به گزارش ایرنا، سالانه شماری زیادی از شهروندان در حوادث جاده ای در کشور جان خود را از دست می دهند و پیوست آن خانواده های زیادی داغدار می شوند که می طلبد مسوولان ذیربط با اعمال راهکارهای موثر، تصادفات رانندگی را کاهش دهند.
به اعتقاد کارشناسان در کنار عوامل مهمی نظیر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، تعریض و چهارخطه کردن محورهای ارتباطی، مجهز نمودن جاده به سیستم روشنایی، حذف نقاط حادثه خیز، آشکارسازی و حفظ و نگهداری تجهیزات سیستم روشنایی در کاهش تصادفات جادهای بسیار موثر بوده که با توجه به کوهستانی بودن جاده کندوان، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
محور ارتباطی پرتردد و حیاتی چالوس - کرج حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود نیمی از این مسیر مربوط به حوزه جغرافیایی استان مازندران واقع در شهرستان چالوس است که به کندوان شهرت دارد.
شهرستان های غرب مازندران به علت همسایگی با دریای خزر، کوه، جاذبه طبیعی و گردشگری فراوان و همچنین محصور شدن در جنگل های هفت هزار ساله سرسبز هیرکانی از دیرباز تاکنون در تمامی فصول سال خاستگاه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی بوده است که اغلب مسافران از جاده کندوان وارد این منطقه سرسبز می شوند.
تردد ۲۵ تا ۵۰ هزار خودرو در کندوان
برابر آمار در نیمه دوم سال روزانه به طور میانگین تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو از دیگر استان ها و پایتخت کشور از طریق جاده کرج - چالوس کندوان وارد شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران می شوند بنابراین با توجه به تردد چشمگیر خودروها و شلوغی جاده ها ضرورت دارد مسوولان امر با ارایه راهکارهای اساسی و اصولی نسبت به تقویت تجهیزات و امکانات پاسگاه های پلیس راه و راهداری و حتی امدادی اقدام کنند.
استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.
مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی مختلف از جمله دریا و جنگل، سالانه پذیرای میلیونها مسافر از اقصی نقاط کشور است و ثبت حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال موید این مطلب است که ایمن سازی جادههای استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
طبق آمار، بیشترین حوادث رانندگی در ۳۰ کیلومتری منتهی به شهرها رخ میدهد و از طرفی طبق بررسی های انجام شده تنها پنج درصد جاده های کشور مجهز به سیستم روشنایی است.
به گفته کارشناسان امر کشته شدن کاربران جاده ای در تصادفات علاوه بر آثار زیانبار اقتصادی دارای تبعات اجتماعی نیز هست که پیامدهای آن غیرقابل جبران است.
سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه به عنوان عوامل اصلی وقوع حوادث جاده ای به شمار میآیند که به گفته کارشناسان مهمترین عامل تأثیرگذار در ایجاد حوادث رانندگی و جادهای که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انسانی است که درصد بالایی از تصادفات به این عامل باز میگردد.
هر چند سهم عامل انسانی از دیگر عوامل بیشتر است، اما تغییر این عامل نسبت به تغییرات تکنولوژی در حوزه راه و وسیله نقلیه، کندتر است. از آنجا که عامل انسانی نیازمند آموزش، تغییر رفتار و فرهنگسازی است، از همین رو، فرهنگ به سختی تغییر پیدا می کند و امر فرهنگ سازی زمان بر است.
نظارت گشت های نامحسوس در کندوان
در همین پیوند، فرمانده پلیس راه کندوان با اشاره به پیامدهای ناشی از تخلفات حادثه ساز در این محور پرتردد کشور گفت که خودروهای رانندگان متخلف توسط تیم های محسوس و نامحسوس پلیس جاده توقیف می شود.
سرگرد محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پلیس راه با رانندگانی که حقوق شهروندی را در جاده رعایت نکنند و به تخلفات حادثه ساز اقدام کنند بدون اغماض برخورد می کند.
وی اظهارداشت: به هنگام روان بودن ترافیک در این محور، سرعت خودروها نیز افزایش می یابد که به وقوع حوادث رانندگی منجر می شود.
فرمانده پلیس راه کندوان به اجرای طرحهای ضربتی نسبت به توقیف خودروهای متخلف اشاره و خاطرنشان کرد : بیشترین علت وقوع تصادفات در محور کندوان سرعت غیرمجاز بوده که اگر این مورد رعایت بشود به طور قطع سبقت نیز انجام نمی گیرد و شاهد تصادفات نخواهیم بود.
سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چب بیشترین تخلفات در کندوان
سرگرد احمدی خاطرنشان کرد : روزانه ۱۰ تا ۲۰ مورد خودروهای عبوری این محور به علت بروز تخلفات حادثه ساز (سبقت و سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، استفاده از گوشی همراه و حرکات نمایشی) توقیف می شود که از رانندگان انتظار است به توصیه های پلیس توجه کنند.
فرمانده پلیس راه کندوان سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ را بیشترین تخلفات خودروهای جاده کندوان اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل برای مقابله با رانندگان هنجارشکن، گشت های نامحسوس در سال جاری در محور کندوان تقویت و بیشتر شده تا وسیله نقلیه این دسته از رانندگان متخلف توقیف شود.
کندوان در روزهای پایانی هر هفته شاهد بار ترافیکی است
وی گفت : محور کندوان هم اکنون طبق روال روزهای پایانی هفته بارترافیکی بسمت شمال را شاهد است و این روال در همه ایام سال ادامه دارد.
فرمانده پلیس راه کندوان همچنین از احتمال ریزش و سقوط سنگ از ارتفاعات به ویژه در نقاط حادثه خیز این جاده اشاره و اضافه کرد سقوط سنگ از ارتفاعات کندوان محتمل است.
سرگرد احمدی اظهارداشت: مسافران همچنین قبل از آغاز سفر از سامانه های هواشناسی و ۱۱۰ و ۱۴۱ پلیس نیز از وضعیت راه های مناطق کشور از جمله محور کوهستانی کندوان مطلع شوند تا با مشکل برخورد نکنند.
مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راههای استان است.
تردد سالانه ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در مازندران
برابر آمار، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درون شهری است.
فرمانده پلیس راه کندوان به کابران جاده ای توصیه کرد که قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله رعایت فاصله طولی و توجه کافی با جلو را در این محور کوهستانی و پرتردد کشور رعایت کنند تا خاطره خوبی از سفر خود و خانواده شان رقم بزنند.
استاندار مازندران در در اوایل سال جاری در نشست شورای ترافیک که در شهر مرزن آباد چالوس برگزار شد، با تاکید بر ضرورت حل اساسی این محور حیاتی کشور گفت: در جاده چالوس- کرج با وجود استفاده ملی از این مسیر در تقسیم بودجه، عدالت اعمال نشده است.
سیدمحمود حسینی پور اظهارداشت: نکته مهم خیلی از گردشگران عرب هم به علت زیبایی رغبت دارند از این مسیر تردد داشته باشند چون کندوان جاده بین المللی است و خیلی از مسافران از محورهای هراز و سواد کوه وارد مازندران می شوند اما در برگشت علاقه مند هستند از جاده چالوس بازگشت کنند.
استاندار مازندران خاطرنشان کرد: یکی از کمبودها و نارسایی ها در جاده چالوس قرار بود در ۱۰ نقطه سرویس های بهداشتی احداث شود چرا که وقتی ترافیک در جاده چالوس رخ داد مسافران دچار مشکل می شوند.
مازندران و کندوان، این خطه شمالی در بخشهای مختلف خدمات ملی ارایه میدهد، بنابر این در تخصیص اعتبارات نیز به ویژه در بخش ایمن سازی محورهای ارتباطی باید منابع مالی بیشتری به این امر اختصاص یابد تا ایمنی برای تردد هموطنان در جاده های استان بیش از پیش فراهم شود.
برابر آمار بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل مازندران جادهای انجام می شود و ضرورت توجه بیشتر مسوولان امر برای کاهش تصادفات جاده ای مورد تاکید شهروندان و کاربران جاده ای است.
لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی
صاحبنظران امر معتقدند بهترین راهکار برای کاهش تصادفات رانندگی، آموزش و فرهنگ سازی است که باید از مهد کودک ها آغاز بشود چرا که سن کودکی مناسب ترین سن برای یادگیری است به طوری که آموزش های داده شده در اذهان نهادینه می شود.
دانیال فتحی پور کارشناس ارشد حقوق و مدرس دانشگاه در غرب مازندران معتقد است با تحقق این امر مهم آموزشی به طور قطع نسلی قانون مدار برای جامعه تربیت می شود.
فتحی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآور شد : چنین نسل تربیت شده قانونمدار بی شک تاثیر بسیار شگرفی در فرهنگ صحیح رانندگی در جامعه خواهد داشت که بر همه دغدغه های این بخش خاتمه می دهد.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد : در بسیاری از مواقع برخوردهای سلبی با رانندگان متخلف مانند نمرات منفی برای گواهینامه یا توقیف خودرو، چارهساز و خوب است اما در کنار این برخوردها، برنامههای آموزشی در نظر گرفته شود چرا که فرهنگ سازی مقدم بر همه راهبردهای مدیریتی است.
وی دو عامل آموزش و اعمال مقررات را مکمل یکدیگر دانست و گفت : بخشی از جامعه و عامل انسانی را می توان با فرهنگ سازی و آموزش نسبت به اجرای مقررات همراه کرد و بخشی دیگر نیازمند اعمال مقررات است.
به گفته فتحی پور اگر این اعمال مقررات وجود نداشته باشد فرهنگ سازی به تنهایی کار ساز نخواهد بود.
البته در این راستا کارشناسان تاکید دارند، نقش رسانه ها در ایجاد فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به قوانین بسیار مهم و تاثیرگذار بوده به طوری که نیاز است به طرق مختلف در نهادینه سازی فرهنگ راهنمایی و رانندگی در جامعه تلاش مضاعف داشته باشند.
۳۰ الی ۴۰ درصد جاده های کشور کوهستانی است
بعد از عوامل انسانی، راهها و جادهها به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد حوادث جادهای، باید با جدیت بیشتری مورد توجه مسئولان قرار گیرد و با تدبیر بیشتر در ایجاد جادههای ایمن تلاش کرد، جادههایی که بتواند حداقل قسمتی از سهلانگاریهای رانندگان و مشکلات فرهنگی رانندگی را جبران کند.
با توجه به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد جاده های کشورمان کوهستانی هستند، سطوح جاده، کیفیت آسفالت و شیب عرضی جاده ها در بروز یا کاهش تصادفات و واژگونی خودروها موثر است که به تاکید کارشناسان نیاز است مسوولان نهادهای ذیربط به چنین مواردی توجه داشته و با نقشه برداری صحیح در ساخت جاده های ایمن به کاهش تلفات رانندگی کمک کنند.
دو بانده کردن جاده ها و ایجاد آزاد راه های مورد نیاز، نصب دوربین های نظارتی در آنها، آسفالت و خط کشی و روکش های مناسب روی جاده ها نیز در کاهش تصادفات نقش بسیار مهمی دارد.
ضروری است در کنار ایمنی جاده ها، خودروسازان نیز برای کاهش تصادفات و تلفات رانندگی، با بالابردن استاندارد خودروها، ایمنی رانندگان را فراهم سازند.
استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.