به گزارش ایرنا، ترافیک سرسام آور و وقوع تصادفات مکرر و خسارت مالی و جانی ناشی از آن از جمله پیامدهای تکمیل نشدن این طرح ملی راه سازی است که پس از ۱۳ سال کارشناسان و مسوولان امر بر اتخاذ تدابیر ویژه ای برای حل آن تاکید داشتند.
تکمیل این طرح ملی به گفته اهالی به همکاری و همراهی و هماهنگی دستگاه های ذیربط نیاز دارد اما نکته مهم این که چالش تکمیل نشدن این طرح واقع در پرترددترین جاده کشور یعنی کندوان در کمترین ترافیک آن به طور مثال در تعطیلات آخر هر هفته بر سر زبان ها می افتد و نگرانی های مربوط را تازه می کند.
پرسشی که کاربران جاده و مسافران و اهالی بوده این که چرا طرح ملی تعریض طویر - دزدبن پس از یک دهه تکمیل نشد؟ تا کی شاهد ترافیک سرسام آور و وقوع تصادفات متعدد باشیم؟ اگر اولویت بندی طرح ها مهم است باید این طرح در اولویت باشد چرا نهادهای ذیربط برای حل این مشکل تدابیر ویژه ای اتخاذ نکردند؟ چرا نمودار روزشمار آغاز و انجام این طرح به مردم گزارش نمی شود؟ و ده ها پرسش دیگر که تاکنون بدان پاسخ داده نشده اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم این چالش حوزه راه سازی شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته که در ۲ سال اخیر علاوه بر مورد پیشین به تازگی هم سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای سرعت بخشی این طرح ملی اختصاص داده شد.
عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۲۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ شروع شد و بر اساس برنامه اعلامی قرار بود از حدود پنج کیلومتر درست در امتداد قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال پیش از شهر مرزن آباد شروع و تا منطقه دزدبن در مسیر جاده کندوان ادامه یابد منتهی بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسوولان روند اجرای این طرح به علت وجود موانع و بروکراسی های اداری با مشکلات و موانع فراوانی برخورد کرد به طوری که این وضعیت حتی به وقفه چندین ساله روند اجرای این طرح منجر شد.
رفع گره های کور ترافیکی در راستای بهره برداری از قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال در محدوده شهری مرزن آباد، جلوگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرها از منطقه دزدبن تا مرزن آباد و در نهایت رفع نگرانی و دغدغه چندین ساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزن آباد ناشی از این معضل ادامه دار از مهم ترین اهدافی است که برای اجرای این طرح پیش بینی شده بود.
پس از گذر زمان از شروع این طرح روند اجرای آن با مشکلات و موانع فراوانی از جمله کمبود اعتبار، شرایط بد آب و هوایی، کم کاری برخی از مسوولان ادارات در ادوار گذشته در جابه جایی مستحدثات موجود در حریم و نیز با ادعای مالکیت اراضی در حریم مواجه شد.
مسوولان امر با اشاره به قدمت بیش از ۸۰ ساله جاده تاریخی کندوان اتمام این طرح را با توجه به مشکلات همیشگی مردم، مسافران و گردشگران به خاطر معضل ترافیک و حادثه خیزی مسیر ضرورتی اجتناب ناپذیر می دانند.
به استناد اخبار موجود در رسانه ها، در بیستم اردی بهشت ۱۳۹۹ کارشناس و مشاور وقت این طرح ملی گفت: این طرح به نظر می رسد از سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد منتهی در آن زمان آنچه بررسی شده این طرح با هدف رفع گره های کور ترافیکی در منطقه مرزن آباد همزمان با بهره برداری آزاد راه قطعه چهار تهران - شمال، پیشگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرهای پایان هفته از منطقه دزدبن با مرزن آباد و کاهش دغدغه و دل نگرانی های ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون این محور ناشی از این وضعیت اجرا شد.
منصور توپا ابراهیمی در این تاریخ به خبرنگار ایرنا گفته بود: براساس این طرح قرار شد که عملیات بهسازی و تعریض این محدوده یعنی از مرزن آباد تا دزدبن به طول حدود ۲۰ کیلومتر انجام شود که فاز اول آن حدود پنج کیلومتر در امتداد قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال تا شهر مرزن آباد انجام گرفت، فاز بعدی این طرح از سال ۱۳۹۷ در محدوده شهر مرزن آباد به طول حدود ۲ و نیم کیلومتر تا دو راهی طویر آغاز شد.
این کارشناس مشاور طرح در آن زمان یادآور شد که روند پیشرفت فیزیکی این طرح حدود ۸۰ درصد و قرار است به زودی به بهره برداری برسد و فاز دیگر آن نیز که از طویر تا رستوران گل مریم به طول ۲ و نیم کیلومتر ادامه دارد حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و فاز آخر نیز حدود ۱۰ کیلومتر به تازگی قرار داد با پیمانکار مرتبط منعقد شد.
درتاریخ ۳۱ اردی بهشت ۱۳۹۹ نیز نماینده وقت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران گفت که اجرای کامل طرح تعریض و بهسازی پروژه ملی حدفاصل مرزن آباد - دزدبن به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
غلام عباس رستمی در این زمان به خبرنگار ایرنا اظهارداشت : در صورت تامین این اعتبار، پس از آزاد سازی مسیر و برطرف شدن مشکلات تعارضات افراد حقیقی و حقوقی، همراهی مسوولان منابع طبیعی برای صدور مجوزها و نیز جابه جایی تاسیسات آب و برق، پیش بینی می شود ظرف مدت ۲ سال آینده این طرح به طور کامل اجرا و زیربار ترافیک برود.
وی در آن زمان تصریح کرد: این طرح در سه قطعه در حال اجرا است که قطعه اول و دوم آن به طول حدود پنج کیلومتر حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و میزان پیشرفت قطعه سوم آن که حدود ۱۰ کیلومتر است تنها حدود هشت درصد است.
در شانزدهم شهریور ۱۴۰۱ سید مرتضی حسینی سرپرست حوزه طرح های شرکت ساخت در استان مازندران از اختصاص حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر استانی دولت مردمی سیزدهم برای تعریض جاده کندوان خبر داده بود.
اقدام دولت سیزدهم برای حل مشکل
در این راستا رئیس جمهور در بیستم اسفند ماه ۱۴۰۰ در قالب هفدهمین سفر استانی به مازندران سفر کرد و یکی از شاخص ترین و مهم ترین دستاورد این سفر تصویب حدود ۱۷ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منطقه شمال کشور بود.
بر اساس اطلاعات ارایه شده به گفته مسوولان امر، حدود ۵۰ درصد از این اعتبارات مصوب سفر دولت جهادی به استان مازندران در حوزه عمرانی است که طبق برنامه تعریف شده تمامی طرح های نیمه تمام باید با تلاش دستگاه های اجرایی و پیگیری های ملی حداکثر تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد و حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم بنا بر اعلام سازمان برنامه و بودجه استان در حوزه سرمایه گذاری است که بانک های عامل استان باید با تلاش مستمر نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کنند.
بنا به گفته مسوولان حوزه طرح های شرکت ساخت در مازندران این اعتبار از منابع ماده ۵۶ قانون بوده و روند پرداخت این میزان اعتبار وارد مرحله نهایی شد و بانک ملی به عنوان بانک عامل در پرداخت این اعتبار شناخته شد و موافقت کرده است.
آنان همچنین از اختصاص حدود ۳۰ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات ملی برای این طرح اشاره و خاطرنشان کردند: با اختصاص این میزان اعتبارات، روند پیشرفت عملیات اجرایی این طرح ملی با تقویت ماشین آلات و اکیپ های نیروی کار در چند جبهه کاری شتاب گرفته است.
براساس آخرین گزارش ها به گفته این مسوولان، این طرح تا زمان یادشده حدود ۷۵ درصد به طور میانگین با تکمیل کیلومتر صفر تا پنج و نیز عملیات زیرسازی بخشی از قطعه کیلومتر ۱۰ آن انجام گرفته است.
محدودیت های زیست محیطی، بالا بودن قیمت اراضی برای تملک در مسیر اجرای این طرح، دردسرهای جابه جایی مستحدثات مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی و کمبود اعتبار را از جمله مشکلات کندی روند اجرا و به سرانجام نرسیدن این طرح ملی در موعد معین اعلام شد.
اصرار دولت مردمی بر تکمیل این طرح
در پانزدهم اسفند ۱۴۰۱، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران در جلسه ای به همین منظور در بخشداری مرزن آباد چالوس با انتقاد از کندی روند طرح تعریض چهار بانده محور ارتباطی کندوان گفت: این طرح باید در ادوار گذشته تکمیل می شد و پیمانکاران و کارفرمایان ناکارآمد آن باید پاسخگوی این مهم باشند.
روح الله سلگی در جلسه بررسی و پیگیری علت تاخیر در روند اجرای طرح ملی چهار بانده کردن محور کندوان افزود: جاده کرج - چالوس محدوده کندوان واقع در حوزه استحفاظی چالوس فقط متعلق به جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفری این شهرستان نیست بلکه این محور کشوری است.
وی اظهارداشت: کوتاهی در اجرای کامل این طرح در حقیقت کمک به تشدید ترافیک این محور پرتردد کشور شده و افزون بر آن خیلی از ساکنان بومی اطراف این مسیر ناگزیر هستند در زمان اوج سفرها به ویژه ایام نوروز در خانه هایشان حبس شوند و این ظلم به مردم منطقه است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: این طرح باید از گذشته های دور به سرانجام می رسید و این نشان از ناکارآمدی پیمانکاران و کارفرمایان این طرح ملی دارد.
کارشناسان معتقدند هر گونه تعدیل مبنی بر توقف روند اجرای طرح کارساز نیست چرا که دولت در ساخت این محور مهم هزینه کلانی کرده و باید با چاره اندیشی اصولی نسبت به رفع موانع مسیر اجرای طرح برنامه ریزی کرد.
علی قاسمی فرماندار سابق چالوس گفته بود: این محور حدود ۱۵ کیلومتر طول دارد که از سال ۱۳۹۹ در اختیار شرکت توسعه زیرساخت های کشور قرار گرفت که بنا بود این طرح که از سال ۱۳۹۷ آغاز شد در اسفند ماه ۱۴۰۱ به سرانجام برسد که نشد.
نکته مهم این که امروز شرکت ملی ساختمان عهده دار این مسوولیت است و برآیندها مبین این است که هماهنگی میان کار فرما و پیمانکاران در گذشته نبوده است.
با این وجود، این طرح ملی تاکنون ۲ بار کلنگ زنی شده و همه وعده های داده شده از سوی مسوولان امر در این ارتباط محقق نشده است.
جاده کرج - چالوس، کندوان حدود هفت شهرستان غرب مازندران و پیوند دهنده استان های گیلان و غرب مازندران است که ضرورت دارد به این محور توجه اساسی بشود.
سکونت ۲۰ روستا در محدوده مرزن آباد تا دزدبن
در نهم اردی بهشت ۱۴۰۲ به گفته قاسمی فرماندار سابق چالوس از اختصاص حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر استانی دولت برای شتاب بخشی در روند اجرای طرح ملی تعریض جاده چالوس - کرج محدوده این شهرستان خبر داده بود.
قاسمی در گفت و گو با ایرنا افزود : هرچند مقدار حجم و میزان اعتبار مورد نیاز خیلی بیشتر این رقم است که ۵۰ میلیارد تومان در دول اول سفر دولت به استان مازندران برای این طرح مصوب شد.
حسب گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه استان مازندران که به فرمانداری چالوس اعلام شد ۱۴ میلیارد تومان از این مقدار تخصیص یافت.
همچنین ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات بانک ملی که با پیگیری هایی که استاندار مازندران و نماینده مجلس داشتند که این اتفاق افتاد و شرکت ملی ساختمان که پیمانکار این پروژه اقدام کرد.
طرح ملی و حیاتی است
در این پیوند، سرگرد محمد احمدی فرمانده پلیس راه کندوان با تاکید بر ضرورت شتاب بخشی به طرح تعریض طویر تا دزبن گفت : محور کندوان ملی و حیاتی بوده و با بهره برداری این طرح مشکلات مربوط برطرف خواهد شد.
احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مسوولان دست اندرکار و پیمانکار باید با هماهنگی و همکاری بیشتر در اتمام این پروژه راه سازی تلاش بیشتر داشته باشند و این طرح نیز یکی از دغدغه های پلیس نیز هست.
به گفته وی رفع چالش های محور پر تردد کندوان نیاز اعتبار کلان ملی است.
فرمانده پلیس راه کندوان مقدار تردد روزانه خودروهادر این محور را ۳۰ هزار دستگاه اعلام و اضافه کرد : دغدغه های این محور به علت تعریض نشدن حدفاصل طویر مرزن آباد تا دزبن به ویژه در زمان پیک مسافران و گردشگران دوچندان می شود.
انتظار است زودتر تکمیل شود
سرگرد احمدی خواسته اهالی در اتمام این طرح راه سازی را بحق دانست و گفت: انتظار است که این طرح با تلاش و پیگیری مداوم مسوولان امر هرچه زودتر به اتمام برسد.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان چالوس در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: پروژه تعریض مرزنآباد تا دزبن توسط پیمانکار در حال انجام است و مکاتباتی داشتیم که امید است شتاب بیشتری بگیرد.
مهدی صفایی اظهارامیدواری کرد این پروژه در سال جاری به نقطه مطلوب دست یابد تا هم اهالی و هم مسافران و گردشگران از آن بهره مند شوند.
شماری از مسوولان امر عملکرد معاونت ساخت و توسعه کشور و شرکت ملی ساختمان در تکمیل پروژه محور طویر - دزدبن مطلوب و مثبت نمی دانند اما تاکید دارند که پروژه محور طویر - دزدبن کندوان هرچه سریعتر باید به بهره برداری برسد.
آنان می گویند ارتقای زیرساخت های شهرستان چالوس باید به عنوان قطعه پنج آزاد راه تهران - شمال تعریف و در تعهد و تکلیف وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد. به طور قطع ارتقای زیرساخت های شهرستان چالوس به عنوان قطعه پنج آزادراه تهران - شمال را به استحضار رییس جمهور رسانده شود.
