تهران- ایرنا- مدیر فیلمبرداری «بعد از رفتن» گفت: توصیه می‎کنم مخاطبی که به دنبال کیفیت در سینماست، «بعد از رفتن» را در سینما ببیند و از دیدن آن لذت ببرد.

به گزارش ایرنا، آرمان فیاض که بیشتر به عنوان مدیر فیلمبرداری شناخته می‌شود، از سال ۱۳۸۰ فیلمبرداری در سینما را آغاز کرده و در طول این سال‌ها مدیریت فیلمبرداری بیش از ۱۰۰ فیلم کوتاه، بلند و مستند را برعهده داشته است.

وی این روزها فیلم سینمایی «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی را روی پرده سینماها دارد؛ اثری که پخش آن برعهده شهر فرنگ است.

اکران این اثر بهانه‌ای شد تا با آرمان فیاض به گفتگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا درباره همکاری با رضا نجاتی اظهار کرد: ما به علت اینکه سالهاست با هم رفاقت می‌کنیم و دیالوگ داریم که شاید بتوان گفت صحبت کردن مشخص‌ترین ویژگی رضاست، توانستیم طولانی مدت همکاری و فیلم‌های زیادی را باهم کار کنیم. من تقریبا مدیر فیلمبرداری تمام آثار کوتاه این فیلمساز جوان بودم و امیدوارم همکاری‌مان ادامه‌دار باشد.

این مدیر فیلمبرداری در پاسخ به این پرسش که «بعد از رفتن» اولین فیلم بلند رضا نجاتی است و شاید بتوان گفت حضور شما در اولین اثر سینمایی ایشان با ریسک همراه بوده است. چه شد که پیشنهاد حضور در این پروژه را پذیرفتید؟ بیان کرد: از آنجایی که ایشان را سال‌هاست می‌شناسم و به توانایی‌هایش باور دارم، همکاری با او در اولین اثر سینمایی‌اش ریسک محسوب نمی‌شد. معتقدم رضا نجاتی فیلم به فیلم پیشرفت می‌کند و آثار قابل توجهی از او خواهیم دید.


برایم مهم است که خلاقیت را در فیلمسازان جوان پیدا کنم و برایم تفاوتی ندارد که خلاقیت در چه مدیومی نشان داده می‌شودفیاض در پاسخ به این پرسش که همکاری با فیلمسازان جوان در فیلم‌های کوتاه چگونه است؟ مطرح کرد: به هر حال فیلمسازان جوان زمانی که در سینمایی شروع به کار می‌کنند، پُر از خلاقیت و نوآوری هستند و این امر خلاقانه چه در سینمای بلند و چه در سینمای کوتاه بسیار ویژه است چراکه این خلاقیت در فرم و روایت باعث رشد سینمای ما خواهد شد و همچنین آن را از رخوت و روزمرگی نجات می‌دهد.

وی ادامه داد: برایم مهم است که خلاقیت را در فیلمسازان جوان پیدا کنم و برایم تفاوتی ندارد که خلاقیت در چه مدیومی نشان داده می‌شود. مهم این است که در امر خلاقانه شریک شوم و برای به وجود آمدن نگاه تازه در سینما تلاش کنم.

مدیر فیلمبرداری «بعد از رفتن» در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره قاب‌بندی‌های متفاوت و متنوعی که از جنوب ایران در فیلم قابل مشاهده است، عنوان کرد: همانطور که از فیلم پیداست، ما نیازمند دو نوع آب و هوا بودیم‌. ابتدا احتیاج به لوکیشنی داشتیم که مخاطب احساس مهاجرت را نسبت به آن بهتر درک کند و چون در فصل سرد سال فیلمبرداری می‌کردیم، نیاز داشتیم لوکیشنی را که برای مهاجرت انتخاب کنیم که بیانگر ویژگی‌های جذاب باشد. قاعدتا جنوب این ویژگی را دارد و ویژوال جذاب را به ما می‌دهد. در این میان از حضور خورشید کمک گرفتیم و توانستیم به یک ویژوال ویژه و طراحی بصری متفاوت برسیم.

فیاض در جواب به این سوال که همه آنچه در فیلمنامه نوشته شده بود، در مرحله فیلمبرداری به اجرا درآمد یا نه؟ گفت: قاعدتا آنچه در فیلمنامه نوشته می‌شود، باتوجه به شرایط ساخت قطعا دچار ویژگی‌های تازه‌ای می‌شود یعنی ممکن است سکانس‌های نو نوشته شود و شاهد اجراهای متفاوتی باشیم.

وی افزود: ما سعی کردیم در هنگام ساخت فیلم به این فکر کنیم چه چیزی فیلمنامه را بهتر و پیشرفته‌تر می‌کند و تعالی بیشتری به آن می‌بخشد. حضور صابر ابر کمک کرد به شکل ویژه‌تری از منظر روایت و خط داستانی برسیم‌. در حقیقت مینیمالیست آن بیشتر شد و به من فیلمبردار کمک کرد که نگاه مینیمالیست‌تری داشته باشم.


من بیشتر سعی کردم که فیلم‌هایی را که در کشورهای دیگر ساخته شده است، در ذهن خود ملاک قرار دهم و از آنچه به فیلمنامه و فیلم کمک می‌کند، بهره ببرماین مدیر فیلمبرداری درباره تجربه کار در لوکیشن پیست رالی یادآور شد: این لوکیشن کمتر در سینما تجربه شده است و نمی‌شود با تجربه اندوخته نسبت به آن عمل کرد. من بیشتر سعی کردم که فیلم‌هایی را که در کشورهای دیگر ساخته شده است، در ذهن خود ملاک قرار دهم و از آنچه به فیلمنامه و فیلم کمک می‌کند، بهره ببرم. ما در لوکیشن پیست رالی و سیرک توانستیم به یک روایت تصویری مناسب برسیم که جذاب باشد و روایت قصه را کُند نکند. تصور می‌کنم در عین حال که از عناصر تصویری استفاده کردیم، توانستیم به پیشرفت روایت داستانی نیز کمک کنیم.

فیاض همچنین با اشاره به اینکه فیلمبرداری پلان‌ ۳۶۰، بسیار سخت بود، گفت: گرفتن این پلان در اتاق و هنگامی که شب، روز می‌شود، یکی از سختی‌های کار بود که بدون وی اِف ایکس اجرا شده و گروه زحمت زیادی برای آن کشیده است. در حقیقت عده زیادی درگیر نور، چراغ و اجرا بودند. ناگفته نماند که فارغ از مدل نورپردازی، اجرا هم در آن پلان‌ها بسیار شرط است و فکر می‌کنم فقط یک روز را توانستیم برای پلان ویژه و خاص هزینه کنیم.

این فیلمبردار در ادامه با اشاره به اینکه «بعد از رفتن» اثری صاحب ارزش است، توضیح داد: تماشای این اثر که روایت بصری و شکل ویژوآلی متفاوتی دارد، روی پرده سینما بسیار می‌تواند به بهتر دیده شدن آن کمک کند. توصیه می‎کنم مخاطبی که به دنبال کیفیت در سینماست، «بعد از رفتن» را در سینما ببیند و از دیدن آن لذت ببرد.

وی در پایان در جواب به این سوال که این روزها مشغول چه کاری است، خاطرنشان کرد: به عنوان مدیر فیلمبرداری در جدیدترین پروژه سینمایی سروش صحت که هم‌اکنون در مرحله پیش تولید و تا چند روز آینده کلید می‌خورد، حضور دارم.