همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: اجرای عملیات آبخیزداری از سال ۱۳۷۱ تاکنون باعث کنترل خسارات حاصل از ۹۶ میلیون متر مکعب سیلاب و در نتیجه موجب استفاده بهینه از حجم ۲۸ میلیون مترمکعب سیلاب و کنترل ۷۰۰ هزار تن رسوب شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسفندیار خزائی روز چهارشنبه در گردهمایی معاونان برنامه ریزی ، توسعه مدیریت و منابع ادارات منابع طبیعی کشور بیان کرد: براساس نقشه‌های مطالعات توجیهی آبخیزداری سطح اراضی مستعد عملیات اجرایی آبخیزداری در این استان یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار است.

وی اضافه کرد: تاکنون سطحی بالغ بر ۷۹۰ هزار هکتار از آن مطالعات اجرایی و از این مقدار ۳۵۷ هزار هکتار عملیات اجرایی آبخیزداری صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: استان همدان به دلیل برخورداری از ارتفاعاتی که در امتداد شمال غربی ، جنوب شرقی آن وجود دارد از نقطه نظر تخلیه روان آب دشت‌ها، در محدوده چهار حوزه آبریز شمالی سفید رود، آبریز مرکزی قره‌چای، آبریز جنوبی کرخه و آبریز مرزی سیروان قرار گرفته است.

خزائی با بیان اینکه متوسط بارش سالانه در همدان ۳۳۰ میلیمتر است افزود: حجم ریزش های جوی به طور متوسط ۶.۴ میلیارد متر مکعب در سال است و بیش از هفت درصد سهم منابع آب سطحی شامل سدها و بندهای انحرافی و نهرهای سنتی می شود.

وی اضافه کرد: ۳۱ درصد سهم منابع آب زیرزمینی شامل چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، چشمه ها و قنوات، حدود ۶ درصد از آب‌های استان به صورت جریان های سطحی از استان خارج شده و بیش از ۵۶ درصد کل ریزش‌های جوی استان صرف تبخیر و تعرق می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، رودخانه های مهم استان همدان را شامل رودخانه های شور و تلوار، قره چای با سرشاخه های سیمینه‌رود و رودخانه شراء، گاماسیاب با سرشاخه های رودخانه های هرم آباد، قلقل رود و خرم رود و وجود تالاب های طبیعی همانند آق گل و پیر سلمان دانست.

خزائی افزود: وسعت اراضی ملی همدان به حدود ۷۳۰ هزار هکتار می رسد که شامل ۶۶۵ هزار هکتار مرتع، ۲۶ هزار و ۳۷۲ هکتار اراضی شور و بیابانی، ۴۳ هزار و ۲۹۶ هکتار اراضی جنگلی و دست کاشت و یک هزار و ۴۴۱ هکتار جنگل طبیعی می شود.

وی اظهار داشت: استان همدان ۱.۱۸ درصد از وسعت کشور را شامل می شود و طبق آخرین آمار ۷۹ دهم درصد مراتع، سه دهم درصد جنگل های دست کاشت، چهار دهم درصد اراضی شور و بیابانی و ۹ دهم درصد اراضی جنگلی و دست کاشت کشور را در خود جای داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: بررسی وضعیت جنگل در همدان موید این است که پوشش گیاهی جنگلی در سطوح محدود و پراکنده مشاهد می شود.

خزائی اضافه کرد: جنگل گیان نهاوند به عنوان تنها جنگل طبیعی استان همدان جزو یکی از مناطق حفاظت شده جنگلی به شمار می آید.

وی گفت: سطح کل جنگل ها شامل جنگل کاری‌های دست کاشت، ذخیره گاه‌ها و پارک های جنگلی به ۴۵ هزارهکتار، سطح ذخیر گاه‌های جنگلی به ۲ هزار و ۴۶۰ هکتار و سطح پارک های جنگلی به یک هزار و ۵۳۷ هکتار است.

گردهمایی معاونان برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری با حضور همه استان به میزبانی همدان برگزار شد.