شهرکرد- ایرنا- مسوول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۴۶۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان فعال است، گفت: اکنون ۷۰ درصد این کانون‌ها در روستاها فعال هستند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مظاهری روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مسجد، افزود: بیش از ۶۷ هزار نفر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان عضویت دارند و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری تعریف شده است و در سامانه "بچه‌های مسجد " اطلاعات آنها ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اینک ۱۲۶ کتابخانه مسجدی فعال است، گفت: سه خانه دیجیتال زیر مجموعه کانون فرهنگی مساجد در شهرهای سامان، بروجن و شهرکرد فعال است.

مظاهری از اجرای طرح " مسجد، کانون نشاط " برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با همکاری کانون فرهنگی مساجد و آموزش و پرورش استان خبر داد و گفت: این طرح در ۳۰۰ کانون فرهنگی و هنری استان با ۱۱۰ عنوان برنامه از اول تابستان فعال شده و تا پایان فصل تابستان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

مظاهری به فعالیت سامانه بچه‌های مسجد برای فراهم شدن بستر مجازی فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: بهبود و تعالی سازمانی، توانمندسازی فرهنگی، سازماندهی و شبکه‌سازی در راستای تشکیل جبهه فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری در مساجد و هویت‌بخشی به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، از اهداف راهبردی این ستاد است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۳۰۲ عنوان برنامه در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان برگزار شده است که این آمار در سال‌گذشته ۱۵۰ عنوان برنامه بود که جریان‌سازی و اطلاع‌رسانی، نشست فصلی با ائمه جمعه و فرمانداران، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها، تشکیل و راه‌اندازی شورای اندیشه‌ورز کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و نشست فصلی مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری برگزاری سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله برنامه‌های سالجاری است.

به گفته وی، در رویداد ستاره‌های مسجد ۱۰ عنوان معاونت کانون به کودکان و نوجوانان عضو کانون در رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال واگذار و ابلاغ آنها صادر می‌شود.

مظاهری گفت: هم‌اکنون طرح هر مسجد یک پایگاه فرهنگی در ۱۵۰ مسجد استان برگزار شده و توسعه این طرح در کل استان در دستور کار قرار دارد.

وی به طرح مواسات توسط کانون‌های فرهنگی مساجد استان اشاره کرد و گفت: در هر مرحله یک‌هزار و ۲۰۰ بسته گوشت متبرک بین نیازمندان توزیع می‌شود که از ابتدای سالجاری تاکنون این طرح در ۲ مرحله در ماه رمضان و محرم اجرا شده است.

مسوول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح تربیتی شناسایی نخبگان و همچنین طرح هر مسجد یک خبرنگار به عنوان برنامه‌های جدید کانون مساجد استان خبر داد و گفت: توسعه فعالیت اعضای کانون مساجد و افزایش عضویت کودکان و نوجوانان در مساجد از اهداف برگزاری این برنامه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه باید نقش کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دیده شود ، گفت: یکی از موارد مهم در حوزه مسجد، هم‌افزایی ۱۸ نهاد داعیه‌دار فعالیت در مساجد است که ضرورت دارد.

مظاهری به کم بودن میزان اعتبارات کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اشاره کرد و گفت: هم‌اینک رقم‌های اختصاص داده شده به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان بسیار ناچیز است و با توجه به اینکه هر کانون فرهنگی و هنری برای فعالیت نیازمند حداقل امکانات و تجهیزات است و تخصیص اعتبار در قالب فصل تعمیر و تجهیز امکانات در کانون‌های فرهنگی و هنری ضروری است تا در هر شهرستان سالانه پنج یا ۶ شهرستان تجهیز شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است که حدود ۸۰۰ روستا دارد.