گرگان- ایرنا- مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان گفت: بزرگترین لندفیل (خاک‌چال) کشور به مساحت سه هکتار با پوشش پردازش ۳۰۰ تُن زباله و نیز ایجاد تصفیه‌خانه شیرابه زباله در آزادشهر و آق‌قلا تا شهریور ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

حسن ملک‌شاهکوهی روز شنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان و تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: در ۲ زون جمع‌آوری پسماند در شرق و غرب گلستان (آزادشهر و آق‌قلا)، چهار خط پردازش هر یک به ظرفیت ۲۵۰ تُن وجود دارد.

وی بیان کرد: برای تبدیل تهدید زباله به فرصت، گام‌های اساسی در گلستان برداشته شد که مهمترین آن، تجمیع ۵۶ نقطه‌ جمع‌آوری، حمل و دفن گلستان به ۲ نقطه در آزادشهر و آق‌قلا بود.

لندفیل یا خاک‌چال به گودال یا محلی گفته می‌شود که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن می‌شوند. استفاده از لندفیل برای دفن زباله یک روش بسیار قدیمی، ارزان و رایج در سراسر جهان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان افزود: پسماند یکی از معضلات اجتماعی است که جوامع بشری را مورد تهدید قرار می‌دهد و این تهدید مختص به یک نقطه، شهر، استان و کشور نیست اما کشورهای پیشرفته با فرهنگ‌سازی و اجرای قوانین و مقررات سخت‌گیرانه توانستند این تهدید را در ۲ حوزه اشتغال و رونق اقتصادی به فرصت تبدیل کنند.

ملک‌شاهکوهی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی رایزنی‌های مختلف از طریق وزیر امور اقتصادی و دارایی با بخش خارجی انجام شده و به زودی تیم سرمایه‌گذاری برای بررسی وضعیت و موقعیت به گلستان سفر خواهند کرد.

وی یادآور شد: در بخش سرمایه‌گذاری داخلی با شرکت فولادگستر مذاکراتی انجام شده تا در خصوص نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوط به جداسازی، بازیافت‌ها به توافقاتی برسیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان همچنین با گرامیداشت ایام روز خبرنگار و بزرگداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی گفت: رسانه‌ها پل ارتباطی خوبی میان مردم و مسوولین هستند.

ملک‌شاهکوهی اضافه کرد: رسانه‌ها در تاثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه نقش پررنگ و بی‌بدیلی دارند.