به گزارش ایرنا، جاده کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر جزو محدوده کندوان است این محور با قدمتی بیش از ۸۰ سال از دیرباز تاکنون به علت عرض کم معبر، برخورداری از پیچ های تند و حادثه ساز، ریزش و رانش کوه، سقوط تخته سنگ های بزرگ از ارتفاع به سطح جاده شمار زیادی از عابران سواره رو را به کام مرگ کشاند و این حوادث تلخ و خونین خاطرات ناخوشایندی را در اذهان کاربران جاده ای، گردشگران داخلی و خارجی برجا گذاشته است.
به عنوان مثال فقط در سال جاری افزون بر هشت تن از کاربران جاده ای و گردشگران علاوه بر خسارت مالی، بر اثر سقوط سنگ از ارتفاعات جاده کندوان جانشان را از دست دادند.
در زمان حاضر ۸۰۰ نقطه حادثه خیز در راههای کشور شناسایی شده که ایمنسازی نیمی از آنها به گفته مسوولان سازمان راهداری با آشکارسازی یا بهبود مهندسی در دستور کار قرار گرفته است.
از این تعداد ۱۴ نقطه حادثه خیز و خطرساز در جاده کندوان قرار دارد که از توسط کارشناسان راهداری و پلیس راه منطقه شناسایی شده است.
این جاده ملی به علت تردد شبانه روز ۳۰ هزار دستگاه خودرو اعم از کاربران جاده ای، مسافران و گردشگران علاوه بر رفع نقاط حادثه خیز به تاکید مسوولان امر نیازمند تقویت امکانات و تجهیزات پلیس راهی، راهداری و امدادی است تا ارایه خدمات به ویژه در مواقع بروز حوادث طبیعی و تصادفات بدون دغدغه انجام شود.
شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر غرب مازندران همچون محور کندوان با وضع موجود خدمات ملی ارایه کند که ضروری است مسوولان کلان کشوری نسبت به تامین زیرساخت های منطقه تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.
استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.
مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی مختلف از جمله دریا و جنگل، سالانه پذیرای میلیونها مسافر از اقصی نقاط کشور است و ثبت حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال موید این مطلب است که ایمن سازی جادههای استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دولت سیزدهم نیز تاکنون قدم هایی برای رفع مشکلات محورهای ارتباطی استان برداشته است.
برابر آمار بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل مازندران جادهای انجام می شود و ایمن سازی و ارتقای سه محور مواصلاتی اساسی استان شامل کندوان، هراز و فیروزکوه و ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه ارتباطی موجود استان می تواند نقس بسیار موثری در توسعه استان، افزایش اشتغال و کارآفرینی و تسهیل و تسریع حمل محصولات داشته باشد.
اختصاص بیش از چهار هزار میلیارد ریال برای ایمن سازی جاده کندوان
نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی از اختصاص بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایمن سازی و تسریع در روند اجرای طرح ملی چهار بانده کردن مسیر مرزن آباد - دزدبن جاده چالوس - کرج محدوده کندوان خبرداد.
محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با ایرنا افزود : از این میزان اعتبار حدود چهار هزار میلیارد ریال آن بابت ایمن سازی جاده حادثه خیز کندوان از محل منابع اصلاح و پیچ های خطر ساز جاده های کل کشور و بقیه نیز برای تسریع در روند اجرای طرح ملی چهار بانده کردن مرزن آباد - دزدبن به طول حدود ۱۵ کیلومتر واقع در این مسیر اختصاص داده شده است.
نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود سه هزار و ۲۰۰ میلیارد هم برای شتاب بخشی روند طرح ملی چهاربانده کردن مرزن آباد - دزدبن اختصاص داده شد و امیدوارم با اختصاص این میزان اعتبار روند اجرای این طرح تاریخی که ز گذشته به عنوان میراث به این دولت رسیده سرعت بیشتری یابد.
محسنی بند پی افزود: امیدوارم با صرف این اعتبار، چالش عمده ترافیک که سال ها عابران سواره رو به ویژه مردم نقاط شهری و روستایی بخش مرزن اباد چالوس گرفتار آن هستند روند اجرای این طرح شتاب گیرد و اهالی این منطقه از این معضل برای همیشه رهایی یابند.
در همین پیوند، رضا اکبری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در بازدید ماه تیر امسال از محور کندوان تاکید کرده بود: مدیران شهرستانی راهداری و حمل و نقل جاده ای استان باید تمرکز خود را بر کاهش نقاط حادثه خیز و نگهداری جاده ها بگذارند.
به گفته وی نگهداری راهها، حذف نقاط حادثهخیز و نوسازی ماشینآلات در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قرار گرفته است.
ضرورت تخصیص اعتبارات ملی
فرمانده پلیس راه کندوان گفت: اکنون چهار نقطه حادثه خیز پرخطر این محور پرتردد کشور ملموس و مشهود است که باید برای رفع آن تدابیر ویژه ملی اتخاذ شود.
سرگرد محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نقاط حادثه خیز واقع در منطقه پل ذغال، پیچ آینه بالا و پایین مرزن آباد واقع در کف هزار چم و پیچ مکارود این محور کوهستانی است که به تعریض و حذف پیچ نیاز دارد.
وی اظهارداشت: این محور اگرچه در حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس واقع شده ولی خدمات ملی می دهد در حالی که بودجه آن شهرستانی بوده که همه مسوولان منطقه به آن واقف هستند.
سرگرد احمدی خاطرنشان کرد: اعتبارات اختصاصی این محور باید متناسب با خدمات ملی باشد چرا که آمارهای تردد خودروها در برخی از روزهای سال نظیر تعطیلات نوروزی امسال تا ۵۰ هزار مورد ثبت شد.
فرمانده پلیس راه کندوان گفت: امید است که در سال جاری سیاست ها به گونه ای برنامه ریزی شود که با تخصیص اعتبارات در حد ملی بتوان مشکلات موجود این محور را برطرف کرد.
سرگرد احمدی بر ضرورت توجه به زیرساخت های کندوان تاکید و اضافه کرد: رفع موارد زیرساختی نیازمند اعتبارات ملی است که خوشبین هستیم در سال جاری مسوولان کشوری و استانی به این نیاز مهم توجه ویژه خواهند داشت.
وی ریزش و سقوط سنگ را از دیگر چالش اساسی برشمرد و ادامه داد: طرح لق گیری سنگ ها از ارتفاعات این جاده در مواردی انجام شده اما برای رفع ریشه ای آن باید برنامه ریزی اساسی توسط نهادهای مربوط اتخاذ شود.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه عوامل اعم از پلیس راه و راهداری و مسوولان مربوط تلاش می کنند تا مشکلات این محور با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت به سرانجام برسد.
فرسودگی کوه / ضرورت حل ریشه ای مشکل
به گفته وی ریزش سنگ محور کندوان به علت فرسودگی کوه در کمترین ارتعاشات صوتی و حرکت خودرویی و بارندگی فصلی و متناوب تشدید میشود.
به گفته وی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور و منطقه با وجود تلاش خوبی در این محور دارند باید پای کار بیایند تا این مشکل ریشه ای حل بشود.
به تاکید فرمانده پلیس راه کندوان رسیدگی بیشتر نهادهای مربوط به این محور ملی و بین المللی و حیاتی کشور با هدف خدمات رسانی مطلوب ضروری است.
کارشناسان امر تاکید دارند چون کندوان جاده بین المللی بوده انتظار این است که سازمان راهداری در تخصیص بودجه توجه خاصی برای ایمن سازی این محور داشته باشند و همچنین کارگروه ویژه برای این جاده را الزامی می دانند.
به تاکید آنان نگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده باید به جاده کندوان تغییر کند و از نگاه انفعالی به جاده کندوان باید خارج شد و حتی راه اندازی شعبه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در غرب مازندران با هدف رفع چالش های مربوط به ویژه کندوان الزامی است.
رضا مجد کارشناس ارشد بازنشسته راهداری در استان مازندران تدابیر ویژه برای ایمن سازی اساسی جاده کندوان را از سوی مسوولان کشوری را اجتناب ناپذیر دانست.
