تهران- ایرنا- وزیر خارجه روسیه، جنگ نیابتی آمریکا با این کشور را یک «درگیری ژئوپلیتیکی» و «بی‌ثمر» دانست و گفت: پیش از حصول آتش بس، اوکراین و حامیانش به پذیرش «حقایق عینی جدید» مجبور خواهند شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف در حاشیه اجلاس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، افزود: تا پیش از حل و فصل درگیری‌ در اوکراین، کی‌یف از دست رفتن بخش‌هایی از قلمرو خود را خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه روند جهانی شدن با هدایت غرب به پایان رسیده است،‌ خاطر نشان کرد: همه می‌دانیم تلاش‌های آمریکا در جنگ نیابتی با روسیه با هدف حذف رقیب قدرتمند و حفظ سلطه و هژمونی خود، بیهوده و بی‌اثر است.

لاوروف با اشاره به بندهای توافق پیشنهادی مسکو به کی‌یف پیش از حمله به اوکراین، تاکید کرد: آن‌ها هرچه بیشتر گفت‌وگوها را به تعویق بیاندازند، رسیدن به یک توافق با ما برایشان دشوارتر خواهد بود.

براساس این گزارش، شرط روسیه برای گفت‌وگو به منظور رسیدن به توافق صلح این است که کی‌یف باید الحاق مناطق از دست رفته به خاک روسیه (دونتسک، لوگانسک، خرسون و زاپوروژیا) را بپذیرد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه اعلام کرد: دوره ای که در آن ایالات متحده و متحدانش، «نهادهای جهانی‌سازی» از جمله بانک‌های توسعه و سازمان‌های چند جانبه را کنترل می‌کنند، به پایان خود نزدیک شده است.

وی با تاکید بر اینکه روسیه تمام درها را برای مشارکت با آن گروه از کشورهای اروپایی که درک درستی از شرایط دارند و منافع خود را در همکاری با روسیه می‌بینند باز می گذارد، افزود: حضور در بازی‌های ایدئولوژیک و ژئوپولیتیک ایالات متحده برای برخی کشورها نتیجه بخش نیست.

به گفت لاورف،‌ «جهان متفاوت خواهد بود» و آنچه که امروز می‌بینیم، به وضوح جریان استقلال طلبی در عرصه جهانی از ساختارهایی که به غرب مرتبط باشند را نشان می‌دهد.

این دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به خیل درخواست‌ کشورها برای عضویت در گروه اقتصادهای نوظهور بریکس (BRICS) به عنوان سازمانی با اساس چند قطبی، تصریح کرد: بیش از ده کشور از جمله ایران، آرژانتین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر و الجزیره برای تقویت روابط با این گروه ابراز تمایل کرده‌اند.

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل ، روسیه، هند ، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌ است.

به نوشته خبرگزاری تاس، در نشست وزرای دوستان بریکس که به تازگی در آفریقای جنوبی برگزار شد، وزرای خارجه کشورهای بریکس و ۱۲ کشور علاقه‌مند به پیوستن به این گروه شامل ایران، آرژانتین، بنگلادش، ونزوئلا، گابن، جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، اندونزی، کومور، کوبا، امارات متحده عربی و عربستان سعودی حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، ایران نیز همچون دیگر کشورهای متقاضی در انتظار است روند تعیین معیارهای عضویت توسط سران بریکس مشخص شود. قرار است نشست سران این گروه در اواسط تابستان امسال برگزار شود.