۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85161560
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آزادراه چالوس-رامسر مکمل آزادراه شمال،ضرورتی که باید اجرایی شود

نوشهر- ایرنا- ترافیک سرسام آور هم اکنون غرب مازندران بعد از راه اندازی آزادراه تهران - شمال به مرحله بحران خواهد رسید که ضروری است دولت با اقدام جهادی آزادراه چالوس - رامسر را که طرح آن در هیات دولت مصوب شده هرچه زودتر عملیاتی کند.

به گزارش ایرنا، آزادراه چالوس - رامسر ادامه آزادراه تهران- شمال بوده که با ساخت آن بسیاری ازچالش‌های مربوط رفع می‌شود، هیات دولت مهر سال گذشته با تأمین مالی این طرح ملی موافقت کرد.

آزادراه تهران - شمال چهار قطعه دارد، قطعه اول و چهارم در سال‌های گذشته و قطعه دوم آن روز پنجشنبه پانزدهم تیر به دست مبارک رییس جمهور به بهره برداری رسید و همزمان رییس دولت سیزدهم علمیات ساخت قطعه سوم این آزادراه واقع در استان مازندران را صادر کرد تا با برداشتن آخرین گام جهادی در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از این محور ملی باشیم.

دولت مردمی سیزدهم با افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران - شمال و کلنگ زنی قطعه سوم این محور آزادراهی کشور در واقع فصل امید بهره برداری این محور ملی را با هدف پاسخگویی به مطالبات دیرینه مردم منطقه و کشور گشوده است.

هیات دولت در جلسه بیست و هفتم مهر به منظور تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژه آزادراه چالوس- رامسر، با صدور مجوز به وزارت راه و شهرسازی برای انعقاد قرارداد با "شرکت احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه چالوس - رامسر" به سهامداری کنسرسیوم بانک‌های مسکن، ملی، ملت، تجارت، صادرات، سینا، کارآفرین و گروه کاپداج (شامل شرکت‌های پرلیت، استراتوس، جهان پارس، آبادراهان پارس و دیداس) موافقت کرد.

گشایش قطعه دوم و آغاز عملیات قطعه آزادراه تهران - شمال، بار دیگر این سووال را در اذهان شهروندان غرب مازندران مطرح کرده که آیا مسوولان امر به فکر پیامدهای بعد از راه اندازی آزاد راه تهران - شمال در غرب مازندران هستند که چه مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت؟ زیرساخت های شهرهای غرب مازندران از جاده گرفته تا سواحل و منابع عمومی شامل برق، آب، گاز ومخابران فقط برای جمعیت بومی تعریف شده و پاسخگوی اکنون جمعیت شناور در منطقه نیست.

برخی از شهروندان معتقدند درصورت فراهم نشدن زیرساخت های جاده ای، سریز میلیون ها جمعیت بعد از راه اندازی آزاد راه تهران - شمال برای غرب مازندران فاجعه خواهد بود.

آزادراه چالوس-رامسر مکمل آزادراه شمال،ضرورتی که باید اجرایی شود

هم اکنون رنج ترافیک ناشی از حضو میلیونی مسافران و گردشگران ، شهرستان غرب مازندران نور، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت، عباس آباد،تنکابن و رامسر گلافه کرده است به طوری که در برخی از روزها برای تردد بین دو شهرستان یا داخلی شهری علاوه بر مشکلات روحی و روانی ناشی از آن ساعت ها وقت اتلاف بشود.

نکته دیگر این که شهروندان بر آن تاکید دارند پیامد های اجتماعی حضور دهها میلیونی مسافران و گردشگران بعد از راه اندازی کامل آزاد راه تهران - شمال است که هم اکنون باید برای این مهم نهادهای مربوط باید کارگروه ویژه ای را تشکیل بدهند.

اهالی منطقه غرب مازندران طی سال های متمادی ده ها سوال از کمبودها و نیازهای منطقه از جمله این مورد نیز درخواست های متفاوت از مسوولان اداور گذشته داشتند که متاسفانه بی پاسخ مانده و یا این درخواست ها به دلایل فرآیند اداری رها شده است تا این که دولت مردمی سیزدهم از آغاز فعالیت اینگونه چالش های اساسی را در استان های کشور از جمله غرب مازندران رصد و مورد توجه ویژه قرار داده است.

در این راستا ، دولت مردمی سیزدهم برای این پروژه مهم زیرساختی آزاد راه چالوس - رامسر در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری در نظر گرفته تا اهالی منطقه طعم شیرین تصمیم جهادی را بچشند و روز به روز به حل مشکلات عدیده ای این منطقه امیدوارتر شوند.

آزاد راه چالوس - رامسر در مسیر کناره ۹۲ کیلومتر طول دارد که غرب مازندران با اجرای این طرح ملی برای همیشه با معضل مهم ترافیک در این منطقه گردشگرپذیر کشور خداحافظی خواهد کرد.

دولت مردمی سیزدهم که از همان آغاز فعالیت با هدف رفع مشکلات و تامین نیازهای ملت با همت جهادی پا به میدان کار گذاشته است و همانطوری که در حدود ۲ سال فعالیتش ثابت کرده تا پای جان ایستاده است و برای حل مشکلات استان های کشور تلاش می کند.

احداث مرکز تجزیه و مبادلات پستی در نوشهر، ایجاد بزرگترین شهر سلامت کشور در رامسر، تسریع در احداث بیمارستان فوق تخصصی تنکابن، گازرسانی به مناطق کوهستانی، احیای مرکز مطالعات ماهیان سردآبی کشور در تنکابن، ایجاد دانشکده علوم پزشکی در تنکابن و صدور مجوز پروازهای خارجی در فرودگاه رامسر و احداث بزرگترین شهرک سلامت در رامسر از جمله اقدامات دولت سیزدهم در منطقه غرب مازندران طی ۲ سال اخیر است که اهالی را نسبت به حل مشکلات زیرساختی هفت شهرستان غربی استان امیدوار کرده است.

این در حالی است که تقویت زیرساخت های مناطق غرب مازندران در دولت سیزدهم نشان از عزم و اراده مسوولان ملی و استانی برای جبران عقب ماندگی های این منطقه دارد که اهالی غرب مازندران می گویند همچنان در انتظار نشسته ایم تا هر چه زودتر آیین بهره برداری آزاد راه چالوس - رامسر را با حضور رییس جمهور مردمی دولت سیزدهم جشن بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی در سفر چهارم خرداد به غرب مازندران درباره آخرین وضعیت طرح ملی آزاد راه ساحلی چالوس - رامسر گفت : با توجه به گردشگرپذیری و ورود چشمگیر مسافران و گردشگران اجرای این طرح جزو نیاز های ضروری این منطقه است.

مهرداد بذرپاش افزود : به علت تردد زیاد شاهد گره های کور ترافیکی در غرب مازندران هستیم و در این سفر یکی از برنامه های مدنظر بررسی و پیگیری این موضوع بود که پس از جمع بندی تلاش می شو د به زودی عملیات اجرایی این طرح ملی در این منطقه اجرایی شود.

وزیر راه وشهرسازی یادآور شد: این موضوع نزد معاون اول رییس جمهور به زودی گزارش خواهد شد و مساله دیگر آنکه اگر آزاد راه تهران - شمال به سرانجام برسد گلوگاه این منطقه خواهد بود چرا که در نیمه اول سال شاهد استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران از این خطه گردشگرپذیر غربی استان خواهیم بود.

ترافیک شهری یکی از معضلات اساسی استان گردشگرپذیر مازندران به ویژه در غرب این دیار است که هرساله در روزهای تعطیل حادتر می شود اما صاحب‌ نظران تامین زیرساخت‌ها از جمله احداث آزاد راه چالوس-رامسر را راهکار رفع مشکلات دیرینه این منطقه می دانند.

غرب مازندران با جلوه بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در ایام تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافران بوده و سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند.

به تاکید مسوولان غرب مازندران، زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات برای جمعیت ثابت اهالی افزون بر یک میلیون نفری منطقه تعریف شده است، تامین و تقویت زیرساخت های منطقه با هدف پاسخگویی به جمیعت شناور این منطقه نگاه دولت و مجلس را می طلبد.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران با بیش از یک میلیون جمعیت سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.

استاندار مازندران مهر ماه سال گذشته در سفر شهرستانی به غرب مازندران گفته بود: زیرساخت‌های این استان طی این سال‌ها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه پیدا نکرده است و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

کارشناسان امر با اشاره به ضعفِ زیرساخت ‌های استان و فاصله داشتن آن با وضعیت مطلوب به ویژه در بخش جاده ای، فعال کردن خط ریلی و اتصال و امتداد آزادراه تهران شمال به رامسر را اولویت منطقه برای کاهش چالش ترافیکی این منطقه برشمردند.

آنان تاکید دارند برای تعدیل چالش ترافیکی اولویت مسوولان امر باید توسعه آزادراه تهران شمال و امتداد آن تا شهرستان رامسر در غربی‌ترین نقطه استان است باشد چرا که با اجرایی و عملیاتی شدن این طرح گشایش بزرگی در منطقه خواهد بود.

برخی از کارشناسان حوزه راه معتقدند برای برون رفت از وضعیت ترافیک استان باید خط ریلی در منطقه فعال شود، زیرساختی که در تمامی شهرهای گردشگرپذیر دنیا مرسوم است.

آزادراه چالوس-رامسر مکمل آزادراه شمال،ضرورتی که باید اجرایی شود

مسوولان فکری برای ترافیک غرب مازندران بکنند

امام جمعه شهرستان نوشهر در همین ارتباط از راه اندازی قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال از سوی رییس جمهور قدردانی کرد و گفت : مردم به راه نیاز دارند و این شکی نیست اما جمعیت میلیونی مسافرانی که از تهران به این شهرستان می آیند در واقع این منطقه برای این خودروها مثل قیف می ماند به خاطر فراهم نبودن زیرساختهای جاده ای هم برای خود و هم برای بومیان ترافیک و مشکل ایجاد می شود.

آیت الله محمود مشایخ اظهارداشت : هم اکنون ما گرفتار ترافیک هستیم انتظار این است برای این معضل شهرستان نوشهر و شهرستان های غرب مازندران فکری بشود و این مطالبه شهروندان این دیار است.

امام جمعه شهرستان نوشهر خاطرنشان کرد : توقع این است که نوشهر و چالوس را در ادامه آزادراه تهران - شمال یک منطقه به حساب آورند و برای راه گشایی و رفع ترافیک آن و رفع دیگر موانع نیز هزینه تا مشکلات برطرف بشود و دغدغه ترافیک نداشته باشند.

آیت الله مشایخ ادامه داد : انشاالله مسوولان صدای ما را بشنوند و فکری برای رفع این چالش بیندیشند.

گره کور ترافیکی در غرب مازندران

استاندار مازندران گفت : برای باز کردن گره های کور ترافیکی در مناطق گردشگرپذیر غرب مازندران دولت با جدیت به دنبال اجرای طرح ملی آزادراه چالوس - رامسر است.

سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امروز به خاطر فراهم نبودن زیرساخت ها در شبکه های ارتباطی غرب مازندران و حضور چشمگیر مسافران و گردشگران، شرمنده این مردم هستیم و بنابراین ساخت این آزادراه در ادامه آزاد راه تهران - شمال در دستور کار دولت جهادی است.

استاندار مازندران تصریح کرد : افزون بر اجرایی کردن طرح ملی آزاد راه چالوس - رامسر در سال جاری، ساخت راه ساحلی هم برای روان سازی ترافیک در این خطه گردشگری غرب مازندران مدنظر است.

آزاد راه چالوس - رامسر در مسیر کناره ۹۲ کیلومتر طول دارد که غرب مازندران با اجرای این طرح ملی برای همیشه با معضل مهم ترافیک در این منطقه گردشگرپذیر کشور خداحافظی خواهد کرد.

نیاز جدی منطقه

نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در منطقه غرب مازندران مناسب نبودن وضعیت راه‌هاست که پس از پیگیری‌های انجام شده پروژه آزادراه چالوس-رامسر دارای ردیف اعتباری شد و در سال جاری نیز اجرایی می شود.

سید شمس الدین حسینی تصریح کرد: این پروژه قرار است به صورت مشارکتی اجرا شود و با عنوان آزادراه مشارکتی چالوس-رامسر در لایحه بودجه ثبت شده است.

کارشناسان امر می گویند امروز یک سری اولویت‌ها برای مازندران و به ویژه غرب استان وجود دارد که اگر به آن‌ها بیشتر پرداخته شود بسیار خوب است، مانند همین پروژه آزادراه چالوس-رامسر که نیاز جدی منطقه محسوب می‌شود و حتی در بحث آب و فاضلاب این منطقه با مشکلات جدی مواجه هستیم که باید برای آن تدابیری اتخاذ شود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آزادراه چالوس - رامسر را بزرگترین پروژه عمرانی کشور و مازندران دانست و گفت : این عزم دولت در ارتباط با این پروژه بزرگ عمرانی مازندران را باید جشن گرفت.

حسینی اظهارداشت: احداث این آزاد راه غرب مازندران در واقع ادامه و تکمیل آزادراه تهران - شمال است که تردد بین غرب مازندران با شهرهای شرق استان گیلان را تسریع می کند.

وی کاهش بار ترافیکی را از مهمترین مزایای احداث این آزادراه برشمرد و اظهار امیدواری کرد این پروژه در دولت مردمی سیزدهم به اتمام برسد و اهالی منطقه و گردشگران نیز طعم شیرین بهره برداری آن را بچشند.

آزادراه چالوس-رامسر مکمل آزادراه شمال،ضرورتی که باید اجرایی شود

زیرساخت های غرب مازندران پاسخگوی نیاز جمعیت شناور نیست

محمدرضا اورمزدی استاد دانشگاه های غرب مازندران با اشاره به این که جغرافیای طبیعی و تاریخی غرب مازندران موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی می شود، گفت : زیرساخت های این منطقه از جمله راه های ارتباطی پاسخگوی نیاز جمعیت شناور میلیونی نیست.

وی اظهارداشت: غرب مازندران امروز با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می کند حل مشکلات زیرساختی این منطقه گردشگرپذیر نیازمند حمایت دولت و مجلس است.

وی ادامه داد : اقتصاد اصلی شهرستان های غرب مازندران از محل گردشگری تامین می شود بنابراین مسوولان این منطقه ضمن این که باید به تهیه نقشه راه گردشگری بیندیشند برای رفع این چالش های اساسی اقدام کنند.

شماری از شهروندان غرب مازندران پس از افتتاح قطعه دوم و آغاز عملیات قطعه سوم آزاد راه تهران و همچنین با توجه به اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اجرایی شدن طرح ملی آزاد راه چالوس - رامسر در آینده نزدیک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند اجرای این طرح ملی نیاز ضروری این منطقه گردشگری بوده که در ادوار گذشته به این نیاز اساسی اهالی پاسخ داده نشده است.

به گفته آنان حل معضل بغرنج ترافیک در غرب مازندران با بهره برداری این آزاد راه میسر است و همه اهالی امیدوارند تا هرچه زودتر این طرح با توجه ویژه دولت و مسوولان امر کشوری و استانی به اتمام برسد.

مصطفی رسولی شهروند عباس آبادی خاطرنشان کرد : غرب مازندران سالانه به میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی خدمات می دهد در حالی که از دولت های گذشته هیج وقت به زیرساختهای آن از جمله حمل و نقل توجه نکردند.

وی تصریح کرد : با بهره برداری این طرح ملی هم مشکل ترافیک برطرف می شود و هم شمار گردشگران منطقه نیز افزایش می یابد و باید همت دولت سیزدهم در اجرای این طرح ستود.

رسولی بیان کرد : امید است دولت مردمی سیزدهم بقیه مشکلات زیرساختی غرب مازندران را نیز گام به گام برطرف کند که این مهم با همت و برنامه ریزی اصولی میسر است.

رنج ترافیک غرب مازندران کی برطرف می شود؟

عباس حاجی زاده معلم تنکابنی، معضل ترافیک در غرب مازندران را جانفرسا دانست و گفت : ترافیک روح و روان این منطقه گردشگری را آزار می دهد و این چالش در کنار دیگر کمبودهای زیرساختی نیز زندگی روزمره اهالی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد : مدیران مرکز مازندران هم نسبت به حل مشکلات دیرینه این منطقه غربی استان توجه بیشتری کنند چرا که استاندار مازندران نسبت به حل مشکلات این منطقه بسیار تلاش دارد و امید که ما شاهد حل معضلات زیرساختی این منطقه در این دولت باشیم.

مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : برای ساخت آزاد راه چالوس - رامسر به طول حدود ۹۰ کیلومتر حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

برآورد اعتبار شد

خیرالله خادمی در جلسه ای به منظور بررسی پروژه های راه سازی استان مازندران در فرمانداری رامسر افزود: از این مقدار اعتبار حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان آن بابت ساخت تونل ها و پل ها، ۲ هزار میلیارد تومان بابت ارزیابی و ۳۵ هزار میلیارد تومان هم برای سرمایه گذاری به منظور ساخت جزایر مصنوعی در دریا برآورد شده است.

وی اظهار کرد : این طرح در حقیقت جزو یکی از طرح های مربوط به آزاد راه ساحلی کشور به شمار می آید چرا که براساس برنامه قرار بود این طرح از ساری مرکز استان مازندران به گیلان اجرایی شود به گونه ای که تمامی شهرهای ساحلی از مزیت های این طرح متاثر شوند.

طرح کلان کشوری است

وی تصریح کرد : کارهای کارشناسی، مطالعات اولیه و طراحی ساخت گام نخست این طرح با همکاری مشاوران انجام گرفته و طول این مسیر هم حدود ۹۰ کیلومتر است و از ۶ گزینه ای که برای اجرای این طرح تعریف و برنامه ریزی شده نمونه آن می توان به ساخت یک پل دو طبقه، تعریض بخشی از مسیر کنونی، محدوده دریا و کوهستان است البته در محدوده گزینه با توجه به وضعیت موجود جزو گزینه های برتر مشاور انتخاب شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : این طرح جزو یکی از طرح های کلان کشور به شمار می آید و شاید برخی ها تصورشان این باشد که اجرای این طرح نشدنی است درحالی که در همین آذربایجان و ترکمنستان جزایر مصنوعی متعددی در دریای خزر ایجاد کرده اند و هم اینک از آن بهره می برند.

خادمی افزود : با اجرای این طرح هم می توان زمین استخراج کرد چرا که زمین نقش بسیار اقتصادی دارد و می توان در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داد و در اختیار قرار دادن زمین های کشاورزی اثرات مخرب زیست محیطی هم به همراه دارد بنابراین برای تولید مسکن در شما کشور باید فکر اساسی شود که معتقدم این طرح خیلی می تواند در این بخش گره گشا باشد.

استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.

طول شبکه آزادراهی در حال بهره برداری از ۱۵۰ کیلومتر پیش از انقلاب اسلامی به ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر در حال حاضر رسیده است و برنامه بلند مدت در این حوزه ساخت ۱۰‌هزار کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور است که ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از این میزان در دست احداث قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha