تهران- ایرنا-وزیر امور خارجه کره جنوبی با اشاره به این که نیازی به تنش‌آلود کردن روابط با چین نیست گفت: سئول به تقویت مناسبات دوستانه با پکن ادامه خواهد داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، «پارک جین» وزیر امور خارجه کره جنوبی روز یکشنبه گفت: دولت یون سوک یول (رییس جمهور کره جنوبی) نیازی به تیره کردن روابط با چین نمی بیند.

پارک در مصاحبه با شبکه خبری یونهاپ تاکید کرد: سئول به تقویت ارتباطات با پکن برای تقویت روابط دوستانه خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: موضع اساسی دولت یون سوک یول، پیشبرد روابط کره جنوبی و چین به سمت روابطی بالغ و سالم بر اساس احترام متقابل، متقابل و منافع مشترک است.

در اوایل ماه جاری، سفیر چین در کره جنوبی، «شینگ هایمینگ»، گفت: کسانی که روی باخت پکن در رقابتش با واشنگتن شرط می‌بندند قطعاً پشیمان خواهند شد و ظاهراً کره جنوبی را به همسویی با ایالات متحده و دور شدن از چین متهم کرد.

پارک انتقاد خود از شینگ را تکرار کرد و گفت: این رفتار نامناسب به عنوان یک دیپلمات است.

وی تاکید کرد: راهکار کلیدی برطرف شدن چالش‌ها، تعهد به ایجاد روابط پایدار میان آمریکا و چین در جهت رقابت سالم و همکاری به جای رویارویی یا درگیری است.

پارک گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که هماهنگی نزدیک بین کره جنوبی و آمریکا به عنوان متحد و همچنین نقش سازنده چین در حل و فصل موضوع هسته ای کره شمالی بسیار مهم است.

در جریان سفر بلینکن به چین در هفته گذشته، او با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ ملاقات و موافقت کرد که در جهت تثبیت روابط میان دو کشور تلاش و از درگیری جلوگیری کند.

پس از این دیدار، یک دیپلمات ارشد آمریکایی به سئول آمد تا شخصاً به مقامات دولتی در مورد نتیجه گفتگوها اطلاع دهد، در حالی که بلینکن برای توضیح سفر اخیر خود با پارک تماس تلفنی داشت.

پارک همچنین گفت: پس از آن که گروه مزدور واگنر به رهبری «یوگنی پریگوژین» که زمانی متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شورش آشکاری را برای سرنگونی ارتش روسیه ترتیب داد، این وزارتخانه در حال بررسی تنش های فزاینده در روسیه است.