۸۰ درصد سازه های آبخیزداری همدان سرریز شد

همدان- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: بارش باران امسال موجب افزایش روان آب ها و سرریز شدن آب از ۸۰ درصد سازه‌های آبخیزداری این استان شد.

«محمدمهدی آرتیمانی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آب در بیشتر سازه های آبخیزداری جنوب استان سرریز شده و تنها بخشی از سازهای واقع در فامنین، قهاوند و کبودرآهنگ با وجود افزایش چشمگیر ارتفاع آب سرریز نشده است.

وی اظهار کرد: همدان دارای ۱۸۰حوزه آبخیز با ۲۴ هزار سازه بزرگ و کوچک به شکل خاکی، خشکه چین، گابیونی و سنگی ملاتی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: بارندگی های اخیر و افزایش میزان آب موجود در پشت این سازه ها، میزان رطوبت خاک را افزایش داده که ثمره آن پیشگیری از بروز ریزگرد است.

آرتیمانی ادامه داد: به ازای هر یک هکتار عملیات آبخیزداری می توان ۲۷۰ متر مکعب روان آب در سال را کنترل و ۸۱ متر مکعب استحصال آب داشت.

به گفته وی، کنترل رسوب و افزایش تولید علوفه، نفوذ تدریجی آب در دل خاک، افزایش منابع آبی زیر زمینی، پیشگیری از بروز سیلاب و بروز خسارت به تاسیسات و جمع آوری رسوبات خاک از دیگر کارکردهای انجام عملیات آبخیزداری است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان مستعد اجرای طرح های آبخیزداری است که در ۳۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفته و ۷۹۵ هزار هکتار در دست مطالعه است.

وی گفت: ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع استانی برای اجرای طرح های آبخیزداری سال گذشته پیش بینی شده بود که از منابع ملی ۲۰۰ میلیارد ریال و منابع استانی ۴۰ میلیارد ریال و منابع استانی ۵۰ میلیارد ریال اختصاص یافت.

استان همدان به دلیل برخورداری از ارتفاعاتی که در امتداد شمال غربی، جنوب شرقی آن وجود دارد از نقطه نظر تخلیه روان آب دشت‌ها، در محدوده چهار حوزه آبریز شمالی سفید رود، آبریز مرکزی قره‌چای، آبریز جنوبی کرخه و آبریز مرزی سیروان قرار گرفته است.

وسعت اراضی ملی همدان به حدود ۷۳۰ هزار هکتار می رسد که شامل ۶۶۵ هزار هکتار مرتع، ۲۶ هزار و ۳۷۲ هکتار اراضی شور و بیابانی، ۴۳ هزار و ۲۹۶ هکتار اراضی جنگلی و دست کاشت و یک هزار و ۴۴۱ هکتار جنگل طبیعی می شود.

استان همدان ۱.۱۸ درصد از وسعت کشور را شامل می شود و طبق آخرین آمار ۷۹ دهم درصد مراتع، سه دهم درصد جنگل های دست کاشت، چهار دهم درصد اراضی شور و بیابانی و ۹ دهم درصد اراضی جنگلی و دست کاشت کشور را در خود جای داده است.

سطح کل جنگل ها شامل جنگل کاری‌های دست کاشت، ذخیره گاه‌ها و پارک های جنگلی به ۴۵ هزارهکتار، سطح ذخیر گاه‌های جنگلی به ۲ هزار و ۴۶۰ هکتار و سطح پارک های جنگلی به یک هزار و ۵۳۷ هکتار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha