحریکات ضد صربستان، افزود: مسئولیت تحریکات ضد صرب‌ها بر عهده آمریکا و اتحادیه اروپا است.

به گزارش ایرنا، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا تصمیم کوزوو برای آنچه «ورود خشونت آمیز به ساختمان‌های شهرداری در شمال این کشور» عنوان شده را محکوم کردند و خواستار تنش زدایی از سوی مقام‌های این کشور شدند.

این کشورها به همراه آمریکا در بیانیه مشترکی که در تارنمای دولت انگلیس منتشر شده است از دولت کوزوو خواستند عقب نشینی کند و در زمینه تنش زدایی گام بردارد.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه در بیانیه جداگانه ای اقدام دولت کوزوو را به دلیل ورود با خشونت به ساختمان‌های شهرداری در شمال این کشور محکوم کرد و از آلبین کورتی نخست‌وزیر این کشور خواست این اقدامات را متوقف کند.

وی گفت: اقدامات کوزوو برخلاف توصیه‌های آمریکا و اروپا بوده و «به شدت و به شکل غیرضروری تنش‌ها را افزایش داده است.»

بلینکن گفت این اقدامات تلاش‌های ما برای کمک به عادی‌سازی روابط میان کوزوو و صربستان را تضعیف کرده و پیامدهایی برای روابط دوجانبه آمریکا با کوزوو خواهد داشت.

مناطق شمالی کوزوو و متوهیا که دارای اکثریت صرب تبار است در هفته‌های اخیر شاهد درگیری خشونت بار بین پلیس و صرب‌تبارها بوده است.

چهار شهرداری در شمال کوزوو و متوهیا، انتخابات ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) در این منطقه را به خاطر به توافق نرسیدن با پریشتینا تحریم کردند که به این دلیل، کمتر از ۴ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد و آمریکا و بسیاری از قدرت‌های غربی استقلال آن را به رسمیت شناختند اما بلگراد، روسیه و چین استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha