تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

شاهرود - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود از بازگشایی مجدد موزه «عرفان شرق» در مجموعه تاریخی - فرهنگی بسطام خبرداد.

مرتضی نظری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موزه عرفان شرق در سال ۱۳۸۹ از سوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود در مجموعه تاریخی بسطام افتتاح شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود ادامه داد: این موزه بعد از یکسال به دلیل کمبود شدید نیروی انسانی، تنها در تعطیلات نوروز و مناسبت‌های خاص فعالیت داشت.

وی با بیان اینکه پیگیری‌هایی لازم برای استقرار نیروی انسانی انجام شد، ابراز کرد: موزه عرفان شرق از این پس، طی روزهای فرد فعال و باز است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود اظهار کرد: کتاب‌های نفیس قدیمی، قرآن‌های خطی، عکس‌های قدیمی مجموعه تاریخی بسطام، ابزار روشنایی (شمعدان)، کشکول‌های چوبی، اشیای هدیه شده به امامزاده محمد(ع)، ظروف چینی دوره‌ صفویه، پیه‌سوزهای سفالی، درهای منبت‌کاری شده و ابزارهای کشاورزی در این موزه، در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

نظری افزود: موزه عرفان شرق، از جمله موزه‌ها و جاذبه‌های تاریخی گردشگری استان سمنان است که در مجموعه‌ تاریخی بایزید بسطامی در بنایی معروف به گنبد غازان خان قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی موزه عرفان شرق

شهر نمونه‌ گردشگری و با شهرت جهانی بسطام و همچنین مجموعه‌ تاریخی بایزید بسطامی به‌عنوان یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری استان سمنان در سال‌های اخیر بوده است و سالانه گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور از آن دیدن می‌کنند.

شهر بسطام در ۶ کیلومتری شمال شاهرود واقع شده است و با توجه به نشانه‌های یافت شده در تپه‌ سنگ چخماخ، قدمت این شهر بیش از هشت هزار سال برآورد شده و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود.

بسطام در کوهپایه واقع شده و اطراف آن منطقه‌ای کویری قرار دارد. در غرب شهر بسطام، کوه و در شرق آن مناطق کویری قرار گرفته است. آب‌وهوا در این منطقه بسیار مطبوع است. مجموعه تاریخی بایزید در مرکز شهر بسطام واقع شده است.