بهبود شرایط تولید برای تولید کالاهای اصیل ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - شرایط برای هنرمندان صنایع دستی به عنوان پدیدآورندگان اصیل ترین کالاهای ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد با اقدام های کارساز و تحول آفرین دولت سیزدهم در مسیر بهبودی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، آن طور که کارشناسان فعال در این حوره اعتقاد دارند چشم انداز آینده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از ظرفیت های مهم تولید و اشتغال در این استان با اقدام های دولت سیزدهم روشن و امیدبخش شده است.

این صاحب نظران تاکید می کنند که آغاز عملیات اجرایی نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی استان در شهر یاسوج که تیرماه امسال در سفر دوم رییس جمهور به استان محقق شد برجسته ترین اقدام دولت برای رونق تولید این کالاهای با اصالت است که پس از افتتاح مزایای خود را نشان می دهد.

کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی که در رشته هایی چون جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی که به صورت نیمه وقت یا تمام وقت فعالیت می کنند ظرفیت های زیادی برای درآمدزایی در این حوزه دارد که هنرمندان محلی برای عرضه تولیدات خود در بازارچه ای دائمی را ندارند و همواره از این خلا ابراز نگرانی می کنند اما با کلنگ زنی بازارچه صنایع دستی امید می رود این مشکل مرتفع شود.

این هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه به دلیل نبودن بازارچه های دایمی عرضه صنایع دستی و بازار فروش مجبورند یا میزان تولید را کم کنند یا با مشکلاتی چون سفر به استان های دیگر برای فروش محصولات خود دست و پنجه کنند امید دارند تا با دایر شدن بازارهای فروش در شهرستان های مختلف استان نه تنها گامی برای بهبود معیشت آنان برداشته شود بلکه زمینه شناخت جهان فرهنگی و هنرمندانه اقوام مختلف این استان فراهم شود.

صدور پروانه های جدید فعالیت برای کارگاه های جمعی و انفرادی، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی،پرداخت وام های بانکی و ثبت ملی سه روستای صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از دیگر اقدام های شاخص دولت سیزدهم برای بهبود شرایط تولید و درآمدزایی در حوزه صنایع دستی است.

هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که اگر چه آثار صنایع دستی نمونه ‌های غیر دست‌ساز و کارخانه‌ای دارد اما در آثاری که با دست‌های هنرمندان و با ذوق و نگاه هنری ساخته شده است تفاوت‌های زیادی وجود دارد که در هیچ‌ نمونه ماشینی و صنعتی دیده نمی‌شود به همین علت حمایت از آنان افزون بر بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان گامی برای استفاده از این کالاهای اصیل ایرانی است.

بازارچه صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازارچه صنایع دستی شهر یاسوج به عنوان مهمترین گره فروش محصولات این حوزه محسوب می شود که با کلنگ زنی این طرح در سفر تیرماه رییس جمهور به استان بستر برای راه اندازی نخسنین محل عرضه محصولات مذکور فراهم می شود.

بهبود شرایط تولید برای تولید کالاهای اصیل ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد

سعید طالبی پور افزود: با توجه به نیاز هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد این طرح در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع، ۲ طبقه و با ۶۰ غرفه اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد بازارچه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از آرزوهای مهم هنرمندان استان است ابراز امیدواری کرد: با تکمیل این طرح تحول چشمگیری در رونق تولید و افزایش درآمد فعالان این عرصه فراهم شود.

وی بیان کرد: هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در نبودن بازارچه صنایع دستی محصولات خود را با صرف هزینه های هنگفت به استان هایی نظیر اصفهان می برند که این امر افزون بر هدر رفت وقت و سختی های سفر منجر به کاهش درآمد آنان شده است.

از راه اندازی کارگاه های تولیدی تا پرداخت وام

از آنجا که اعطای وام های بانکی، افتتاح کارگاه های صنایع دستی، صدور پروانه کارگاه های تولیدی از نیازهای هنرمندان برای رونق تولید است دولت سیزدهم در این خصوص اقدام های ارزنده ای انجام داده تا بستر کسب و کار در این عرصه بهتر شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت :در دوران فعالیت دولت سیزدهم ۱۴۰ کارگاه تولیدی صنایع دستی در استان افتتاح شده است.

طالبی پور تاکید کرد که هر یک از این واحدهای تولیدی به طور میانگین سه فرصت شغلی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد:صدور پروانه فعالیت برای ۲ هزار کارگاه تولیدی جمعی و انفرادی صنایع دستی از دیگر اقدام های دولت برای رونق تولید این محصولات در نقاط مختلف استان طی ۲ سال گذشته تاکنون بوده است.

بهبود شرایط تولید برای تولید کالاهای اصیل ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد

طالبی پور تاکید کرد: همچنین از 2 سال گذشته تاکنون به منظور کمک به گردانندگان کارگاه های تولیدی صنایع دستی استان دولت ۱۷۵میلیارد ریال وام بانکی از محل تبصره ۱۸ به ۱۵۵ نفر پرداخت کرده است.

وی عنوان کرد: همچنین در این مدت ۲۰۰ میلیارد ریال از محل وام های مشاغل خانگی به ۴۰۰ نفر از هنرمندان استان پرداخت شده است.

وی ابراز کرد که برپایی ۱۰۰دوره آموزش های تخصصی با میانگین ۱۰۰نفر شرکت کننده برای هر دوره از دیگر اقدام های دولت به منظور توانمندسازی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد به منظور تولید محصولات با کیفیت تر طی ۲سال اخیر بوده است.

ثبت ملی روستای سربیشه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در دولت سیزدهم روستای شاخص سربیشه به‌ عنوان روستای گلیم ریزبافت ثبت ملی شده است.

طالبی پور افزود: دلیل تعیین و معرفی روستای مذکور آن است که بخش عمده از جمعیت آنان بافنده صنایع دستی داری بوده یا در زمینه صنایع دستی مهارت دارند.

نمایشگاه های موقت

طالبی پور بیان کرد: برپایی جشنواره ملی عشایر ایران زمین با حضور یکهزار هنرمند از استان های سراسر ایران، راه اندازی نمایشگاه های صنایع دستی در نوروز دیگر گام های اثربخش دولت برای حمایت از رونق فروش و معرفی این محصولات در استان بوده است.

بهبود شرایط تولید برای تولید کالاهای اصیل ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد

وی عنوان کرد: هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه های نوروزی و غرفه های ایجاد شده در کنار جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین بیش از ۱۲۷ میلیارد ریال محصول فروختند که این تجربه ها نشان دهنده نقش برپایی غرفه هایی فروش در افزایش درآمد هنرمندان است.

دیگر راهکارهای رونق صنایع دستی

ایجاد بازارچه های دایمی صنایع دستی در شهرستان های گچساران و دنا تصویب شده که نیاز است تا با اختصاص زمین نسبت به آغاز عملیات اجرایی این طرح ها اقدام شود.

خارج شدن تولیدات صنایع دستی از حالت تزیین و ترویج تولید برای استفاده در خانواده های ایرانی از نیازهای این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد است.

با توجه به اینکه بسیاری از کالاهای مصرفی ایرانیان از محصولات خارجی تشکیل شده می توان با فرهنگسازی درباره ارزش محصولات صنایع دستی و معرفی تولیدات نمونه ایرانی به کاربردی شدن استفاده از محصولات مذکور کمک کرد.

به عنوان مثال عروسک لیلی به عنوان عروسک سنتی در کهگیلویه و بویراحمد می تواند جایگزین خوبی برای عروسک های خارجی در استان باشد که تحقق این امر ضمن درآمدزایی به ثروت آفرینی کمک می کند.

مساله مهم دیگر چاره اندیشی برای شکوفایی ظرفیت های مغفول صادرات محصولات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای خارجی است.

در زمان حاضر بخشی از صنایع دستی تولیدی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد به نام استان های دیگر به صورت چمدانی به کشورهای خارجی صادر می شود که در صورت فراهم کردن شرایط صادرات مستقیم به بهبود درآمد هنرمندان کمک می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha