به گزارش خبرنگار ایرنا، "وجیهه محمدی فلاح "به مناسبت روز جهانی منع کار کودکان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مساله کودکان کار و خیابان از عمده ترین مسایل اجتماعی استان البرز اظهار کرد: متاسفانه سیاستگذاریی هایی که تا کنون برای رفع این معضل اجتماعی صورت گرفته مقطعی و پراکنده بوده است.
مدیر بهزیستی استان البرز گفت: آمار کودکان خیابانی نشان دهنده این است که اکثریت کودکان پذیرش شده در مراکز کودکان کار و خیابان از اتباع هستند و به علت اینکه اغلب برخورد هدفمندی با این کودکان و خانواده های ایشان صورت نمی گیرد معمولا این کودکان به مراکز استانها و عمدتا شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند.
وی بیان کرد: به رغم اینکه ۱۲ دستگاه متولی بحث ساماندهی کودکان کار و خیابان هستند هیچگاه اقدامات مداخلههای جامع و اثرگذار در این حوزه شکل نگرفته است.
محمدی فلاح، با بیان اینکه مهمترین مشکل در این حوزه، تعریف و جمع آوری آمار دقیق و مستند از کودکان کار و خیابان و مراکز ارایه دهنده خدمات به این افراد است، ادامه داد: بدیهی است اطلاعات ناکافی و عدم جامعیت آماری، سیاستگذاری اجتماعی در این عرصه را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به راهکار کاهش تعداد کودکان کار گفت: بخشی از سیاستگذاریی های موجود باید به سمت پیشگیری و کاهش تنش و آسیبهای موجود و آموزش خانوادهها هدایت شود و بخشی دیگر هم به کاهش مشکلات معیشتی خانوارهای فقیر و عمدتاحاشیه نشین که برای امرار معاش، کودکان خود را وارد شبکه کار غیررسمی میکنند، معطوف شود.
مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به اینکه شکل گیری بخش فقیر از جامعه شهری معلول تحولات ساختاری اخیر، رشد مهاجرت بی رویه از استانها و شهرهای کمتر توسعه یافته به استان، رشد مهاجرت اتباع خارجی و گسترش حاشیه نشینی است؛ گفت: با این اوصاف، سیاستگذاری برای مقابله با این پدیده نمیتواند تنها به اقدامات قهری و فعالیتهای جزیره ای در این زمینه متکی باشد.
محمدی فلاح بیان کرد: باید بپذیریم، آنچه عملا تا کنون در این حوزه انجام شده ، مجموعهای از اقدامات ناهماهنگ از سوی سازمانهای مختلف بوده و علیرغم راه اندازی مرکز غربالگری و ساماندهی کودکان خیابانی هنوز عملکرد متمرکز و سازمان یافته ای در این زمینه وجود ندارد .
سیاست های کلی در حوزه کودکان کار مشخص نیست
وی گفت: از سوی دیگر در حوزه کار خیابانی کودکان نیز ابهامات قانونی وجود دارد و عملا سیاستهای کلی مدیریت کلان کشور در این حوزه روشن نیست. از یک سو امکان برخورد قاطع قانونی و از سوی دیگر، امکان فراهم کردن درآمد جایگزین برای خانوارهای بسیار کم درآمد وجود ندارد و از این شرایط تنها کارفرمایان کار خیابانی سود میبرند که شبکهای برای به کارگیری کودکان خیابانی ایجاد کرده و کسب درآمد میکنند.
محمدی فلاح افزود: تدوین دستورالعمل و آیین نامه های مرتبط از سال ۷۸ آغاز و در سالهای بعد از آن بازنگری و از سال ۹۲ طرح حمایت از کودکان کار و خیابان با محوریت یک مرکز نگهداری شبانه روزی به طور منسجم اجرا شده است.
مدیرکل بهزیستی البرز یادآورشد: از سال ۱۳۹۵ یک مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده غیردولتی به منظور ارائه خدمات روزانه به این کودکان راه اندازی شده و در سال ۹۶ تعداد مراکز به دو مرکز حمایتی آموزشی افزایش یافته و طبیعتا تعداد گروه هدف تحت پوشش نیز افزایش یافته است اما در حال حاضر به دلیل تورم اقتصادی هر ۲ مرکز غیرفعال شدهاند.
بهزیستی البرز بین کودکان کار ایرانی و تبعه خارجی تفاوت قایل نیست
وی در ادامه با اشاره به اینکه بهزیستی البرز در روند خدمات رسانی به کودکان خیابانی بین کودکان ایرانی و اتباع تفاوتی قائل نیست، گفت: از سال ۹۲ تا ۹۵ خدمات به کودکان خیابانی از طریق تنها مرکز نگهداری بهزیستی صورت می گرفت و همین باعث ایجاد محدودیت های قانونی برای ارائه خدمات به اتباع خارجی شده بود.
مدیرکل بهزیستی استان البرز افزود: بنابراین طی این سالها اکثر کودکان خدمت گیرنده ایرانی بوده اند ولی از سال ۹۶ با راه اندازی مراکز روزانه غیر دولتی و فراهم شدن امکان ارائه خدمات به کودکان اتباع فاقد کارت اقامت، تعداد اتباع خدمت گیرنده از بهزیستی افزایش یافته است و از همان سال تعداد کودکان اتباع تحت پوشش، افزایش و تعداد کودکان ایرانی کاهش یافته است.