به گزارش ایرنا،هر چند چنین نمایشگاه های به صورت محدود در مواردی چون تعطیلات نوروزی برپا می شود اما می توان با راه اندازی غرفه های فروش صنایع دستی در زمان پیک ورود مسافر چون عید فطر یا اعیاد ملی و مذهبی دستکم به صورت ماهیانه زمینه فروش محصولات سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی را فراهم کرد.
از آنجا که هنرمندان صنایع دستی این استان در زمان حاضر برای فروش تولیدات خود ناچار به تحمل رنج سفر به استان های مجاور هستند و این امر با توجه به هزینه های مسافرت به کاهش درآمد آنان منجر می شود برپایی چنین نمایشگاه هایی می تواند شرایط فروش محصولات صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد را فراهم کند.
کارشناسان حوزه اقتصاد در استان اعتقاد دارند که فراهم کردن شرایط فروش محصولات صنایع دستی با قیمت واقعی بهترین راهکار برای بهبود وضعیت معشیتی هنرمندان فعال در این عرصه بدون نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت است.
کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی که در رشته هایی چون جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزیهای سنتی و سیاه چادر بافی که به صورت نیمه وقت یا تمام وقت فعالیت می کنند ظرفیت های زیادی برای درآمدزایی در این حوزه دارد که تاکنون بخش زیادی از آن به علت کمبود زیرساخت های فروش مغفول مانده است.
تجربه فروش محصولات صنایع دستی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه های نوروزی و غرفه های ایجاد شده در کنار جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین بیش از یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان محصول فروختند که این تجربه ها نشان دهنده نقش برپایی غرفه هایی فروش در افزایش درآمد هنرمندان است.
مهرنوش بهنیازاده تاکید کرد:در غرفه های ایجاد شده در جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین که اواخر اردیبهشت ماه امسال در شهر یاسوج برگزار شد ۷۰۰میلیون تومان محصول صنایع دستی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی شامل تولیداتی مانند سنگ های قیمتی ، دست بافته های داری ، البسه محلی ، زیورآلات ، چرم ، حوله بافی ، دیزی سنگی ،احجام سنگی ، معرق چوب ، نی چیت بافی ، حصیربافی ، نمد مالی ، سازهای سنگی ، زیلوبافی ،ملیله نقره و چاقوسازی به فروش رسید.
وی بیان کرد:در بازارچه های نوروزی امسال نیز که ۲۶ غرفه دایر شده بود ۵۷۰ میلیون تومان کالا شامل محصولاتی مانند دستبافت های داری،سفال سرامیک ، حصیر بافی ، چرم ، تولیدات چوبی و البسه محلی فروخته شد.
چشم انداز آینده
بهنیازاده تاکید کرد: یک نمایشگاه عرضه تولیدات سنتی همزمان با هفته صنایع دستی روز بیست و دوم خرداد ماه امسال در شهر یاسوج دایر می شود.
وی تاکید کرد: نیمه دوم سال جاری نیز نمایشگاه های صنایع دستی در برخی شهرهای گرمسیری استان دایر خواهد شد.
بهنیازاده با اشاره به نبودن بازارچه های دائم صنایع دستی درکهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: نمایشگاه ها مسکنی موقت برای فروش صنایع دستی تا زمان ایجاد بازارچه های دائمی است.
با وجود این اما به نظر می رسد برپایی نمایشگاه های فروش به صورت ماهیانه در همه شهرستان ها نیازی است که باید مورد توجه بیشتر مسئولان باشد.
وی نامگذاری یکی ازخیابان های شهرستان های مختلف استان به نام هنرمندان شاخص را از دیگر برنامه های دولت برای رونق تولید و فروش صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
دیگر راهکارهای افزایش درآمد هنرمندان
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدصنایع دستی اعتقاد دارد خارج شدن تولیدات صنایع دستی از حالت تزیین و ترویج تولید برای استفاده از دیگر نیازهای این حوزه در استان است.
بهنیازاده با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای مصرفی ایرانیان از محصولات خارجی تشکیل شده افزود: می توان با فرهنگسازی درباره ارزش محصولات صنایع دستی و معرفی تولیدات نمونه ایرانی به کاربردی شدن استفاده از محصولات مذکور کمک کرد.
وی عنوان کرد: به عنوان مثال عروسک لیلی به عنوان عروسک سنتی در کهگیلویه و بویراحمد می تواند جایگزین خوبی برای عروسک های خارجی در استان باشد که تحقق این امر ضمن درآمدزایی به ثروت آفرینی کمک می کند.
عروسک لیلی با پوشش لباس محلی و رنگهای شاد نماد زن ایلی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب میشود،این عروسک در گذشته از سوی مادران برای کودکان در قالب شخصیتهای نوجوان، جوان و میانسال ساخته میشد تا فرزندی که مادرش به علت انجام کارهای تولید صنایع دستی و دامپروری مدتی دور از فرزند بود با در آغوش گرفتن آن وجود مادر را احساس کند.
عروسک افسانهای و بومی لیلی با وجود خاطرات به یاد ماندنی مردم این دیار در این سالها مهجور مانده و کمتر مورد استفاده کودکان قرار می گیرد.
بهنیازاده تصریح کرد:ایجاد بازارچه های دائمی از دیگر ضرورت های رونق فروش صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد است که احداث این مرکز در یاسوج در مراحل پایانی تامین زمین محل ساخت است.
وی بیان کرد: براساس هماهنگی های انجام شده قرار است زمین های مورد نیاز احداث بازارچه های صنایع دستی در شهرستان های گچساران و چرام نیز شناسایی و برای ساخت به میراث فرهنگی تحویل داده شود.
بهنیازاده تصریح کرد:ایجاد مجتمع های بزرگ آموزشی صنایع دستی و هنرستان صنایع دستی جهت تحصیل علاقه مندان از دیگر ضرورت های این حوزه است.
وی با یادآوری نبودن زیرساخت های صادرات مستقیم محصولات صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد به خارج از کشور اضافه کرد: یک سال گذشته تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال محصول تولیدات سرپنجه هنرمندان استان به شکل چمدانی به خارج از کشور صادر شده که در صورت ایجاد زیرساخت ها به چند برابر افزایش می یابد.
اقدام های انجام شده
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود بازارچه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین مشکلات هنرمندان این حوزه است که این بازارچه بهدلیل کمبود زمین در مرکز استان، به نتیجه نرسیده بود اما اکنون حدود ۲ هزار متر زمین برای تحقق این امر شناسایی و تصویب شده است.
سعید طالبی پور افزود: عملیات اجرایی احداث بازارچه صنایع دستی شهر یاسوج در سفر دوم رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اخیرا برخی از هنرمندان استان محصولاتشان را از طریق استارت آپ ها به فروش می رسانند که گسترش این رویه راهکار گره گشایی برای رفع مشکلات بازار فروش است.
طالبی پور تاکید کرد: همچنین سازمان بهزیستی استان با دیجی کالا قراردادی منعقد کرده که محصولات صنایع دستی زنان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ بهتری فروخته می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۸ در قالب طرحهای زودبازده به صنایع دستی اختصاص داده شد که عامل محرکی برای کارگاههای تولیدی در صنایع دستی بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ کارگاه صنایع دستی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.