به گزارش ایرنا،هرساله از طرف سازمان امور استخدامی کشور بخشنامهای ابلاغ میشود تا افرادی که مایل به کار در دستگاههای اجرایی کشور هستند در رشتههایی مورد علاقه خود ثبت نام کنند که در این راستا بخشی از آنان مربوط به آموزش و پرورش است به طوری که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، بندی با عنوان ماده ۲۸ وجود دارد که شامل همه افرادی میشود که از سایر دانشگاههای کشور فارغ التحصیل شدهاند.
این گروه یک آزمون علمی دارند که اگر در آن پذیرفته شوند، باید همانند متعهدان خدمت مراحل مصاحبه و گزینش را طی کنند و افرادی که هر سه مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند به عنوان مهارت آموز مشمول ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به این دانشگاه معرفی میشوند تا یک سری دروس را در قالب دو پودمان بالغ بر ۶۷۰ تا ۷۰۰ ساعت پشت سر گذارند.
متقاضیان مذکور در دروس خودشان و در دانش نظری افراد متخصصی هستند، اما روشها و فنون روش تدریس جدید معلمی را نگذراندهاند تا بدانند چگونه باید دروسی که خودشان یادگرفتهاند را به دیگران منتقل کنند از این رو دوره (PCK) که در واقع دانش تربیتی و موضوعی است را برایشان در نظر گرفته شده این دوره شامل روشها و فنون تدریس، روانشناسی تربیتی، کارآموزی، اقدامپژوهی، شیوههای سنجش از آموختههای دانش آموزان، اخلاق حرفهای و… است.
افرادی که۲ پودمان را با موفقیت طی میکنند و افرادی که کارآموزی را با موفقیت بگذرانند به حوزه معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت برای آزمون اصلح معرفی میشوند و در نهایت به کسانی که حد نصاب نمره را کسب کنند گواهی صلاحیت حرفه معلمی داده خواهد شد.
در صورتی که شخص این گواهی را کسب کند میتواند به عنوان نیروی آموزش و پرورش و در جایگاه معلم وارد سیستم آموزشی کشور شود.
جذب ۸۰۰ معلم در کهگیلویه و بویراحمد
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت:۸۰۰ معلم برای تدریس در مدارس استان طی ۲ سال گذشته تاکنون با استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ جذب شده اند.
ایمان سبحانی نژاد با اشاره به پیش شمار زیادی از معلمان کهگیلویه و بویراحمدی طی امسال و سال آینده افزود: برای سال جاری نیز اسامی سه برابر ظرفیت سهمیه جذب معلمان مدارس استثنایی و ابتدایی به تعداد ۸۰۰ نفر اعلام شده و این متقاضیان پس از تکمیل پرونده و ارائه صلاحیت پزشکی برای انجام مصاحبه معرفی شده اند.
سبحانی نژاد عنوان کرد:هم اکنون کار انجام مصاحبه تخصصی جذب این معلمان در پنج کانون، با مشارکت ۱۰ گروه ارزیاب و متشکل۸۰ کارشناس در دست اقدام است.
وی بیان کرد: ۶۰ درصد از آزمون جذب معلمان طبق قانون براساس نمره علمی و بقیه براساس مصاحبه احتساب می شود تا معلمان هم از نظر علمی و هم عملی شرایط تدریس را داشته باشند.
دیگر تلاش ها برای کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت
طرح رتبه بندی فرهنگیان سراسر کشور به عنوان شاهکار خدمات دولت مردمی ایران قوی از سوی دولت سیزدهم عملیاتی شد تا ضمن افزایش رفاه معلمان انگیزه آنان برای خدمت با کیفیت در سنگر تعلیم و تربیت افزایش یابد.
مطابق قانون نظام رتبهبندی به منظور افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداختها و بر اساس تخصص و شایستگیها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظاممند شایستگیهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفهای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا میشود.
آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان کهگیلویه و بویراحمد
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان استان همزمان با سراسر کشور گفت: ۴۰ در صد از فرهنگیان استان در حوزه های مدیریتی به رتبه خود در طرح رتبه بندی اعتراض داشتند.
ایمان سبحانی نژاد افزود: پس از اعلام نتایج رتبه رتبه بندی فرهنگیانی که به رتبه خود اعتراض داشتند مستندات خود را در سامانه rtb.medu.ir بارگذاری کردند.
وی عنوان کرد: همزمان کارگروه های بررسی اعتراضات فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد و همه پرونده های کارکنان آموزش و پرورش بررسی شد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: رتبه های یک و دوم بعد از تایید در مرحله شهرستانی در استان تایید می شود اما رتبه های سه تا پنج بعد از مراحل تایید در استان برای تایید نهایی به وزارت آموزش و پرورش ارسال می شود.
سبحانی نژاد ابراز امیدواری کرد: احکام همه فرهنگیان استان تا پیش از مهرماه امسال و آغاز سال تحصیلی ابلاغ شود.
استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ۱۷۰ هزار دانش آموز و ۱۵ هزار معلم دارد.