همدان- ایرنا- رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۰ درصد تماس های برقرار شده با مرکز فوریت های پزشکی معادل ۲۳ هزار تماس در سال گذشته مزاحمت تلفنی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدرضا شکوهی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: مزاحمت تلفنی یکی از معضلاتی است که گریبانگیر نهادهای امدادی از جمله اورژانس، هلال احمر و آتش نشانی شده است.

وی اضافه کرد: با وجود شناسایی افراد مزاحم و تشکیل پرونده برای آنها اما مجازات های پیش بینی شده بازدارنده نیست بنابراین در سطح ملی طی مکاتبه ای با دادستان کل کشور خواستار برخورد جدی بازدارنده با مزاحمان تلفنی شده است.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یکی از با سابقه ترین مزاحم تلفنی اورژانس همدان یک زن مسن است که به علت تنهایی، برای همدردی با عوامل اورژانس تماس برقرار کرده و همه اپراتورها وی را می شناسند.

شکوهی با بیان اینکه ۶۳ هزار و ۵۰۰ مورد از تماس ها منجر به انجام عملیات شد گفت: به منظور پیشگیری از تداوم مزاحمت تلفنی باید تلفن فرد مسدود و فرد مزاحم به روانپزشک معرفی شود در کنار آن نیازمند انجام پژوهشی علمی درباره علل و انگیزه مزاحمت هستیم.

وی اظهار داشت: میانگین زمان رسیدن آمبولانس بر سر مصدوم و بالین بیمار در جاده ها ۱۵ دقیقه و درون شهر هشت تا ۱۰ دقیقه است که علت طولانی شدن این زمان، ترافیک در مناطق درون شهری و در مناطق برون شهری احتمال اعزام نیروهای نزدیک به محل حادثه به ماموریت دیگر و حضور تیم های امدادی از دیگر پایگاه های امدادی در محل حادثه است.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی همدان گفت: واحد بهبود کیفیت اورژانس روزانه به ۲۰ درصد افرادی که از خدمات اورژانس استفاده کردند تماس برقرار کرده و نحوه برخورد پلیس، میزان رضایتمندی آنها را جویا می شود که طبق آخرین برآورد ۹۰ درصد افراد ابراز رضایت کامل، هشت درصد رضایت نسبی و ۲ درصد اعلام نارضایتی کردند.

وی ادامه داد: برخی نارضایتی ها و بروز تنش بین همراهان بیمار و عوامل اورژانس به علت ناآشنایی افراد با تکالیف اورژانس رخ می دهد برای نمونه تیم اورژانس باید مصدوم را اولین مرکز درمانی منتقل کند در حالیکه همراهان بیمار درخواست انتقال وی به مرکز استان را دارند که این امر خلاف قانون و مقررات است.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی با بیان اینکه همه خدمات اورژانس رایگان است اظهار داشت: تنها در بخش اورژانس هوایی هر پرواز ۷۰۰ میلیون ریال برای دانشگاه علوم پزشکی هزینه در بر دارد و به طور متوسط ماهانه ۱۰ پرواز برای امداد رسانی صورت می گیرد.

شکوهی تاکید کرد: ۱۲ پایگاه امداد جاده ای اورژانس در دست ساخت است که امید می رود خیران، مجموعه علوم پزشکی همدان را در تکمیل و تجهیز این طرح ها یاری دهند.

وی یکی از مشکلات را ناآشنایی افراد به مسیرها و نبود امکان انتقال صحیح آدرس دقیق محل بروز حادثه ای به اورژانس دانست و گفت: برای رفع این مشکل سیستمی در حال راه اندازی است که پس از تماس فرد موقعیت مکانی او برای اورژانس به نمایش در می آید و این امکان تا پایان سال ایجاد می شود.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی یادآوری کرد: اورژانس همدان سال گذشته در ۲۱ هزار و ۳۱۹ ماموریت غیرترافیکی حضور یافت و به هفت هزار و ۳۴۹ مصدوم امداد رسانی کرد و یک هزار و ۶۵۲ نفر جان باختند.

شکوهی ادامه داد: هشت هزار و ۱۱۵ ماموریت حوادث ترافیکی پارسال داشته ایم که ۱۶ هزار مصدوم به بیمارستان ها منتقل و ۱۳۵ نفر فوت کردند که این آمار در پنج ماهه امسال امداد رسانی به ۷۲۵ مصدوم و فوت ۷۴ نفر در حوادث ترافیکی بوده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ پایگاه امداد جاده ای اورژانس در حال ساخت است که ۲ پایگاه شامل پایگاه سرکان در شهرستان تویسرکان و قزل آباد در شهرستان فامنین همزمان با هفته دولت بهره برداری می شود.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی همدان اضافه کرد: ساختمان ستادی اورژانس در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در چهار طبقه پشت انبار نفت شهر همدان در حال ساخت است که ۲ پایگاه امدادی در این محل پی بینی شده که یکی از پایگاه ها به صورت ویژه دارای پرسنل خانم و برای امداد رسانی به بانوان خواهد بود.

شکوهی گفت: با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی، یکشنبه پنجم شهریور ۶ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، موتورلانس به همراه ۲۴ پرسنل فوریت ها به مرز خسروی اعزام می شوند و ۲۰ روز در این محل به زائران امداد رسانی می کنند.

وی اظهار داشت: اورژانس پیش بیمارستانی همدان دارای ۶۶ پایگاه شهری و جاده ای، یک پایگاه هوایی، ۵۲۰ نیروی ستادی و عملیاتی ، ۹۵ دستگاه آمبولانس، چهار دستگاه موتورلانس، یک بیمارستان صحرایی ۳۵ تخت خوابی است که می توان این بیمارستان مجهز به اتاق عمل را در کمتر از ۶ ساعت دایر کرد.