بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره بازآفرینی شهری راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: بسته تشویقی ساخت و ساز در بافت فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی سه شهر استان در کمیسیون ماده پنج مصوب شد.

روزبه دادجو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بسته تشویقی برای ساخت و ساز در محلات بافت فرسوده و سکونت گاه غیررسمی شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین اجرایی می شود.

بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به وسیله کمیسیونی به ریاست استاندار (و در غیاب وی معاون امور عمرانی استاندار) و با عضویت شهردار و نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و همچنین رییس شورای اسلامی شهر ذیربط و نماینده سازمان نظام مهندسی استان (با تخصص معماری یا شهرسازی) بدون حق رأی انجام می شود.

وی افزود: سازندگان برای ساخت و ساز در بافت فرسوده به ازای هر واحد مسکونی از تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی با نرخ ۱۸ درصد بهره مند می شوند.

سرپرست اداره بازآفرینی شهری راه و شهرسازی خراسان شمالی ادامه داد: افزایش پنج درصدی در سطح اشغال تجاری در معابر ۱۲ متر و بیشتر، امکان ایجاد درب اضافه پارکینگ، کاهش ضریب تامین پارکینگ به میزان ۷۵ درصد و افزایش یک طبقه تراکم در گذرهای بالای هشت متر از دیگر عوامل ترغیب برای ساخت و ساز در بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی است.

دادجو با بیان اینکه نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده در اولویت قرار دارد، گفت: در ۲ سال اخیر برای ۴۷۹ پلاک مسکونی به تعداد ۹۴۴ واحد مسکونی در حوزه بافت فرسوده در استان پروانه ساخت صادر شده است.

سرپرست اداره بازآفرینی راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: گسترش خدمات زیربنایی در محدوده های بازآفرینی شهری و ساماندهی بافت تاریخی در استان از دیگر مسائل مورد پیگیری بوده که اداره کل راه و شهرسازی بر این امر اهتمام ویژه دارد.

دادجو یادآور شد: بی تردید توجه به نوسازی بافت های فرسوده و گسترش خدمات در این محدوده ها موجب رونق صنعت ساخت مسکن در استان می شود.

بر اساس اعلام راه و شهرسازی خراسان شمالی در افق سال ۱۴۰۵، این استان ۱۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی کمبود دارد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۲۵ نقطه شهری دارد که ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.