شیراز - ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: ۱۰۲ مدرسه نوساز در آغاز سال تحصیلی امسال به بهره برداری می رسد ، دانش اموزان این استان مهر را با بوی ماه مدرسه تجربه می کنند.

به گزارش خبرنگاز ایرنا، محمدخلیل عسکری روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: ۵۹۹ کلاس درس در قالب این مدرسه‌ها در نقاط شهری و روستایی مورد بهرهبرداری قرار می‌گیرد که نیمی از آن به همت خیران مدرسه‌ساز این استان به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه خیران شریک ۵۰ درصدی آموزش و پرورش در انجام پروژه‌های آموزشی هستند ، ادامه داد: در زمان حاضر حدود ۷۰۰ مدرسه نیمه‌تمام باپیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد در دست اجرا است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس اذعان کرد: هم اکنون ۷۵۰ تا ۸۰۰ مدرسه فارس فرسوده هستند که بازسازی آنها در یک برنامه زمان‌بندی در دستور کار سازمان نوسازی مدارس فارس قرار دارد.

عسکری اظهار کرد: فضای آموزشی معلم سوم دانش‌آموزان است و بازسازی فضاهای آموزشی با رویکرد ایرانی اسلامی انجام می‌شود.

آموزش و پرورش فارس در دولت سیزدهم

وی در این نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته دولت ادامه داد: دولت سیزدهم اقدامات ماندگاری در زمینه آموزش و پرورش انجامداده که ساماندهی نظام رتبه بندی بااعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومان از مهمترین این اقدامات بود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: در استان فارس نیز در این مدت ۲۰۰ میلیارد تومان سرانه به حساب مدارس واریز شد و ۴۰ میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان‌ها خریداری شد.

عسکری با اشاره به رشد مداوم سرانه فضای ورزشی فارس در ۲ سال اخیر، گفت: در این مدت این رانه از ۲.۱ به ۲.۷ و سپس ۲.۹ متر مربع رسید.

وی اضافه کرد: در این زمینه از ۱۴۰۰ تا کنون ۱۳۰ زمین چمن مصنوعی و سه سالن ورزشی در مدارس فارس افتتاح شد و ۳۵ کلاس درس تربیت بدنی ویژه دختران دانش آموز تجهیز شد.

عسکری با بیان اینکه فارس در اجرای طرح شهید سلیمانی رتبه نخست کشور را کسب کرد، ادامه داد: هم اکنون ۱۹ سالن ورزشی در مدارس فارس در دست اجرا است.

هشت هزار بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس فارس بازگشتند

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: با همکاری این اداره کل و خیران تعلیم و تربیت فارس، اقدامات خوبی در بازگرداندن بازمانده‌های از تحصیل انجام شده است.

عسکری افزود: بر اساس برآوردها حدود ۳۶ هزار کودک و نوجوان فارس بازمانده از تحصیل هستند که هشت هزار نفر از آنها به تحصیل بازگشتند.

تحصیل ۱۳۸ هزار دانش آموز فارسی در مدرس غیر انتفاعی

وی بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته ۱۳۸ هزار دانش‌آموز فارس در مدارس غیر دولتی تحصیل کردند که نظارت بر این مدارس به خوبی انجام میشود و در همین روزهای اخیر نیز یک مدرسه در شیراز و یک مدرسه در جهرم از ادامه فعالیت برای سال تحصیلی پیش رو محروم شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: شهریه مدارس غیر دولتی فارس برای مقطع ابتدای حداق پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، برای مقطع متوسطه اول حداقل ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و برای متوسطه دوم حداقل هفت میلیون و ۷۰۰ و حداکثر ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که هزینه کلاس‌های فوق برنامه نیز در توافق به والدین به آن افزوده می‌شود.

وی درباره مدارس دولتی نیز تاکید کرد: تنها هزینه بیمه و کتاب از دانش آموزان مدارس دولتی اخذ می‌شود و هر گونه وجه در قالب کمک به مدرسه تنها با آغاز سال تحصیلی و تمایل والدین مجاز است و تقاضای وجه در هنگام ثبت نام غیر قانونی است.

عسکری درباره لباس فرم مدارس نیز گفت: دانش آموز باید در مدرسه لباس مشخصی داشته باشد بااین حال به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها، مدیران نباید هیچ اجباری مبنی بر تهیه لباس فرم نو از سوی دانش اموزان داشته باشند.

تقویت سواد رسانه‌ای معلمان، مدیران و دانش آموزان در دستور کار آموزش و پرورش فارس

مدیرکل آموزش و پرورش فارس فت: اکنون کشور در جنگ شناختی و ترکیبی است و اغتشاشات و آلودگی مدارس نیز در همین مسیر رخ داد بنابراین برای مقابله با آن نیازمند دفاع ترکیبی و هم افزایی همه دستگاه‌ها با آموزش و پرورش هستیم.

عسکری ادامه داد: در این مسیر آموزش و پرورش فارس دوره آموزش معلمان و مدیران را برگزار کرده و به زودی مرکز دائمی پاسخگویی به شبهات را در این اداره‌کل راه اندازی می‌کند.

وی ادامه داد: تغییر مدیریت یکهزار و ۶۰۰ مدرسه در دستور کار قرار دارد که البته نیمی از مدیران این مدارس بازنشسته یا به مدرسه‌ای دیگر منتقل شده‌اند.