۲ اختراع یک خانواده پرستار مشهدی در جشنواره‌های بین‌المللی درخشید

مشهد- ایرنا- یک خانواده پرستار مشهدی موفق به ۲ اختراع در زمینه تغذیه با شیر مادر و سلامت نوزادان شدند که این نوآوری‌ها در شانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی به تازگی رونمایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سه پرستار مخترع مشهدی و اعضای سه نفره یک خانواده به نامهای «افسانه ابریشم، عارفه اکبرزاده و مهرداد اکبرزاده» با اختراعات خود همچنین موفق به کسب ۲ مدال طلا و ۲ جایزه ویژه از کشورهای تایلند و ازبکستان در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی شدند.

همچنین جایزه ویژه سازمان مالکیت فکری ملل متحد (WIPO) بعد از کشور کره جنوبی به این تیم پرستاری در جشنواره مزبور تعلق گرفت.

موسس و مدیر مرکز نوزادان ابریشم مشهد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز به عنوان بزرگترین و تخصصی‌ترین مرکز مشاوره شیردهی در کشور است که با مجوز دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین سال در حیطه مشاوره شیر مادر فعالیت متمایزی دارد و رسالت این مرکز ترویج تغذیه با شیر مادر است.

مهرداد اکبرزاده افزود: این مرکز با رویکرد خدمات نوآورانه به ارائه خدمات منحصر به فرد و با کیفیت پرداخته و در کنار ارائه مشاوره تخصصی شیردهی، انجام فعالیت آموزشی، چاپ کتاب، مقالات بین المللی و حضور در کارگروه‌های تخصصی کشوری و استانی، نوآوری و ثبت اختراعات را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهار داشت: اعضای تیم مرکز نوزادان ابریشم در این رویداد به جز من، همسرم افسانه ابریشم و دخترم عارفه اکبرزاده بودند که هر دوی آنها فارغ‌التحصیل رشته پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

۲ اختراع یک خانواده پرستار مشهدی در جشنواره‌های بین‌المللی درخشید

ثبت اختراع ۲ دستگاه پرکاربرد در تغذیه نوزاد با شیر مادر

مسوول فنی مرکز نوزادان ابریشم مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اهمیت شیر مادر بر هیچکس پوشیده نیست و تغذیه انحصاری با این شیر جزو اولویت‌های اصلی در بحث سلامت و بهداشت عمومی به‌حساب می‌آید.

افسانه ابریشم، افزود: به تمامی مادران شیرده به‌ویژه شاغلان توصیه می‌شود که با وجود مشکلات و چالش‌های شیردهی فرزند خود را از نعمت شیر مادر محروم نکنند و اگر هم کمبود شیر دارند با یک مشاور با تجربه و دوره دیده مشورت نموده و مدیریت در بحث تغذیه نوزاد داشته باشند و به جای استفاده از شیر خشک، به تداوم شیردهی با پستان خود ادامه دهند.

۲ اختراع یک خانواده پرستار مشهدی در جشنواره‌های بین‌المللی درخشید

این مشاور برجسته کشوری تغذیه با شیر مادر گفت: در راستای رفع بخشی از چالش‌های شیردهی در مادران با پستان‌های بزرگ، سنگین و احتقانی جهت جلوگیری از انسداد راه هوایی و خفگی نوزاد ابزاری را اختراع کردیم که زیر پستان مادر قرار می‌گیرد و به گونه ای پستان را لیفت می‌کند که بوسیله آن مادر می‌تواند نه تنها به راحتی و بدون هیچگونه نگرانی از بسته شدن راه بینی و دهان نوزادش، به فرزند خود شیر بدهد بلکه چفت شدن (لچ) خوبی برقرار می‌شود و به این ترتیب به سمت شیر خشک نمی‌روند.

وی بیان کرد: اختراع دوم تیم پرستاری ما، ابزاری است که سبب تقویت مکیدن نوزاد نارس و کم وزن می‌شود و قابلیت این وسیله در کنترل و تغییر دمای شیر و همچنین قابلیت دارو دهی همزمان را داراست.

ابریشم با ذکر این نکته که ابزار نگهدارنده پستان برای تسهیل شیردهی و دستگاه شیردهی انگشتی جهت تقویت مکیدن نوزاد بوده است، افزود: این دستگاه‌ها در صورت تولید به راحتی قابل تهیه، و عرضه، آن هم با قیمت مناسب بوده و در این خصوص تنها نیازمند مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه صنعت و همچنین حمایت مسوولان از مخترعان و تولیدکنندگان در جهت تولید آن و دسترسی راحت مصرف‌کنندگان است.

وی با بیان اینکه مشکلات بی‌شیری و کم‌شیری با بهره‌گیری آموزش‌های لازم از مشاوران شیردهی قابل رفع است، ادامه داد: شیر مادر بهترین، کامل‌ترین، استریل‌ و در دسترس‌ترین غذا برای نوزاد است، تغذیه مناسبی که هیچ نوع جایگزینی ندارد و مصرف آن توسط نوزاد موجب بهره‌مندی فراوان از مزایای بی‌شمار شیر مادر می‌شود.

این برگزیده شانزدهمین جشنواره بین‌المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی EXPO۲۰۲۳ گفت: اگر مادری در شیردهی دچار مشکل شد باید از کارشناسان و مشاوران این حوزه راهنمایی لازم را بگیرد، به خصوص فرصت طلایی روزهای اول تولد، شیردهی جهت آموزش را از دست ندهد تا شیردهی کارآمدی را به دنبال داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha