بیرجند - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴ هزار و ۸۷۴ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد که این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش دارد.

میثم پیشدادیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار ۱۳ هزار و ۶۶۲ تن از طریق مباشر تعاون روستایی، هزار و ۲۱۲ تن توسط مراکز خرید ملکی خریداری شده است.

وی ارزش گندم خریداری شده را حدود ۲۲۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون ۱۰۸ میلیارد و ۸۶۹ میلیون تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی افزود: پیگیری‌ها برای پرداخت مابقی مطالبات ادامه دارد و با توجه به صحبت‌های مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران باقیمانده مطالبات گندم‌کاران در یک هفته آینده پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: این میزان گندم از ۲ هزار و ۹۷۶ کشاورز با چهار هزار و ۷۶۵ محموله خریداری شده و بیشترین خرید تضمینی گندم از شهرستان نهبندان به مقدار ۲ هزار و ۳۰۴ تن بوده است.

پیشدادی گفت: خرید تضمینی گندم از اواخر اردیبهشت امسال و از شهرستان نهبندان آغاز شد که تا پایان شهریور ادامه دارد و از مجموع ۱۷ مرکز خرید فعال در استان ۱۵ مرکز مباشر و ۲ مرکز ملکی است که آمادگی دارند گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را تحویل بگیرند.

۱۸ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی در سال زراعی جاری زیرکشت گندم آبی و هزار و ۷۸۰ هکتار زیرکشت گندم دیم رفت که پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۵۰ هزار تن محصول از آن برداشت شود.