خطر بیابان در ۱۰ روستای کبودرآهنگ همدان رو به گسترش است

همدان- ایرنا- خطر بروز بیابان در ۱۰ روستای کبودرآهنگ استان همدان در حالی رو به به گسترش است که به گفته رئیس اداره منابع طبیعی این شهرستان ۶ نقطه از ۱۰ پلاک یاد شده بحرانی و حتی تبدیل به کانون مولد گرد و غبار شده است.

ابوالقاسم علی وردی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس بررسی ها حدود پنج هزار هکتار از مساحت این ۱۰ روستای شهرستان کبودراهنگ هم اینک با این چالش زیست محیطی مواجه است.

وی بیان کرد: تاکنون طرح های بیابان زدایی در ۲ نقطه بحرانی شامل روستاهای «گنده جین و نورآباد» و «شاوه» به وسعت حدود ۳۵۰ هکتار و با بیش از یک میلیارد تومان اعتبار و با مشارکت اهالی این روستاها اجرایی شده است.

علی وردی اضافه کرد: برای احیای این مناطق و جلوگیری از گسترش بیابان چهار عملیات شامل قُرق، چاله کنی، فراهم کردن بستر ذخیره آب و کاشت گونه های کم آب بَر انجام شد.

وی گفت: چاله کنی و ایجاد پَستی و بلندی یکی از راهکارها برای جلوگیری از بروز گرد و غبار هنگام وزش باد است؛ همچنین با ایجاد چاله می توان زمین ذخیره آب در این محل ها برای رشد گیاه را فراهم کرد.

کاشت گونه های کم آب بر

رییس اداره منابع طبیعی کبودراهنگ افزود: کاشت گونه های کم آب بر همچون آتروپلکس و قره داغ از جمله عملیات احیا از سوی کارشناسان منابع طبیعی و مشارکت جوامع محلی به میزان ۳۵۰ هکتار در روستاهای «گنده جین و نورآباد» و «شاوه» این شهرستان بود.

علی وردی با بیان اینکه مشارکت جوامع محلی در اجرای طرح بیانزدایی بسیار با اهمیت است تاکید کرد: علت موفق نشدن در بیابانزدایی برخی از نقاط این شهرستان همکاری نکردن و مقاومت مردم و شکستن قُرق به عنوان نخستین گام برای اجرای این طرح است.

وی کاشت درخت در حاشیه مزارع تحت عنوان باد شکن، ایجاد خاکریز با خاک و سنگ در حاشیه زمین ها و خودداری از سوزاندن کاه و کلش باقی مانده از برداشت محصول را عاملی برای کاهش سرعت و شدت بیابانی شدن ذکر کرد.

مجموع زمین های بیایانی شناسایی شده در استان همدان ۶۵ هزار هکتار است که ۲۲هزار هکتار آن ملی است؛ زمین های ملی زیر پوشش اداره منابع طبیعی شهرستان کبودراهنگ هم ۹۵ هزار هکتار اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha