تهران- ایرنا- نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ صبح امروز (چهارشنبه ۱۴ تیر) با شرکت ۴۸۰ هزار و ۴۰۲ داوطلب از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نوبت دوم پنجاه و سومین آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با شرکت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر) برگزار می‌شود؛ از این تعداد ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ نفر زن و ۴۳۲ هزار و ۱۶ نفر مرد و ۶۱ درصد داوطلبان زن و ۳۹ درصد مرد هستند.

نوبت دوم این آزمون با شرکت داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی از ساعت ۸ صبح در ۶۶۲ حوزه امتحانی اصلی و یکهزار و ۹۵۵ حوزه امتحانی فرعی در ۴۱۷ شهرستان آغاز شد.

در گروه آزمایشی ریاضی و فنی مجموع داوطلبان ۱۳۶ هزار و ۸۵۱ نفر است که از این تعداد ۴۸ هزار و ۲۹۵ نفر زن و ۸۸ هزار و ۵۵۶ نفر مرد هستند. در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز در مجموع ۳۴۳ هزار و ۵۵۱ نفر نام‌نویسی کرده‌اند که به تفکیک ۲۱۴ هزار و ۴۱۶ نفر از داوطلبان را زنان و ۱۲۹ هزار و ۱۳۵ نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

داوطلبان به چند سوال و در چه زمانی باید پاسخ دهند؟

داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ۲ دفترچه پرسشنامه دارند؛ دفترچه اول ریاضی شامل ۴۰ سوال و ۷۰ دقیقه وقت برای پاسخگویی و دفترچه دوم شامل سوالات شیمی و فیزیک با ۳۵ سوال فیزیک و ۳۰ سوال شیمی است که ۷۰ دقیقه برای پاسخگویی آن وقت دارند و این داوطلبان باید در مجموع به ۱۰۵ سوال در ۱۴۵ دقیقه پاسخ دهند.

داوطبان گروه آزمایشی علوم انسانی هم دو دفترچه پرسشنامه خواهند داشت؛ دفترچه شماره یک شامل سوالات دروس ریاضی، ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روان‌شناسی با تعداد ۸۰ سوال و زمان پاسخگویی ۸۵ دقیقه است و دفترچه شماره دو شامل سوالات دروس تاریخ، جغرافیا، فلسفه و اقتصاد با ۸۰ سوال و ۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی است. این داوطلبان در مجموع باید در مدت ۱۶۰ دقیقه به ۱۶۰ سوال پاسخ دهند.

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۴ و ۱۵ تیر) و به ترتیب آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ساعت هشت صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر، گروه آزمایشی علوم انسانی روز چهارشنبه ۱۴ تیر ساعت هشت صبح، گروه آزمایشی هنر چهارشنبه ۱۴ تیر ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه، گروه آزمایشی علوم تجریی روز پنجشنبه ۱۵ تیر ساعت هشت صبح و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی روز پنجشنبه ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

داوطلبان اجازه همراه داشتن هیچ وسیله الکترونیکی؛ شامل گوشی تلفن همراه، ساعت مچی الکترونیکی، ماشین حساب را حتی به صورت خاموش ندارند. داشتن مداد مشکی نرم و روان، پاک کن، کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار ضروری است.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، نتایج علمی اولیه این نوبت از آزمون سراسری ۱۴۰۲ اواخر مرداد اعلام می شود و داوطلبان می‌توانند انتخاب رشته کنند، نیمه دوم شهریور نیز زمان اعلام نتیجه نهایی است تا دانشجویان جدید از اول مهر ۱۴۰۳ سر کلاس‌ها حاضر شوند.

تغییرات آزمون سراسری ۱۴۰۲

به گزارش ایرنا، با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ با تغییراتی در حال برگزاری است .

بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی ۲ بار در سال برگزار می شود و نتایج آن به مدت ۲ سال اعتبار خواهد داشت. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

همچنین در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

روند نام‌نویسی در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا ۱۴ آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند.

نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامگاه نهم اسفند به صورت کارنامه حاوی نمرات خام روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت و داوطلبان می‌توانستند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه خود را مشاهده کنند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.

نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ نیز از ۱۵ فروردین آغاز شد و تا ۲۵ فروردین ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور یکبار هم امکان ثبت‌نام با تاخیر را برای داوطلبانی که فرصت ثبت‌نام پیدا نکرده بودند، منحصراً در روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان فراهم کرد و در نهایت حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند.

برچسب‌ها