کرمان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به دستاوردهای خوب در حوزه کشاورزی این استان باوجود مشکلات و تهدیدها گفت: ۶۷ طرح تولیدی کشاورزی حوزه شمال استان طی هفته کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، داود بیگلری روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت تشریح برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی افزود: طرح های قابل افتتاح در هفته جهاد کشاورزی شامل ۴۰ طرح آب و خاک، هفت طرح تولیدات باغی و گلخانه ای، ۱۰ طرح تولیدات دامی، هفت طرح صنایع غذای و سه طرح شیلاتی است.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح ها ضمن بهره مندی هزار خانوار، زمینه اشتغال ۳۵۲ نفر نیز به صورت پایدار و ۵۷۶ نفر به صورت تثبیت اشتغال فراهم می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: با توجه به شرایط همدلی که در استان وجود دارد و محور قرار دادن بخش کشاورزی به عنوان پیشران استان اتفاقات خوبی را می توان رقم زد.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی با یک میلیارد می توان ۱۵ شغل پایدار و وابسته ایجاد کرد گفت: این در حالی است که با همین مبلغ می توان هشت شغل در خدمات و پنج شغل در صنعت ایجاد کرد.

بیگلری تصریح کرد: اگر دنبال امنیت پایدار هستیم باید روستاها را حفظ کنیم اما اکنون وضعیت روستاها پایدار نیست.

وی با بیان اینکه باید زنجیره تولید تا مصرف برای حمایت از بخش کشاورزی ایجاد شود افزود: عوامل تولید با استفاده از شبکه تعاون روستایی می تواند تجمیع شوند تا بتوانیم به واحدهای کوچک نیز خدمات ارائه کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: شبکه تعاون روستایی قدم های خوبی برداشته ما نیز در آینده نزدیک بسیاری از فعالیت هایی که به عنوان تصدی انجام می دهیم را به شبکه تعاون روستایی واگذار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش ها اقدامات بسیار گسترده ای توسط تولیدکنندگان انجام داده است گفت: رشد اقتصادی بالای بخش کشاورزی در سطح استان در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی محسوس است.

بیگلری به اشتغال بالا ۳۸.۵ درصد و صادرات بالای ۸۵ درصد در حوزه گمرکات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این رقم حاصل تلاش تولیدکنندگان با وجود همه مشکلات است.

بیگلری به اشتغال بالای ۳۸.۵ درصد و صادرات بالای ۸۵ درصد در حوزه گمرکات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این رقم حاصل تلاش تولیدکنندگان با وجود همه مشکلات است.

وی با تاکید بر ضرورت تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از وظایف سازمان جهادکشاورزی تصریح کرد: امنیت غذایی بسیار حایز اهمیت است زیرا کشوری می تواند ادعای استقلال کند که بتواند غذای مورد نیازش را ننیز خودش تولید کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به برداشت گندم در جنوب کرمان باوجود سختی و مشکلات اشاره و تصریح کرد: بخش کشاورزی دستاوردهای بسیار خوبی دارد لذا در کنار تلاش برای تامین مواد غذایی باید از کشاورزی سنتی عبور کنیم و با دانش محور کردن به سمت کشاورزی مدرن پیش برویم.

وی بیان کرد: امنیت غذایی باید دانش‌محور صنعتی و تجاری باشد و این مهم در دستور کار قرار دارد که با توجه به سیاست های کلان کشوری و استانی و با وجود فضای بسیار خوب موجود در استان کرمان ظرفیت کار وجود دارد.

بیگلری گفت: باوجود اینکه کرمان بهشت معادن کشور است اما بخش کشاورزی پیشران اقتصاد است و این مهم بر کسی پوشیده نیست.

وی به کمبود مرغ طی ماه گذشته در استان کرمان نیز اشاره و تصریح کرد: بخشی از این کمبود به دلیل مسایل کشوری چون کاهش جوجه ریزی بود که با همدلی و همراهی ارکان و صنعت مرغ و حمایت های استاندار و اهالی رسانه این مشکل برطرف شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان اظهار داشت: با تلاش شبانه روزی مسئولان در سازمان جهادکشاورزی، تعاونی های تولید، مرغداری، کشتارگاه ها، بخش توزیع، موفق شدیم از شرمندگی مردم در بیاییم.

پوزش بابت اتفاقات بازار مرغ

وی ادامه داد: بابت اتفاقات رخ داده طی ماه‌های اخیر در بازار مرغ از مردم پوزش می طلبم و اگر خطایی بوده بر ما ببخشید اما اکنون بازار مرغ تقریباً به تعادل رسیده و تولید نسبت به گذشته با تلاش تولیدکنندگان با وجود همه مشکلات و افزایش قیمت نهاده ها پیش می‌رود.

بیگلری با اشاره به وجود ۲ سازمان جهاد کشاورزی در شمال و جنوب استان کرمان گفت: مدیریت تامین مواد پروتئینی جنوب کرمان نیز بر عهده ماست هر چند ما این تکلیف را با افتخار پذیرفته ایم و نگاه ما در بخش کشاورزی نگاه تفکیکی نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: اعضای کارگروه امنیت غذایی، استاندار کرمان و معاونان وی کمک کردند تا مشکل کمبود مرغ تا حدودی در استان کرمان برطرف شد.

نیاز استان به مرغ بالا و تولید پایین است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: نیاز استان به مرغ بالا و تولید پایین است.

وی با اشاره به مصرف روزانه ۲۰۰ تن مرغ در استان کرمان، افزود: بخش کشاورزی نیازمند حمایت است و باید دستگاه‌های مختلف در مجوزها و تسهیلات با این بخش همکاری کنند.

تهدید محصولات کشاورزی کرمان توسط آفات

وی همچنین با اشاره به وجود آفات و بیماری های گیاهان در استان کرمان گفت: این استان چند محصول شاخص و استراتژیک دارد که توسط آفات تهدید می شوند.

وی به تشکیل قرارگاه مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی ذیل پدافند غیرعامل در استان کرمان با فعالیت کمیته های اجرایی، پایش، اطلاع رسانی، پشتیبانی، تدارک و انتظامی اشاره کرد و افزود: با تشکیل این قرارگاه عملیات میدانی در شهرستان های شرقی، بخش‌های اندوهجرد و شهداد شهرستان کرمان و جنوب استان آغاز شد.

وی به تشکیل قرارگاه عملیاتی مبارزه با مهاجمان زیستی در جنوبشرق کشور با تدابیر خوب اشاره و تصریح کرد: با تفاهم ایجاد شده بین وزارتخانه های کشور، بهداشت و جهاد کشاورزی با حضور سه معاون وزیر و ۶ مدیرکل پدافند غیرعامل و جهاد کشاورزی و روسای دانشگاه های علوم پزشکی استان های جنوبشرق کشور این قرارگاه آغاز به کار کرد.

بیگلری گفت: تشکیل قرارگاه عملیاتی مبارزه با مهاجمان زیستی در جنوبشرق کشور دستاوردهای بسیار خوبی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تعاون روستایی پاشنه آشیل ماست گفت: با سیستمی کار کردن، برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تلاش می شود وضعیت موجود را ساماندهی کنیم و به تولید معنادار برسیم که عرضه مستقیم محصولات را از تولید به مصرف داشته باشیم.

بیگلری به سیل هفته گذشته استان کرمان نیز اشاره کرد واظهار داشت: سیل خسارت های زیادی به بخش کشاورزی، باغی و دامی وارد کرد که در حال برآورد خسارات هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز سرمازدگی خسارت سنگینی به بخش کشاورزی وارد کرد به طوری که بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد اما هنوز مهلت بازپرداخت وام ها را نتوانستیم پیگیری کنیم.

وی افزود: کار کردن در بخش کشاورزی ریسک بسیار بالایی دارد لذا ضرورت دارد حاکمیت از این بخش با ارائه تسهیلات ارزان قیمت حمایت کند در حالی که در برنامه چهارم نرخ تسهیلات در بخش کشاورزی ۱۴ درصد بود اما اکنون نرخ تسهیلات در این بخش همسو با خدمات، بازرگانی و صنعت است و باوجود همه نامهربانی و سختی ها کشاورزان در جنوب و شمال کرمان تولید دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به قیمت بالای محصولات کشاورزی در بازار و فقدان نظارت کافی نیز اشاره و تصریح کرد: ما ابزار نداریم و عوامل بیرونی دست ما نیست، اگر وزارت بازرگانی شکل بگیرد بازار جای خود را پیدا می کند اما اکنون آشفتگی بازار را قبول داریم.