زنجان - ایرنا- شهردار قیدار به دنبال اختلاف پیش آمده با اعضای شورای شهر به سمت استیضاح و برکناری پیش می‌رود درحالیکه شهروندان این شهر معتقدند خدمات قابل قبولی از او در دوسال مدیریتش شاهد بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی، چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار به دلیل انجام ندادن وظایف قانونی یا ضعف مدیریت اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت صریح و مکتوب به شهردار تذکر می‌دهند؛ در صورت رعایت نکردن تذکرات و اصرار اعضای معترض، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود.

در این صورت رئیس شورا سؤال را کتبا به شهردار ابلاغ می‌کند و او موظف است با هماهنگی رئیس شورا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از تاریخ ابلاغ در محل شورا حاضر شود و به سؤال مطرح شده پاسخ دهد و پس از ارائه پاسخ درباره قانع‌ کننده بودن آنها بدون حضور شهردار رأی‌گیری می شود.

چنانچه پاسخ شهردار از نظر اکثریت اعضای شورا قانع کننده نباشد موضوع به صورت اخطار توسط رئیس شورا به شهردار ابلاغ می‌شود و اگر اعضای شورا دوبار از پاسخ شهردار قانع نشوند در صورت درخواست یک سوم اعضای شورا استیضاح شهردار در دستور کار قرار می‌گیرد.

تقاضای استیضاح باید صریح و دارای موضوع یا موضوعات مشخص باشد و شهردار موظف است با هماهنگی رئیس شورا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از تاریخ ابلاغ در محل شورا حاضر شود و به سوال مطرح شده پاسخ دهد و پس از ارائه پاسخ بدون حضور شهردار در خصوص رای عدم اعتماد به او برای تداوم تصدی سمت ریاست شهرداری رأی‌گیری می‌شود.

در صورتی که شهردار علیرغم هماهنگی‌های صورت گرفته در جلسه استیضاح حاضر نشود، استیضاح کنندگان مطالب خود را بیان می‌کنند و نسبت به عدم اعتماد رأی‌گیری می‌شود و چنانچه دو سوم کل اعضای شورا رأی عدم اعتماد بدهند شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب می‌شود.

یازدهم تیرماه امسال جلسه رسمی و غیرعلنی شورای شهر قیدار برگزار شد، جلسه‌ای که با سایر جلسات متفاوت‌ بود و اعضای شورای در قالب ۲۲ سوال در حوزه‌های مختلف توضیحاتی از شهردار منتخب داشتند.

پس از طرح این سوالات سه نفر از اعضای شورای شهر قیدار از پاسخ‌های شهردار قانع نشدند و ماجرا تا آنجا پیش رفت که شنیده می‌شود قرار است شهردار قیدار استیضاح شود.

شهر قیدار مرکز شهرستان خدابنده است و سکان هدایت شهرداری آن در شهریورماه سال ۱۴۰۰ به "سید مصطفی موسوی" شهردار فعلی سپرده شد.

این شهردار که با رای اکثریت شورای شهر به عنوان شهردار انتخاب شد، در سوابق اجرایی خود مدیر پیاده راه‌های شهرداری همدان، مدیر اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری منطقه ۲ همدان، مشاور شورای عالی استان‌ها و شهردار شیرین‌سو را دارد.

پنج عضو اصلی شورای شهر قیدار شامل "خدیجه خداکرمی، صفرعلی اسلامی، منصور توحیدلو، سعید شهیدی و احمد علی‌خانی" درصدد بررسی عملکرد دوساله شهردار و در صورت قانع نشدن استیضاح و برکناری او هستند.

استیضاح شهردار منطقی نیست

سعید شهیدی عضو شورای اسلامی شهر قیدار و از مخالفان طرح استیضاح شهردار درباره سوالات مطرح شده از سوی اعضای شورا و پاسخ شهردار، گفت: سوالات طرح شده از شهردار بدون رعایت چارچوب قانونی بوده و دلیل مخالفت من نیز همین است.

وی تصریح کرد: به عقیده من جنبه شکلی و سوالات طرح شده از شهردار به نفع مردم نیست و به نظر می‌رسد این استیضاح با استناد به دلایل غیر منطقی انجام شد.

عضو شورای اسلامی شهر قیدار با بیان اینکه استیضاح در فصلی که شهردار و شهرداری کار شبانه‌روزی انجام می‌دهد، درست نیست، اضافه کرد: من مخالفت خود را با استیضاح اعلام کرده‌ام و سایر اعضای شورا نیز به این موضوع واقف هستند.

شهیدی با بیان اینکه در جلسه سوال از شهردار ۲۲ سوال مطرح شد، اضافه کرد: شهردار قیدار نیز پاسخ منطقی به سوالات دادند و با این شرایط، استیضاح منطقی نیست.عضو مخالف استیضاح: مدیریت شهری در دوره شهردار فعلی، اقدامات خوبی را انجام داده است و کارها با سرعت بیشتری نسبت به گذشته پیش می رود.

وی تصریح کرد: معتقدم مدیریت شهری در دوره شهردار فعلی، اقدامات خوبی را انجام داده است و کارها با سرعت بیشتری نسبت به گذشته پیش می رود، پس اگر از این اتفاقات هم حمایت نکنیم در واقع کل شورا را زیر سوال برده‌ایم.

