ارومیه - ایرنا - مسوول دفتر برنامه ریزی جذب و حفظ اهدا کنندگان انتقال خون آذربایجان غربی گفت: از اول فروردین تا ۲۳ خرداد جاری در مجموع ۱۵ هزار و ۹۶۰ نفر در این استان خون اهدا کردند.

سحر ذکیانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال‌جاری ۱۹ هزار و ۵۴۰ مراجعه کننده برای اهدای خون داشتیم که از این تعداد، ۱۵ هزار و ۹۶۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی تعداد اهدا کنندگان مستمر را در استان هفت هزار و ۹۰۵ نفر اعلام کرد و افزود: امسال همچنین ۲ هزار و ۷۱۳ نفر هم اهدا کننده بار اولی داشتیم که از این تعداد ۴۹۷ نفر اهدا کننده خانم بودند.

ذکیانی اضافه کرد: آمار اهدا کنندگان خانم نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و این افزایش در سایه تبلیغات و تلاش اهالی رسانه برای تشویق مردم به اهدای خون صورت گرفته است.

مسوول دفتر برنامه ریزی جذب و حفظ اهدا کنندگان انتقال خون آذربایجان غربی ادامه داد: مجموع خون گیری در این استان هم امسال ۴/۱ دهم درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد کرده است.

ذکیانی بیشترین اهدا کنندگان خون را در رده سنی ۲۵ تا ۳۵ سال عنوان کرد و گفت: میزان ذخایر خونی در حدمطلوب و پاسخگوی نیازهای بیماران و بیمارستان‌های استان است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی یادآور شد: در اردیبهشت سال جاری یک مرکز خون‌گیری شهرستان بوکان هم افتتاح شد و اکنون فعالیت دارد همچنین مرکز خون‌گیری دیگری در شهرستان ماکو آماده بهره برداری است و بزودی راه‌اندازی می‌شود.

ذکیانی تاکید کرد: ۲ مرکز خون گیری و فرآوری نیز در مهاباد و خوی فعالیت می‌کنند همچنین در شهرستان‌های نقده و میاندوآب نیز با حضور اکیپ خون‌گیری از متقاضیان انجام می‌شود.

به گفته وی، به همه گروه‌های خونی برای اهدای خون نیاز داریم و سعی بر این است فرهنگ اهدای خون در جامعه بیش از این نهادینه شود.

این مسوول به مراسم تجلیل از اهدا کنندگان خون به مناسبت روز جهانی اهدای خون اشاره کرد و گفت: در این مراسم از بیشترین اهدا کننده خون، پیرترین، جوان ترین، افرادی که بصورت خانوادگی خون اهدا کردند و اهدا کننده خون، پلاسما و پلاکت قدردانی شد.

وی به استقبال خوب اقشار مختلف مردم از روز جهانی اهدای خون اشاره کرد و یادآور شد: طیف‌های مختلف مردم با استقبال از این روز، خون خود را برای کمک به بیماران اهدا کردند.

ذکیانی در خصوص آمار اهدا کنندگان خون استان در روز جهانی اهدای خون اظهار کرد: در حال جمع آوری آمار اهدا کنندگان خون از شهرستان‌ها هستیم و پس از جمع آوری و جمع بندی تعداد مشخص و اعلام می‌شود.

به گزارش ایرنا، سازمان انتقال خون، وظیفه تهیه و توزیع خون را به عهده دارد و دارای فرایندهای پیچیده است که از استانداردهای سخت و به روز در دنیا تبعیت می‌کند تا خون سالم مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی را فراهم کند.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به عنوان مرجع منطقه در حوزه فعالیت‌های اهدای خون قرار دارد.

روز جهای اهدای خون نیز به مناسبت تولد پروفسور «لنداشتاینر» کاشف گروه‌های خون و برنده جایزه نوبل از سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳) ژوئن به عنوان روز جهانی اهداکنندگان نامگذاری شده و سازمان بهداشت جهانی هر سال یک موضوع و شعار برای برگزاری کمپین‌های مختلف گرامیداشت روز جهانی اهدای خون، پیشنهاد می‌دهد.

هدف از برگزاری کمپین‌های گرامیداشت این روز در جهان، بزرگداشت اهداکنندگان خون، ترویج اهدای خون سالم، حمایت از اهدای خون کاملا داوطلبانه و بدون چشمداشت است، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی اهدای خون «ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید» است.