به گزارش ایرنا، مشکل دیرینه تامین سوخت شناورهای موتوری صیادان کیش که از دورههای گذشته به ارث رسیده و پس از بازدیدهای میدانی و اقدامات جهادی مدیران دولت سیزدهم طی هفته گذشته برطرف شده بود، بهانهای شد تا حل مشکلات مربوط به تامین سوخت شناورهای تفریحی نیز در دستور کار قرار گیرد.
اواخر هفته گذشته و در جلسه بررسی مشکلات اختصاص سوخت به شناورهای صیادی و تفریحی در کیش، مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه هرمزگان این قول را داد تا مشکلات سوخت رسانی به شناورهای تفریحی کیش نیز تا یک هفته برطرف شود.
مشکلات سوخت رسانی به قایقهای تفریحی
ماجرا از این قرار است که پس از حذف کارتهای آزاد جایگاههای سوخت در راستای اجرای سیاستهای مقابله با قاچاق، مشکلات مربوط به تامین سوخت شناورهای تفریحی کیش دوچندان شده و به اندازهای کش دار بود که گویات برگزاری ۲۳ جلسه در این رابطه نیز نتیجهای در پی نداشت.
«عزیزالله فرضیپور» سرپرست معاونت ورزش و تفریحات سالم شرکت عمران، آب و خدمات کیش در جلسه بررسی مشکلات سوخت رسانی به شناورهای دریایی با اشاره به نقش قایقهای تفریحی در توسعه گردشگری و ورزشهای دریایی، مدعی شد که بخش قابل توجهی از اقتصاد جزیره بر پایه گردشگری و دریامحور است که در این راستا تامین سوخت قایقهای گردشگری ضروری است.
وی با بیان اینکه تامین سوخت قایقهای تفریحی کیش باید ساز و کار قانونی داشته باشد معتقد است که نباید با تصمیمات موقت در این رابطه مُسکنوار عمل کرد.
تاکنون یک مورد قاچاق سوخت هم از شناورهای تفریحی کیش به ثبت نرسیده است و نباید به این حوزه بدبین بود.
سرپرست معاونت ورزش و تفریحات سالم شرکت عمران، آب و خدمات کیش با اشاره به مشکلات تامین سوخت شناورهای تفریحی گفت: تاکنون یک مورد قاچاق سوخت هم از شناورهای تفریحی کیش به ثبت نرسیده است و نباید به این حوزه بدبین بود.
وی خواستار تعریف پروتکل خاص برای ورود شناور به جزیره شد و گفت: آمار دقیقی از شناورهای بدون مجوز در دست نیست و تامین سوخت آنان به یک مشکل تبدیل شده است.
«فرضیپور» به فعالیت بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر در قالب کلوپهای دریایی در کیش اشاره کرد و افزود: برای هر کلوپ به طور متوسط بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است که باید با رفع مشکلات مربوط به سهمیه سوخت، در حمایت از این بخش عمل کرد.
وی با بیان اینکه کلوپها و خدمات شناوری تفریحی ارائه شده در کیش قابل مقایسه با سایر مناطق ساحلی نیست گفت: سرمایهگذاری بالایی در این رابطه در کیش انجام شده که باید نگاه متفاوتی به آن داشته باشیم.
دغدغههای سوختی جامعه کلوپ داران
مدیرعامل جامعه کلوپداران کیش نیز در این جلسه با بیان اینکه تامین سوخت قایقهای گردشگری به یک دغدغه تبدیل شده است گفت: این دغدغه مانع تمرکز بر ارتقای خدمات گردشگری است.
«علی اقتصاد» با اشاره به اخذ مجوز برای ۴۵ قایق تفریحی در کیش اظهار کرد: هنوز سوخت سهمیهای به این قایقها اختصاص نیافته و همین امر سبب از بین رفتن انگیزه و نبود استقبال قایقداران برای اخذ مجوز شده است.
وی با بیان اینکه انتقاداتی به روند بازرسیها برای اخذ مجوز وارد است افزود: به طور مثال یک قایقدار ۶ ماه پیش اقدام به ثبت درخواست و مشخصات شناور خود برای اخذ مجوز کرده است و در مدت انتظار برای تایید بازرسان، موتور شناور دچار آسیب و تعویض میشود که با این اتفاق مراحل تایید به دلیل تغییر مشخصات شناور دچار مشکل میشود.
مدیرعامل جامعه کلوپداران کیش گفت: معیشت برخی افراد از این طریق تامین میشود و نمیتوان چند ماه به دلیل انتظار برای بازرسی، از تعمیر یا تعویض قطعات خودداری کرد.
