به گزارش ایرنا علی قاسمی روز پنجشنبه در حاشیه آیین افتتاح قطعه دوم و آغاز عملیات قطعه سوم آزادراه تهران - شمال در گفت و گو با آیت الله سید ابراهیم رییسی اظهار کرد: ایمن سازی جاده چالوس از ضروریات است و باید عملیات نصب گالری، فنس های سویسی به موازات لق گیری ها در جلوگیری از ریزش سنگ ها در جاده فعلی و پرتردد جاده چالوس در دستور کار قرار گیرد.
رئیس جمهور امروز پنجشنبه در آیینی با حضور شماری از مسوولان کشوری و استانی قطعه دوم آزادراه تهران - شمال را افتتاح و دستور عملیات ساخت قطعه سوم این آزادراه را صادر کرد.
فرماندار چالوس افزود: لق گیری ها در نقاط حادثه خیز این محور پرتردد کشور، مُسَکن و اثر کوتاه مدت دارد و با هر بارندگی خاک های بالادست سست شده و سنگ ها مجدد ریزش می کنند.
شناسایی ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده چالوس
وی گفت: ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده چالوس در حوزه استحفاظی مازندران و شهرستان چالوس را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم.
قاسمی تصریح کرد: اهمیت و ارزش جاده فعلی چالوس با تکمیل کامل آزاد راه تهران_شمال کاهش نخواهد یافت و ایمن سازی این جاده همواره در دستور کار مسوولان امر باشد.
وی افزود: جاده فعلی چالوس مسیر دسترسی به روستاهای ییلاقی شهرستان چالوس و از جاده های زیبا و دیدنی جهانی است.
محور کرج - چالوس جزو یکی از شبکه های ارتباطی اصلی پایتخت کشور به خطه شمال کشور استان گیلان و خطه غربی مازندران است که به علت برخورداری از مناظر طبیعی شگفت انگیز، جاذبه های تاریخی و کوتاه بودن بعد مسافت در تمامی فصول به ویژه ایام نوروز با استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی همراه است.
محور کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر مربوط کندوان حوزه شهرستان چالوس و بقیه هم جزو حوزه جغرافیایی استان البرز است.
برابر آمار به طور میانگین روزانه در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد می کنند و این آمار در فصول بهار و تابستان به ۵۰ هزار تردد در روز می رسد.
رئیس جمهور: ایمنی جاده باید تامین بشود
در پی این اظهارات فرماندار چالوس، رئیس جمهور تاکید کرد: مطالب مطرح شده از فرماندار چالوس به حق است و ایمن سازی جاده چالوس با جدیت از سوی وزارت راه و شهرسازی دنبال و انجام شود.
آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: مردم باید در تردد در جاده چالوس امنیت داشته باشند و نگران ریزش سنگ نباشند.
وزیر راه: برای ایمن سازی جاده چالوس محدودیت اعتباری نداریم
وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: این وزارتخانه پیگیر ایمن سازی جاده چالوس بوده و حسب دستور امروز رییس جمهور موارد موکد نیز مجدد در دستور کار قرار می گیرد.
مهرداد بذرپاش افزود: بعد از اتفاقات اخیر جاده چالوس چند مورد لق گیری در این محور انجام شد و تا پایان سال هم نصب گالری در چندین نقطه حادثه خیز در جاده چالوس انجام خواهد شد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی برای ایمن سازی جاده چالوس محدودیت اعتباری وجود ندارد.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال که یکی از ابر پروژه های راهداری کشور محسوب می شود و در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگی خاص مهندسی بسیار مهم است.
با اجرای این پروژه های آزادراهی تحولات بزرگی در مازندران از منظر کریدور شمال - جنوب که رییس جمهور دستور فعال شدن آن را داده است اتفاق خواهد افتاد.
آزاد راه چالوس - رامسر به طول ۷۹ کیلومتر در امتداد آزادراه تهران - شمال بوده که این مهم به تازگی با همت معاون اول رییس جمهور نهایی شده که ۹ بانک داخلی برای آن کنسرسیومی تشکیل دادند که ۴۹ سرمایه گذار این پروژه ملی را و بقیه بخش خصوصی بر عهده خواهند گرفت.
قطعه جدید آزادراه تهران- شمال به طول ۱۶.۵ کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است به عنوان اولین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲، افتتاح شد.
این قطعه شامل بیشترین حجم تونل و پل در یک پروژه است به نحوی که ۸۶ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگیهای فنی در ساخت یک آزادراه است.
تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۶.۵ کیلومتر از باقی مانده محور، مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل میشود.
با افتتاح این مسیر استان البرز به مازندران متصل میشود و اولین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران رخ خواهد داد.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال از پل زنگوله شروع می شود تا منطقه دوآب در حوزه استحفاظی استان مازندران ادامه دارد.
هم اکنون طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامه ریزی شده تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به آن افزوده شود که از این میزان ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است.