شهیدی ادامه داد: این شهر نیازمند کسانی است که نسبت به ثبات مدیریت شهری اعتقاد داشته باشند وگرنه مشخص است فقط کار شورا به سوال و استیضاح از شهردار تبدیل می شود و شهروندان را نسبت به منتخبانش دچار بی اعتمادی می کند.

سوالات و خواسته‌ها باید در راستای توسعه شهری باشد

شهردار قیدار نیز درباره سوالات طرح شده از سوی اعضای شورا گفت: قانون این حق را تعیین کرده است که شورا از شهردار سوال کند، اما سوالات باید در بستر قانونی طرح شود.

سید مصطفی موسوی با تاکید بر قانونی بودن سوالات شورا از شهردار، اضافه کرد: اگر اعضا بخواهند برخلاف منافع عمومی مردم حرکت کنند قطعا به صلاح نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در این جلسه، سوالات در حوزه‌های مختلف از سوی اعضای شورا مطرح و پاسخ لازم به آنها داده شد، افزود: البته برخی از سوالات بر اساس اطلاعات غلط بود.شهردار قیدار: سوالات و خواسته‌های اعضای شورا باید در راستای توسعه شهری باشد.

شهردار قیدار با بیان اینکه پاسخ همه سوالات مطابق مدارک و مستندات داده شد، اضافه کرد: البته برخی از مباحث حاشیه‌ای نیز مطرح شد که قابل قبول نبود و به همین خاطر از اعضا خواستیم که در این باره مستندات لازم را ارائه دهند.

موسوی با بیان اینکه سوالات و خواسته‌ها باید در راستای توسعه شهری باشد و قطعا در این صورت ما نیز از مطالبات اعضای شورا استقبال می‌کنیم، اضافه کرد: البته این سوالات در جلسه غیرعلنی مطرح شد و خواسته من به عنوان شهردار این است که جلسه به صورت علنی و با حضور معتمدان و دانشگاهیان برگزار شود تا شهروندان نیز در جریان امور قرار بگیرند.

شهردار فرصت ۱۰ روزه برای پاسخ به سوالات دارد

رئیس شورای اسلامی شهر قیدار نیز در ارتباط با سوالات مطرح شده در جلسه شورای شهر قیدار، گفت: در جلسه قبلی یکسری سوالات اعضای شورا مطرح شد و شهردار نیز پاسخ‌هایی ارائه کردند.

خدیجه خداکرمی با بیان اینکه در جلسه طرح سوال از شهردار سه نفر از اعضا از پاسخ‌های شهردار قانع نشدند، بیان کرد: وقتی اعضا قانع نشوند، موضوع باید به سمت استیضاح برود.رییس شورای شهر قیدار: به شهردار فرصت ۱۰ روزه برای پاسخ داده شده است که در صورت قانع نشدن دوباره اعضای شورا موضوع با استیضاح دنبال خواهد شد.

وی با اینکه سوالات مطرح شده از شهردار در موضوعات مختلف بود، افزود: از جمله این سوالات در حوزه عمرانی، المان‌های خریداری شده، ساکن بودن در شهرستان و بحث خانواده و مباحث مالی توسط اعضای شورا مطرح شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قیدار با بیان اینکه فعلا روز برگزاری جلسه استیضاح مشخص نشده است، اضافه کرد: البته به شهردار فرصت ۱۰ روزه برای پاسخ داده شده است که در صورت قانع نشدن دوباره اعضای شورا موضوع با استیضاح دنبال خواهد شد.

روند پیشرفت شهر قیدار رو به جلو است

یکی از شهروندان قیداری نیز درباره اختلاف پیش آمده بین شهردار و اعضای شورای شهر، گفت: به عقیده من اتفاقات خوبی در 2 سال گذشته در شهر رخ داده است که شهروندان نیز از آنها راضی هستند.

موسوی قیداری با اشاره به اجرای طرح آسفالت‌ریزی در قیدار و مناسب‌سازی معابر شهری، افزود: شاید نتوان گفت که ۱۰۰ درصد اقدامات صورت گرفته مثبت بوده است اما آنچه برای مردم شهرستان مشهود بوده، روند رو به جلو و پیشرفت شهری است.

وی با بیان اینکه اختلافات شورا و شهرداری چیزی جز عقب ماندگی برای شهر به دنبال نخواهد داشت، اضافه کرد: به عقیده من اگر استیضاح و سوال از شهردار وجود دارد باید به صورت منطقی و حساب شده انجام شود نه اینکه هدف رسیدن به منافع و مطامع شخصی باشد.

برآیند:

اگرچه انتخاب و استیضاح شهردار حق شوراهای شهر به عنوان پارلمان شهری و محلی بوده اما شایسته است استیضاح و تغییر مدیریت شهری با بررسی و دلایل منطقی صورت گیرد تا مردم از این ماجرا متضرر نشوند.

گاهی استیضاح و برکناری‌ هیجانی و احساسی موجب اخلال در روند فعالیت مجموعه شهری می شود و فرصت خدمت‌رسانی به مردم به خاطر عزل و نصب‌های متعدد از دست می رود.