سوخت رسانی با گالنهای ۲۰ لیتری به قایقهای تفریحی خارجی!
همچنین «یاسر معاصر» معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات مربوط به تامین سوخت قایقهای تفریحی مدعی شده بود که نباید انتظار خروجی مثبت مصوبات مناطق ساحلی شمال کشور را در کیش داشت.
وی با بیان اینکه، تامین سوخت کشتیهای تفریحی خارجی حاضر در کیش با گالنهای ۲۰ لیتری انجام میشود، گفت: این اتفاق در شان کیش به عنوان پیشانی گردشگری کشور نیست.
وعده صادق تحقق یافت + فیلم
اما هنوز چند روز از وعده مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه هرمزگان مبنی بر حل مشکل سوخت رسانی به شناورهای تفریحی و حل این گره دیرینه نگذشته بود که طی یک بازدید میدانی مدیران نفتی از اسکله «مارینا» کیش، مجوز آغاز به کار عاملیت توزیع نفت و گاز برای سوخت رسانی به شناورهای تفریحی کیش داده شد تا نشان دهد دولت به دور از شعار، حل مشکلات مردم را در دستور کار قرار داده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه هرمزگان گفت: همانطور که قول داده بودیم، به مناسبت عید سعید غدیرخم عاملیت توزیع نفت و گاز کیش برای سوخت رسانی به شناورهای تفریحی کیش آغاز به کار میکند.
«احمد سالاریفر» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: در جلسه هفته گذشته برگزار شده در جزیره کیش، به مشکلات سوخت رسانی به شناورهای تفریحی این جزیره اشاره شد که در همین راستا برای رفع بخش بزرگی از مشکلات موجود، عاملیت توزیع نفت و گاز کیش برای سوخت رسانی به شناورهای تفریحی کیش آغاز به کار میکند.
وی با بیان اینکه زیرساختهای خوبی برای سوخت رسانی به شناورهای تفریحی در اسکله مارینا کیش ایجاد شده است، اضافه کرد: قدردان همکاران شرکت نفت کیش بابت تلاشهای شبانه روزی و جهادی بابت ارائه خدمات به مردم هستیم.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه هرمزگان ادامه داد: توسعه صنعت گردشگری در جزیره زیبای مرجانی کیش اهمیت بالایی دارد و در همین راستا تمامی تلاش خود را برای تقویت این حوزه در حیطه وظایف خود به کار خواهیم گرفت.
شناورهای تفریحی هرچه سریعتر نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند
«حسن سالاری» رییس شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی جزیره کیش با بیان اینکه به قایقهای ثبت شده تفریحی سهیمه سوخت اختصاص خواهد یافت، گفت: طبق بررسیهای اولیه ۸۵۰ قایق تفریحی در کیش وجود دارد که ۲۵۰ فروند از این تعداد در قالب ۳۰ کلوپ ورزشی فعال است؛ قایقهای تفریحی باید هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام شناورهای خود جهت بهره مندی از سوخت سهمیه اقدام کنند.
برای تامین سوخت شناورهای گردشگری و تفریحی ماهانه به طور متوسط پنج هزار و ۹۰۰ لیتر برای کلوپهای وررزشی بر اساس سطح فعایت خود اختصاص مییابد.
وی ادامه داد: برای تامین سوخت شناورهای گردشگری و تفریحی ماهانه به طور متوسط پنج هزار و ۹۰۰ لیتر برای کلوپهای وررزشی بر اساس سطح فعایت خود اختصاص مییابد.
به گزارش ایرنا، پیش از این تامین سوخت شناوران با مصوبه شورای تامین انجام میشد اما با توجه به قانون مبارزه با قاچاق این روند تغییر میکند و ساز و کار خاص خود را خواهد داشت که منوط به ثبت شناور است.
براساس آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند یکی از ویژگیهایی که مدیران دولتی باید داشته باشند، داشتن روحیه جهادی و انقلابی است؛ رهبر معظم انقلاب بارها به این مطلب تاکید کردهاند که با عزم ملی و مدیریت جهادی میتوان همه گرهها را باز کرد؛ در همین راستا نیز بازدید میدانی مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه هرمزگان از مشکلات سوخت رسانی به شناورهای صیادی و تفریحی کیش و حل و فصل آن پس از سالها بلاتکلیفی نشان میدهد که مدیران دولتی منطقه با روحیه میدانی در مسیر درست خدمات رسانی به مردم قرار گرفتهاند.