مشهد- ایرنا- یک خانواده پرستار مشهدی موفق به ۲ اختراع در زمینه تغذیه با شیر مادر و سلامت نوزادان شدند که این نوآوری‌ها در شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی به تازگی رونمایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سه پرستار مخترع مشهدی و اعضای سه نفره یک خانواده به نامهای «افسانه ابریشم، عارفه اکبرزاده و مهرداد اکبرزاده» با اختراعات خود همچنین موفق به کسب ۲ مدال طلا و ۲ جایزه ویژه از کشورهای تایلند و ازبکستان در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی شدند.

همچنین جایزه ویژه سازمان مالکیت فکری ملل متحد (WIPO) بعد از کشور کره جنوبی به این تیم پرستاری در جشنواره مزبور تعلق گرفت.

موسس و مدیر مرکز نوزادان ابریشم مشهد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز به عنوان بزرگترین و تخصصی‌ترین مرکز مشاوره شیردهی در کشور است که با مجوز دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین سال در حیطه مشاوره شیر مادر فعالیت متمایزی دارد و رسالت این مرکز ترویج تغذیه با شیر مادر است.

مهرداد اکبرزاده افزود: این مرکز با رویکرد خدمات نوآورانه به ارائه خدمات منحصر به فرد و با کیفیت پرداخته و در کنار ارائه مشاوره تخصصی شیردهی، انجام فعالیت آموزشی، چاپ کتاب، مقالات بین المللی و حضور در کارگروه‌های تخصصی کشوری و استانی، نوآوری و ثبت اختراعات را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهار داشت: اعضای تیم مرکز نوزادان ابریشم در این رویداد به جز من، همسرم افسانه ابریشم و دخترم عارفه اکبرزاده بودند که هر دوی آنها فارغ‌التحصیل رشته پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

ثبت اختراع ۲ دستگاه پرکاربرد در تغذیه نوزاد با شیر مادر

مسوول فنی مرکز نوزادان ابریشم مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اهمیت شیر مادر بر هیچکس پوشیده نیست و تغذیه انحصاری با این شیر جزو اولویت‌های اصلی در بحث سلامت و بهداشت عمومی به‌حساب می‌آید.

افسانه ابریشم، افزود: به تمامی مادران شیرده به‌ویژه شاغلان توصیه می‌شود که با وجود مشکلات و چالش‌های شیردهی فرزند خود را از نعمت شیر مادر محروم نکنند و اگر هم کمبود شیر دارند با یک مشاور با تجربه و دوره دیده مشورت نموده و مدیریت در بحث تغذیه نوزاد داشته باشند و به جای استفاده از شیر خشک، به تداوم شیردهی با پستان خود ادامه دهند.

این مشاور برجسته کشوری تغذیه با شیر مادر گفت: در راستای رفع بخشی از چالش‌های شیردهی در مادران با پستان‌های بزرگ، سنگین و احتقانی جهت جلوگیری از انسداد راه هوایی و خفگی نوزاد ابزاری را اختراع کردیم که زیر پستان مادر قرار می‌گیرد و به گونه ای پستان را لیفت می‌کند که بوسیله آن مادر می‌تواند نه تنها به راحتی و بدون هیچگونه نگرانی از بسته شدن راه بینی و دهان نوزادش، به فرزند خود شیر بدهد بلکه چفت شدن (لچ) خوبی برقرار می‌شود و به این ترتیب به سمت شیر خشک نمی‌روند.

وی بیان کرد: اختراع دوم تیم پرستاری ما، ابزاری است که سبب تقویت مکیدن نوزاد نارس و کم وزن می‌شود و قابلیت این وسیله در کنترل و تغییر دمای شیر و همچنین قابلیت دارو دهی همزمان را داراست.

ابریشم با ذکر این نکته که ابزار نگهدارنده پستان برای تسهیل شیردهی و دستگاه شیردهی انگشتی جهت تقویت مکیدن نوزاد بوده است، افزود: این دستگاه‌ها در صورت تولید به راحتی قابل تهیه، و عرضه، آن هم با قیمت مناسب بوده و در این خصوص تنها نیازمند مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه صنعت و همچنین حمایت مسوولان از مخترعان و تولیدکنندگان در جهت تولید آن و دسترسی راحت مصرف‌کنندگان است.

وی با بیان اینکه مشکلات بی‌شیری و کم‌شیری با بهره‌گیری آموزش‌های لازم از مشاوران شیردهی قابل رفع است، ادامه داد: شیر مادر بهترین، کامل‌ترین، استریل‌ و در دسترس‌ترین غذا برای نوزاد است، تغذیه مناسبی که هیچ نوع جایگزینی ندارد و مصرف آن توسط نوزاد موجب بهره‌مندی فراوان از مزایای بی‌شمار شیر مادر می‌شود.

این برگزیده شانزدهمین جشنواره بین‌المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی EXPO۲۰۲۳ گفت: اگر مادری در شیردهی دچار مشکل شد باید از کارشناسان و مشاوران این حوزه راهنمایی لازم را بگیرد، به خصوص فرصت طلایی روزهای اول تولد، شیردهی جهت آموزش را از دست ندهد تا شیردهی کارآمدی را به دنبال داشته باشند.