جمعی از اهالی و کاربران جاده ای نیز تعلل معاونت ساخت و توسعه کشور و شرکت ملی ساختمان در تکمیل پروژه طوُیر به دزدبُن را قابل قبول ندانسته و آنان گفتند انتظار داریم با جدیت نسبت به تکمیل این مسیر همت کنند.
درخواست اهالی از وزارت راه و شهرسازی و معاونت ساخت و توسعه کشور این است با اختصاص سه هزار میلیارد ریال هرچه زودتر این طرح ملی راه سازی به اتمام برسد.
با توجه به نگاه ویژه اعتباری دولت به این طرح راه سازی امید که معاونت ساخت و توسعه کشور با جدیت این پروژه را پیگیری کند و دیگر شاهد این مشکلات ترافیکی نباشیم چرا که ترافیک ناشی از تکمیل نشدن این طرح سبب آزار اهالی و کاربران جاده ای شده است.
طرح ملی تعریض کندوان حدفاصل طویر مرزن آباد تا دزدبن که در ادوار گذشته به دلایلی به بهره برداری نرسیده بود اما با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم و در اولین گام، ضمن شناسایی دقیق چالش این پروژه، در دور اول سفر استانی خود به استان مازندران اعتبار قابل توجهی برای اتمام آن در نظر گرفته است که ضروری است مسوولان نهادهای مربوط استانی و شهرستانی با اختصاص اعتبار یادشده اخیر این پروژه را هر چه زودتر به اتمام برسانند.
جاده چالوس - کرج (کندوان) به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر، تنها راه ارتباطی زمینی پایتخت به شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران است و این مسیر به خاطر برخورداری از چشم اندازهای منحصر بفرد و آثار طبیعی و تاریخی فراوان در تمامی ماه ها بویژه نیمه های نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست.
اختصاص بیش از سه هزار میلیارد ریال برای تعریض طویر - دزدبن
نمایند مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی از اختصاص بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایمن سازی و تسریع در روند اجرای طرح ملی چهار بانده کردن مسیر مرزن آباد - دزدبن جاده چالوس - کرج محدوده کندوان خبرداد.
محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : از این میزان اعتبار حدود چهار هزار میلیارد ریال آن بابت ایمن سازی جاده حادثه خیز کندوان از محل منابع اصلاح و پیچ های خطر ساز جاده های کل کشور و بقیه نیز برای تسریع در روند اجرای طرح ملی چهار بانده کردن مرزن آباد - دزدبن به طول حدود ۱۵ کیلومتر واقع در این مسیر اختصاص داده شده است.
نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود سه هزار و ۲۰۰ میلیارد هم برای شتاب بخشی روند طرح ملی چهاربانده کردن مرزن آباد - دزدبن اختصاص داده شد و امیدوارم با اختصاص این میزان اعتبار روند اجرای این طرح تاریخی که ز گذشته به عنوان میراث به این دولت رسیده سرعت بیشتری یابد.
محسنی بند پی افزود: امیدوارم با صرف این اعتبار، چالش عمده ترافیک که سال ها عابران سواره رو به ویژه مردم نقاط شهری و روستایی بخش مرزن اباد چالوس گرفتار آن هستند روند اجرای این طرح شتاب گیرد و اهالی این منطقه از این معضل برای همیشه رهایی یابند.
سرپرست فرماندار چالوس گفت : امروز برای تحقق شعار دولت جهادی و مردمی راهی جز مودت، همدلی و هم افزایی میان مسوولان و مردم وجود ندارد و نباید فرصت خدمتی که همه ما مرهون خون شهدا هستیم در اختیار ما است از دست بدهیم.
رستم زرودی افزود : هفته دولت فرصت گرانسنگ و طلایی است که بتوانیم دستاوردهای نظام و دولت را با بهره گیری از همه ظرفیت ها و امکانات موجود به اطلاع افکار عمومی برسانیم و در عین این خدمات، علت تاخیر در اجرای برخی از طرح ها هم مردم باید بدانند تا به واقعیت ها پی ببرند و اعتمادشان به مسوولان نظام و دولت بیشتر شود.
این مسوول خاطرنشان کرد: مسوولان دستگاه های اجرایی باید تمام افکارشان را متمرکز و صرف خدمت به مردم کنند و از اختلاف نظر ها و شکایات علیه همدیگر بپرهیزند و اگر اختلاف نظری میان آنان وجود دارد می توان این اختلاف نظر ها در دفتر استانداری غرب مازندران واقع در شهرستان نوشهر درقالب یک نشست و تبادل نظر رفع کرد.
شهرستان چالوس با برخورداری از سه نقطه شهری و حدود ۱۶۰ نقطه روستایی در غرب مازندران قرار دارد.