وحید خدابنده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی و ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان ابتدایی براساس دو شاخص استانی و ملی اظهار کرد: نیروی انسانی توانمند موجب تحول و ارتقای یک سازمان میشود و آموزش و پرورش به عنوان مهمترین و بزرگترین دستگاه در عرصه تعلیم و تربیت کشور نگاه ویژه ای به این مقوله دارد.
وی بیان کرد: در راستای ارتقای صلاحیت حرفهای معلمان دوره ابتدایی در شاخص استانی، به جای برپایی کارگاهها و دورههای سنتی برای مجموع همکاران، با برگزاری دورهای برای ۲۶۶نفر به عنوان مدرس در هفت ماده درسی ابتدایی آموزش ارائه شد و این مدرسان در طول سال تحصیلی هر کدام با تشکیل حلقههای ۱۰نفره به بررسی نقاط ضعف و قوت و تبادل و انتقال تجارب به یکدیگر پرداختند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: با اجرای این طرح و استقبال خوب آموزگاران، تاکنون ۲ هزار و ۹۳۳ همکار دوره ابتدایی موفق به اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای طرح شهید "همت" از حوزه معاونت آموزش ابتدایی شدند.
خدابنده با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره نصیب برابر آموزشی، وجود راهبران آموزشی و تربیتی در مدارس روستایی و عشایری را نمود عینی و بارز توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی ارزیابی کرد و گفت: این طرح با بازدیدهای تخصصی از مدارس روستایی و عشایری سطح استان به تعداد ۱۲ هزار مورد و ارتقای کیفیت آموزشی وساماندهی متخصصترین و مجربترین نیروها در مدارس عشایری و روستایی عملیاتی شد.
وی گفت: در کنار توجه به مدارس روستایی و عشایری، از مدارس شهری نیز بیش از ۲۰۰نفر به عنوان سرگروه درسی در مدارس شهری استان انتخاب شدند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: در این زمینه اصلی ترین وظیفه سرگروههای درسی علاوه بر توانمندسازی نیروها، بازدیدهای تخصصی آموزشی از کلاسهای شهری است که سرگروههای درسی توانستند در سال تحصیلی جاری از حدود ۲ هزار کلاس درس بازدید کنند.
خدابنده با تاکید بر ارتقای شایستگی های دانش آموزان ابتدایی، گفت: امسال این طرح با تهیه بسته آموزشی مواد درسی فارسی به صورت پایلوت در ۱۲۹کلاس اجرا شد که ارزیابی ها حاکی از نتایج مطلوب این طرح است.
وی اظهار داشت: در این طرح ابتدا مهارت روخوانی و خوانداری و سپس نوشتاری دانش آموزان پایه اول ابتدایی تقویت می شود.
۱۳ هزار دانش آموز اردبیلی تحت پوشش طرح شایستگی دیجیتال قرار گرفتند
خوابنده همچنین به اجرای طرح شایستگی دیجیتال در مدارس ابتدایی استان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ اشاره و بیان کرد: ۱۳ هزار دانش آموز تحت پوشش این طرح با فرصتها، تهدیدها، معایب و مزایای فضای مجازی آشنا شدند و علاوه بر این مهارت برنامه نویسی دانش آموزان شرکت کننده تقویت شد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه تمام فعالیتها و برنامهریزیهای دوره ابتدایی در چهارچوب برنامهها و کتب درسی است، افزود: تلاشمان این است که دانش آموزان دوره ابتدایی در کنار یادگیری و تسلط به کتب و مفاهیم درسی، یکسری مهارتهای زندگی هم یاد بگیرند تا در نهایت یک شهروند شایسته و مطلوب، متعهد، مؤمن و متخصص در تراز نظام و انقلاب اسلامی تربیت کنیم.
شناسایی یک هزار و ۵۳۸ دانش آموز بازمانده از تحصیل
وی در ادامه از شناسایی یک هزار و ۵۳۸ دانشآموز بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید "محمودوند" در استان خبر داد و گفت: از این تعداد، ۲۲۹ نفر در سال تحصیلی گذشته و ۳۳۱ دانش آموز در سال جاری جذب مدرسه و کلاس درس شده اند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: متاسفانه تعدادی از افراد بازمانده از تحصیل را به علل مختلف از جمله، ابتلا به بیماری صعب العلاج، فوت و یا مهاجرت نتوانستیم جذب کنیم.
خدابنده با بیان اینکه مهمترین و اصلی ترین رسالت و رویکرد آموزش ابتدایی این است که هیچ دانشآموزی از درس و تحصیل جا نماند، اضافه کرد: شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل، بزرگترین قدم در راستای افزایش نرخ پوشش تحصیلی و نرخ ارتقا به پایه بالاتر محسوب می شود.
جشنواره "جابربن حیان" ویترین برنامههای معاونت ابتدایی
وی جشنواره جابربن حیان و فرصتهای متنوع یادگیری را ویترین برنامههای حوزه معاونت آموزش ابتدایی عنوان کرد و گفت: شناسایی، تقویت استعدادهای فردی دانشآموزان و ایجاد زمینه مناسب برای کارآفرینی در راستای تحقق اهداف دوره ابتدایی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین از اهداف مهم طرح جابربن حیان است.
به گفته خدابنده نهادینه کردن تحقیق و پژوهش در بین دانشآموزان، تقویت حس کنجکاوی و اشتیاق دانشآموزان به نوآوری و پرورش تفکر خلاق و حل مسئله با فراهم کردن زمینه خودباوری برای دانش آموزان از دیگر اهداف مهم طرح جابربن حیان است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه امسال از مجموع ۱۳۵هزار دانش آموز دوره ابتدایی سطح استان، ۶۵هزار نفر زیر پوشش این طرح قرار گرفتند، افزود: این پروژه علمی همچنین به منظور تقویت روحیه پژوهشگری، تجربه لذت واقعی یادگیری، تقویت اعتماد به نفس، پرورش خلاقیت، تقویت همکاری و کار گروهی در دانش آموزان ابتدایی، افزایش رغبت یادگیری و ارتقای سطح علمی، در مدارس دنبال میشود.
وی یادآورشد: در این طرح همچنین دانش آموزان بدون اضطراب و استرس، با طرح مسئله و مشکل به دنبال راه حلی برای حل آن هستند و در این زمینه از طریق مشاهده، سوال، جمع آوری اطلاعات، فرضیه سازی و آزمایش برای حل مسئله تلاش می کنند.
برنامههای زائد و بی اثر از برنامههای دانشآموزان حذف میشود
خدابنده گفت: برای نخستین بار در سال تحصیلی جاری، به پاس قدردانی از زحمات و تلاشهای همکاران در سطح استان، همایشی تحت عنوان" اسوههای تلاش" به صورت متمرکز برگزار و از منتخبان و برگزیدگان طرح ها، برنامه ها، همکاران اداری و سرگروههای درسی به نمایندگی از نواحی و مناطق ۱۹ گانه استان تجلیل شد.
وی برخی طرحها و برنامهها در حوزه آموزش ابتدایی را زاید و بی اثر ارزیابی کرد و افزود: رویکرد معاونت ابتدایی حذف طرح ها و برنامه هایی است که جز اتلاف وقت همکاران و دانش آموزان، هیچ ثمری در فرایند یادگیری و یاددهی و تعلیم و تربیت ندارند.
رویکرد معاونت ابتدایی حذف طرح ها و برنامههایی است که جز اتلاف وقت همکاران و دانشآموزان، هیچ ثمری در فرایند یادگیری و یاددهی و تعلیم و تربیت ندارند
صدور مجوز تطبیق ۵۷۰کودکستان در اردبیل
خدابنده در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه کودکستانها حتماً باید از آموزش و پرورش مجوز فعالیت داشته باشند، ادامه داد: در سطح استان اردبیل فرایند صدور مجوز تطبیق ۵۷۰کودکستان فعال انجام شده است و در کنار آن بحث مجوز تاسیس و توانمندسازی نیروی انسانی و مربیان و مؤسسان و مدیران کودکستانها در دستور کار قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: فعالیت تمام پیش دبستانی ها و مهدهای کودک زیر نظر آموزش و پرورش قرار گرفته است و کودکستانها باید تمام برنامهها و طرحهای خود را بر مبنای نظام تعلیم و تربیت کودک کشور منطبق و اجرا کنند.
تراکم کلاسها در شهرهای پرجمعیت استان بالاست/ نهضت مدرسهسازی باید در استان آغاز شود
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه تراکم کلاسها در شهرهای پرجمعیت استان بالا و کمبود مدارس ابتدایی در در این مناطق مشهود است، گفت: موضوع تراکم جمعیت دانشآموزی در کلاسهای مدارس ابتدایی و چالش فضای فیزیکی از دغدغه های اصلی آموزش و پرورش استان است.
خدابنده اضافه کرد: درصورت پایین آمدن تراکم کلاسها، معلمان بهتر میتوانند بحث ارزشیابی توصیفی را به صورت کامل اجرا و برای عملکرد دانش آموزان بازخورد ارائه کنند.
به گفته وی تراکم کلاس ابتدایی در مناطق روستایی و عشایری پایین و قابل قبول است و مشکلی از نظر فضای فیزیکی در این مناطق وجود ندارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به رفع معضل کمبود مدرسه و کلاس درس نیست، ادامه داد: برای حل این مشکل اساسی لازم است نهضت مدرسهسازی با استفاده از ظرفیت خیران مدرسهساز و شرکتها و همکاری دستگاههای ذی ربط در سطح استان آغاز شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه ساماندهی و سازمان دهی نیروهای آموزش ابتدایی برای سال تحصیلی پیش رو شروع شده اضافه کرد: با وجود کمبود نیرو در حوزه آموزش ابتدایی، با تمهیدات و برنامه ریزی های صورت گرفته هیچ کلاسی در آغاز سال تحصیلی جدید بدون معلم نخواهد بود.