بیرجند - ایرنا - سرپرست اداره‌ کل استاندارد خراسان جنوبی گفت: با بررسی‌های مختلف میدانی ۱۹۷ وسیله بازی فاقد گواهی استاندارد در پارک‌های شهر بیرجند شناسایی شده است.

مهدی دستورانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پارک‌ها ۲ قسمت زمین بازی و شهربازی داریم که زمین بازی شامل دستگاه‌های بازی از جمله تاب، سرسره و الاکلنگ می‌شود که مالک و بهره‌بردار آن شهرداری‌ها هستند.

وی گفت: براساس بازدیدهای میدانی کارشناسان استاندارد، ۲۶ پارک را در شهر بیرجند شناسایی کردیم که وسایل‌ زمین بازی در آنها مستقر شده و در این زمین‌ها ۱۷۶ وسیله بازی کودکان موجود است.

سرپرست اداره‌ کل استاندارد خراسان جنوبی ادامه داد: همه این وسایل بازی مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند و باید گواهی نامه استاندارد بگیرند ولی تاکنون شهرداری بیرجند برای هیچ کدام از این ۱۷۶ وسیله بازی گواهی استاندارد اخذ نکرده است.

وی گفت: همچنین براساس آمار سامانه اداره‌ کل استاندارد، در پارک‌های شهر بیرجند ۴۷ دستگاه شهربازی ثبت شده که از این تعداد ۲۱ دستگاه غیرفعال، ۲۱ دستگاه فعال و پنج مورد هم در وضعیت جمع‌آوری بوده است و ۲۱ دستگاه فعال در شهربازی‌ها پروانه استاندارد دریافت نکرده‌اند.

دستورانی اضافه کرد: طبق ضوابط شهرداران به پیمانکاران وسایل شهربازی تا دریافت پروانه استاندارد نباید اجازه فعالیت دهند و اداره کل استاندارد همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در این پارک‌ها که مراکز تفریحی عمومی هستند، حادثه‌ای به وقوع نپیوندد.

وی گفت: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و رعایت استانداردها در پارک‌ها و تجهیزات آنها به نامه‌ها و مکاتبات با سایر مراجع اکتفا نکرده و بازدیدهای میدانی از شهربازی‌ها و زمین‌های بازی حتی به صورت شبانه را در دستور کار قرار داده‌ایم تا ایرادات وسایل بازی از نزدیک بررسی شود.