بجنورد-ایرنا- سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین روز از هفته دولت به خراسان شمالی و افتتاح طرح‌های سلامت نشان از عزم دولت در حل مشکلات مردم با اقدامات جهادی دارد و گام‌های محکمی در زمینه تکمیل طرح‌های نیمه تمام بهداشتی برداشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نتیجه تلاش ها و برنامه ریزی های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون به ثمر رسید و امروز در نخستین روز از هفته دولت وزیر بهداشت در خراسان شمالی حضور یافت و تعداد زیادی از طرح های ریز و درشت را افتتاح کرد.

دکتر بهرام عین اللهی به عنوان نماینده دولت و در سفر به خراسان شمالی؛ ۸۷۴ طرح با ۵۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار را افتتاح کرد که چهار طرح از این تعداد مربوط به حوزه بهداشت و درمان است.

بر این اساس همزمان با هفته دولت، ۷۵۶ پروژه در بخش های مختلف از جمله آب، راه، کشاورزی، مخابرات و اقتصادی افتتاح شد که ارزش ریالی این پروژه ها ۴۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال است همچنین ۲۸ پروژه وارد مرحله اجرایی شد که ارزش این طرح‌ها هفت هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال است.

ساخت ۲ هزار خانه بهداشت روستایی و بهره برداری از ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم و حمایت از جوانی و افزایش جمعیت از مهم ترین مواردی بود که وزیر بهداشت در این سفر مطرح کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بدو ورود به خراسان شمالی در فرودگاه بجنورد مورد استقبال استاندار و مسوولان استانی قرار گرفت و گفت: تاکنون ۲ هزار خانه بهداشت روستایی در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده و ۲ هزار خانه دیگر نیز در دست احداث است.

وی با بیان اینکه دولت بر بهره گیری از ظرفیت خیرین سلامت در ارتقای شاخص های درمانی و بهداشتی در کشور تاکید دارد، افزود: وزارت بهداشت همواره سعی کرده تا از ظرفیت خیران به خوبی بهره مند شود به گونه ای که سال گذشته این افراد ۳۶ هزار میلیارد ریال برای احداث بیمارستان، ساخت خانه های بهداشت روستایی و خرید تجهیزات درمانی کمک کردند.

عین اللهی ادامه داد: این در حالی است که نیکوکاران سلامت در سال ۱۴۰۰، ۱۸ هزار میلیارد ریال به بخش بهداشت و درمان کمک کرده بودند.

وی با اشاره به اجرای طرح سلامت خانواده در ۹۱ شهرستان به صورت آزمونه، گفت: با فعال شدن برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، خدمات بر مبنای سطح‌بندی به بیماران ارایه می‌شود.

عین‌اللهی سپس در گلزار شهدای بجنورد حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد و بعد از آن با دیدار حجت الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار کرد.

عین اللهی در این دیدار گفت: ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم به ظرفیت درمانی کشور افزوده شد که توانست تا حد زیادی مشکلات این بخش را برطرف کند.

وی با بیان اینکه هفت هزار تخت بیمارستانی دیگر نیز تا پایان سالجاری به ظرفیت درمانی کشور افزوده خواهد شد اظهار کرد: با اضافه شدن این تعداد تخت درمانی تا پایان سال، سرانه تخت بیمارستانی ۱۵ درصد افزایش می یابد.

عین اللهی با اشاره به انجام اقدات فرهنگی گسترده برای جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: گرچه در حوزه درمان ناباروری اقدامات خوبی انجام شد و ۶۰ مرکز درمان ناباروری تاکنون ایجاد شده است اما جوانی جمعیت نیازمند اقدامات فرهنگی است.

وی ادامه داد: جمعیت کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و اگر به رشد کافی نرسد با تهدیدهایی مواجه خواهیم بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اصلاح فرهنگ تجویز دارو تاکید کرد و گفت: فرهنگ مصرف منطقی دارو از رویکردهای اصلی این وزارتخانه است و باید رویه کنونی تجویز دارو در کشور اصلاح شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از مردم وقتی به پزشک مراجعه می کنند، توقع دارند که داروی زیادی برای آنها تجویز شود در حالی که برخی بیماری ها با خودمراقبتی و یا بدون دارو بهبود می یابد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سفر به خراسان شمالی به صورت سرزده از بیمارستان امام علی (ع) بجنورد بازدید کرد و از نزدیک در جریان امور این بیمارستان قرار گرفت.

عین اللهی سپس در نخستین روز از هفته دولت با حضور در یک مجتمع سردخانه ای چهار طرح بهداشتی را افتتاح کرد.

افتتاح مرکز اکوکاردیوگرافی (اکو ترنس اکوفاژیال) نخستین طرحی بود که امروز با حضور وزیر بهداشت در بجنورد به بهره برداری رسید. این طرح در مساحت ۲۰۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال تکمیل شد.

همچنین مرکز خدمات جامع سلامت روستایی الله وردیخان بجنورد افتتاح شد و با بهره برداری از این پروژه هشت هزار و ۲۵ نفر از اهالی این روستا و روستاهای اطراف از خدمات بهداشتی و درمانی در فضای مناسب برخوردار شدند و این پروژه با وسعت ۳۵۸ متر مربع اجرا شد و برای آن ۴۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

سردخانه بهداشتی ۱۵ هزار تُنی از جمله دیگر طرح ها بود که به بهره برداری رسید و میزان سرمایه گذاری در این پروژه ۷۰۰ میلیارد ریال است و با بهره برداری از این پروژه برای ۹۰ نفر اشتغال ایجاد شد و ساخت این پروژه تقریبا از اول شروع به کار این دولت آغاز شد و اکنون به بهره برداری رسید.

کلنگ زنی پانسیون پرستاری پزشکی، همراه سرا و مهدکودک بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد در ۲۰۰ مترمربع با اعتبار پیش بینی شده ۲۰۰ میلیارد ریال از دیگر طرح ها بود.