تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به عنوان کسی که چند ماه در حوزه علم و فناوری مشغول مطالعه هستم به این نتیجه رسیده‌ام اکنون در کشور در حوزه علوم انسانی به شدت به فناوری‌های نرم اجتماعی نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالحسین خسروپناه دوشنبه شب در آیین اعطای نخستین نشان عالی دانش افزود: دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران منشا برکات علم و فناوری و حکمت هستند و این حاصل تلاش خالصانه و زحمات شبانه روزی استادان بزرگ این دانشگاه است و از همه روسای گذشته و حال این دو دانشگاه که این تصمیم حکیمانه را گرفتند و نشان عالی دانش را برپا کردند تا در راه علم و حکمت و دانش اهدا شود، تشکر می کنم.

وی خطاب به اساتید دانشگاه‌ها گفت: تلاش کنید علم را به حکمت تبدیل کنید یا به تعبیری علم را بتعالی بخشید.

دبیر شورای عالی انقلاب افزود: حکمت علم است اما علمی که مبتنی بر تعقل و تفکر است. حکمت علم است اما علمی که مبتنی بر عقل نظری وعقل عملی است. حکمت علم است اما علمی که مبتنی بر عقل معاش و عقل معاد است. اگر علمی مبتنی بر عقل نظری و عملی و معاش و معاد باشد این علم کارآمد در حوزه نظر و عمل است.

وی گفت: اگر بخواهیم ببینیم دانشگاه ها، استادان و دانشجویان چقدر علم آنها با حکمت نزدیک است، شاخص های آن آینهایی است که بیان شد و در واقع باید ببینیم چقدر به نظر و عمل توجه شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انتزاعی ترین علم فلسفه و بعد از فلسفه ریاضیات است، ادامه داد: اگر فلسفه در انتزاع بماند و این حکمت نظری و عملی به یکدیگر وصل نشود، حکمت نیست و ناقص است بنابراین بیایید علم را با حکمت تعالی ببخشید.

خسروپناه با بیان اینکه اصطلاحاً فناوری ها در حوزه علوم مهندسی به کار برده می‌شوند، گفت: اگر در علوم انسانی به نظریه ها بسنده کنیم و به فناوری های نرم اجتماعی برای تکنولوژی آموزشی و حکمرانی نرسیم علوم انسانی ما علم است اما حکمت نیست.

وی افزود: در حوزه علوم پایه و مهندسی و کشاورزی به سه مقوله مهم شامل امنیت غذایی، هوش مصنوعی و فناوری نرم اجتماعی به شدت نیازمندیم.

خسروپناه گفت: اگر قرار باشد ۱۰ هزار هیأت علمی در حوزه کشاورزی در دانشگاه داشته باشیم اما ۷۰ درصد واردات کشور در حوزه غذا باشد این علم کشاورزی مبتنی بر حکمت نیست.

برچسب‌ها