به گزارش ایرنا،کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی که در رشته هایی چون جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزیهای سنتی و سیاه چادر بافی که به صورت نیمه وقت یا تمام وقت فعالیت می کنند ظرفیت های زیادی برای درآمدزایی در این حوزه دارد اما هنرمندان محلی برای عرضه تولیدات خود در بازارچه ای دائمی را ندارند و همواره از این خلا ابراز نگرانی می کنند.
تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی این استان که همچنان در توقفگاه نبودن امکاناتی مانند بازارچه صنایع دستی، بازار فروش مانده اند از رییس جمهور و هیات دولت انتظار دارند تا با تکمیل این طرح در کمترین زمان ممکن برای درمان زخم کهنه نبودن بازار دایمی تولید ارزشمند و اصیل در استان چاره اندیشی کنند.
این هنرمندان با اشاره به اینکه به دلیل نبودن بازارچه های دایمی عرضه صنایع دستی و بازار فروش مجبورند یا میزان تولید را کم کنند یا با مشکلاتی چون سفر به استان های دیگر برای فروش محصولات خود دست و پنجه کنند از رئیس جمهور انتظار دارند تا به مسوولان محلی برای دایر کردن بازارهای فروش در شهرستان های مختلف استان نه تنها گامی برای بهبود معیشت هنرمندان صنایع دستی بردارند بلکه زمینه شناخت جهان فرهنگی و هنرمندانه اقوام مختلف کهگیلویه و بویراحمد را فراهم کنند.
هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که اگر چه آثار صنایع دستی نمونه های غیر دستساز و کارخانهای دارد، اما در آثاری که با دستهای هنرمندان و با ذوق و نگاه هنری ساخته شده است تفاوتهای زیادی وجود دارد که در هیچ نمونه ماشینی و صنعتی دیده نمیشود به همین علت نیاز است تا با فراهم کردن امکانات مورد نیاز آنان زمینه رونق این محصولات سنتی فراهم شود.
دیدگاه هنرمندان
یکی از هنرمندان فعال در زمینه گلیم بافی در روستای کلاغ نشین از توابع شهرستان گچساران فعالیت می کند ، گفت: به علت نبودن بازارچه صنایع دستی در استان و نیاز به فروش این محصولات در استان های دیگر فعالیت برای تولیددست بافته های سنتی به صرفه نیست.
مریم حسن زاده اظهار کرد: گلیم های بافت شده هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد در استان هایی مانند اصفهان به منظور جهیزیه دختران بازار خوبی دارد اما هزینه های حمل و نقل باعث شده که سود چندانی نصیب هنرمندان فعال در این عرصه نشود.
وی تاکید کرد: پیمایش بیش از ۴۵۰ کیلومتر مسافت با توجه به خطرات جاده ای برای فروش محصولات صنایع دستی مقرون به صرفه نیست و نیاز است تا مسئولان برای این مشکل چاره ای عاجل بیاندیشند.
یکی دیگر از هنرمندان تولید کننده محصولات صنایع دستی ساکن کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد: با توجه به گردشگرپذیر بودن استان در صورت وجود بازارچه های عرضه امکان رونق تولید و درآمد قابل قبول برای هنرمندان فعال در این عرصه فراهم می شود.
سکینه مبارکی تاکید کرد: در زمان حاضر اقدام به تولید صنایع دستی برای هنرمندان بیشتر به عنوان یک عشق و علاقه انجام می شود تا ابزاری برای کسب درآمد به همین دلیل در صورت ادامه روند نبود زیرساخت ها امکان به فراموشی سپردن برخی رشته های استان وجود دارد.
آخرین اقدام ها برای ایجاد بازارچه صنایع دستی
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:زمین مورد نیاز بازارچه صنایع دستی شهر یاسوج به عنوان مهمترین گره این زیرساخت تامین شده و این طرح قرار است در سفر رییس جمهور کلنگ زنی شود.
مهرنوش بهنیازاده افزود: پس از تلاش و پیگیری های فراوان تفاهم نامه واگذاری پنج هزار متر مربع زمین در حد فاصل بوستان بانوان و پارک ولایت شهر یاسوج برای احداث بازارچه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بین شهرداری یاسوج و میراث فرهنگی استان به امضا رسیده است.
وی ابراز کرد:براساس برنامه ریزی صورت گرفته و با توجه به نیاز هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد این طرح در ۲ طبقه و با ۶۰ غرفه اجرا می شود.
بهنیازاده با اشاره اینکه ایجاد بازارچه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از آرزوهای مهم هنرمندان استان است ابرازامیدواری کرد: با ساخت این بازارچه تحول چشمگیری در رونق تولید و افزایش درآمد فعالان این عرصه فراهم شود.
وی بیان کرد: هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در نبودن بازارچه صنایع دستی محصولات خود را با صرف هزینه های هنگفت به استان هایی نظیر اصفهان می برند که این امر افزون بر هدر رفت وقت و سختی های سفر منجر به کاهش درآمد آنان شده است.
وی بیان کرد: براساس هماهنگی های انجام شده قرار است زمین مورد نیاز احداث بازارچه های صنایع دستی در شهرستان گچساران به عنوان یکی از قطب های صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز تامین و در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد.
دیگر راهکارهای رونق صنایع دستی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدصنایع دستی اعتقاد دارد خارج شدن تولیدات صنایع دستی از حالت تزیین و ترویج تولید برای استفاده از دیگر نیازهای این حوزه در استان است.
بهنیازاده با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای مصرفی ایرانیان از محصولات خارجی تشکیل شده افزود: می توان با فرهنگسازی درباره ارزش محصولات صنایع دستی و معرفی تولیدات نمونه ایرانی به کاربردی شدن استفاده از محصولات مذکور کمک کرد.
وی عنوان کرد: به عنوان مثال عروسک لیلی به عنوان عروسک سنتی در کهگیلویه و بویراحمد می تواند جایگزین خوبی برای عروسک های خارجی در استان باشد که تحقق این امر ضمن درآمدزایی به ثروت آفرینی کمک می کند.
عروسک لیلی با پوشش لباس محلی و رنگهای شاد نماد زن ایلی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب میشود،این عروسک در گذشته از سوی مادران برای کودکان در قالب شخصیتهای نوجوان، جوان و میانسال ساخته میشد تا فرزندی که مادرش به علت انجام کارهای تولید صنایع دستی و دامپروری مدتی دور از فرزند بود با در آغوش گرفتن آن وجود مادر را احساس کند.
عروسک افسانهای و بومی لیلی با وجود خاطرات به یاد ماندنی مردم این دیار در این سالها مهجور مانده و کمتر مورد استفاده کودکان قرار می گیرد.
بهنیازاده تصریح کرد: ایجاد مجتمع های بزرگ آموزشی صنایع دستی و هنرستان صنایع دستی جهت تحصیل علاقه مندان از دیگر ضرورت های این حوزه است.
وی با یادآوری نبودن زیرساخت های صادرات مستقیم محصولات صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد به خارج از کشور اضافه کرد: یک سال گذشته تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال محصول تولیدات سرپنجه هنرمندان استان به شکل چمدانی به خارج از کشور صادر شده که در صورت ایجاد زیرساخت ها به چند برابر افزایش می یابد.
اقدام های انجام شده
وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۸ در قالب طرحهای زودبازده به صنایع دستی اختصاص داده شد که عامل محرکی برای کارگاههای تولیدی در صنایع دستی بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ کارگاه صنایع دستی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.
نظر شما