به گزارش ایرنا، ابراهیم مرادی روز یکشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان کردستان در سنندج اظهار کرد: این میزان فضای آموزشی شامل
۷۶ مدرسه در قالب ۳۱۳ کلاس درس است و برای تحقق این مهم ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و نیازمند کمک خیرین هستیم.
وی افزود: در حال حاضر در استان مدارس زیادی نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارند همچنین در نواحی منفصل شهری با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان ادامه داد: هماکنون شهرستانهای بانه، مریوان، ناحیه یک سنندج، سقز و قروه نیاز به توجه جدی دارند که در این زمینه خیرین مدرسه ساز میتوانند به ما کمک فراوانی داشته باشند ضمن اینکه اگر در حاشیه شهرها و مناطق کم برخوردار لکه های آموزشی تملک نشود مشکلات بیشتر خواهد شد.
وی همچنین به احداث و تجهیز هنرستانهای فنی و حرفهای اشاره کرد و گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید ۵۰ درصد دانشآموزان مقطع متوسطه دوم زیر پوشش هنرستانها باشند که ما برای پوشش این تعداد به ۲۵ هنرستان با ۷۵۰ میلیادر تومان اعتبار نیاز داریم.
مرادی اظهار کرد: در حال حاضر برای اتمام پروژههای نیمه تمام آموزشی شامل فضاهای آموزشی، سالنهای ورزشی و غیره ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ضمن اینکه در استان چهار درصد کل اعتبارات به بخش آموزش اختصاص دارد که میانگین کشوری آن ۱۰ درصد است.
وی مولدسازی را یکی از راه های برون رفت از مشکل کمبود فضاهای آموزشی در استان اعلام کرد و گفت: در این زمینه ظرفیت خوبی در آموزش و پرورش وجود دارد ما فضاهای مازاد غیرقابل استفاده داریم که درقالب مولدسازی می توانیم تغییر کاربری دهیم و با این کار بسیاری از مشکلات را رفع کنیم.
کمک ۳۶ میلیارد تومانی خیرین به مدرسهسازی
رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان کردستان نیز در این نشست گفت: علی رغم مشکلات اقتصادی، خیرین استان و خارج از استان و خارج از کشور، عملکرد بسیار خوبی داشتند به طوری که تعهد خیرین مدرسهساز استان از اول فرودین امسال ۳۶ میلیارد تومان بوده است.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز استان در ۲۲ تیرماه جاری، افزود: برای برگزاری این جشنواره و تقدیر از افرادی که در این امر خیر سرمایهگذاری کردهاند نیازمند تامین اعتبار هستیم که امید می رود این مهم مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد.
وی همچنین به احداث مدرسه اتیسم در استان اشاره کرد و ادامه داد: برای ساخت این مدرسه یک فرد خیر اعلام آمادگی کرده است اما علیرغم تلاشهای انجام شده، مشکل زمین آن حل نشده است و انتظار می رود این مهم نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
کردستان تنها استان بدون مدرسه اتیسم مستقل
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر تمام استانهای کشور مدرسه مستقل اتیسم دارند و کردستان از این مهم بی بهره است، ضمن اینکه ۹۰۰ نفر اتیسمی در استان شناسایی شده است و ۱۲۰ دانشآموز دارای طیف اتیسم هم در آموزش و پرورش استثنایی تحصیل می کنند.
طالب محمدی به کلنگ زنی مدرسه اتیسم در سال ۱۴۰۱ در سنندج اشاره کرد و گفت: این زمین دارای مشکلات فراوانی بود که با پیگیریهای انجام شده،
سند تک برگ این زمین به اسم آموزش و پرورش استثنایی کردستان صادر شد و در حال حاضر ما برای تامین اعتبار مبلغ درخواستی اداره کل راه و شهرسازی (۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان) نیازمند کمک هستیم و انتظار داریم مسئولان این مهم را مورد توجه قرار دهند.
غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان کردستانی در ۲۲۰ پایگاه
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست به برنامهریزی برای غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان در استان اشاره کرد و گفت: در این راستا ۲۲۰ پایگاه شامل مجتمع و سالن های ورزشی، مراکز دارالقرآن، کانونهای فزهنگی تربیتی و مدارس منتخب در سامانه نورینو ثبت شده است که کلاسهای مختلف را برای دانشآموزان برگزار میکنند.
عزتالله طیبی راد با بیان اینکه ثبتنام دانشآموزان برای کلاسهای اوقات فراغت از ۱۵خرداد آغاز شده است، گفت: کلاسهای ما از اول تیر آغاز و تا ۲۰ شهریور ادامه دارد و کلاسها سه روز در هفته و روزی ۶ ساعت خواهد بود.
وی یکی از مشکلات موجود در زمینه برگزاری کلاسهای اوقات فراغت را مشکل اعتباری اعلام کرد و گفت: از مسئولان انتظار می رود در این زمینه آموزش و پرورش را همراهی کنند.