مجد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسوولان کشور و استانی باید برای ایمن سازی این جاده کوهستانی پر تردد فکر اساسی کنند تا مسافران در حال گذر از این گذرگاه حادثه خیز دچار حادثه نشوند.
وی بیان داشت: دیدن اخبار دلخراش و بیرون کشیدن پیگیر خون آلود افراد جان باخته و زخمی شده در لا به لای آهن پاره ها و حجم انبوه سنگ ها، دل هر انسانی را به درد می آورد که باید تدابیر ویژه ای برای این جاده اندیشیده بشود.
صاحبنظران حوزه منابع طبیعی می گویند برای پیشگیری از سقوط سنگ و جلوگیری از ریزش و رانش زمین در جاده کندوان باید طرح های آبخیزداری در بالادست این جاده اجرا شود. نکته مهمی که باید در برنامه ریزی های نهادهای مربوط لحاظ شود.
به گفته رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان چالوس برای ۶ نقطه شناسایی شده حد فاصل سیاه بیشه تا ولی آباد محور کندوان در سال گذشته هفت هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که پیمانکار مربوط کار لق گیری سنگ ها از ارتفاعات را انجام داد.
مهدی صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در منطقه پل ذغال این محور نیاز به احداث پل جدید در همجوار این پل است و مکاتبات برای رفع این مشکل انجام شده و پیگیر هستیم تا این مورد هم برطرف شود.
نفوذ پذیری آب در کوه های منطقه بیشتر است
وی سیاه بیشه را یکی از مهمترین نقاط حادثه خیز این محور برشمرد و اظهارداشت: ۲ نقطه دیگر حادثه خیز حاد این محور " کمرزرد و هریجان " است که تاکنون چندین مورد مناقصه برگزار شد که امید است از سوی پیمانکاران استقبال شود.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان چالوس به نفوذپذیری آب در رشته کوه البرز اشاره کرد و گفت: رشته کوه البرز در محدوده کندوان نسبت به کوه زاگرس نفوذپذیری آب در آن زیاد است و همین عامل سبب می شود تا ریزش سنگ ها در محور اتفاق بیفتد.
بعد از برگزاری نشست شورای ترافیک استان مازندران در مرزن آباد در فروردین ماه امسال، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایمن سازی جاده چالوس - کرج محدوده کندوان اختصاص داد.
به گزارش ایرنا، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در چهارم فروردین ماه امسال بنا به دعوت استاندار مازندران در پی وقوع حادثه هولناک و تلخ سقوط سنگ به روی تعدادی از خودروها و تلفات انسانی در این نشست شرکت کرد و وعده داده بود افزون بر اختصاص اعتبارات استانی بلکه اعتبارات ملی هم برای ایمن سازی جاده کندوان اختصاص دهد که محقق شد.
این اعتبار افزون بر اجرای طرح عملیات لق گیری همچنین برای رفع نقاط حادثه خیز در ۱۰ نقطه کندوان در نظر گرفته شد، افزون بر این اقدامات حدود ۱۰ میلیارد تومان هم برای روکش آسفالت و عملیات لکه گیری برای این مسیر در نظر گرفته شده بود.
کف هزار چم، دره هریجان، ورودی تونل های سیاه بیشه روستای ولی آباد، هفت برادران، تونل سه قلو، قبل از مجتمع هزار چم، راهدارخانه هزار چم و رستوران صورتی را جزو نقاط حادثه خیز این محور هستند.
در هشتم خرداد ماه سال ۱۳۸۳ بر اثر وقوع زلزله و پس لرزه های آن در غرب مازندران، متاسفانه بر اثر این بلای طبیعی حدود ۶۰ دستگاه خودرو واژگون شد و افزون بر آن این محور برای ایمن سازی و پاکسازی و عملیات لق گیری سنگ ها مدت ۶ ماه به روی وسائط نقلیه موتوری مسدود شده بود.
جاده کندوان از لحاظ جغرافیایی در بخش مرزن آباد قرار دارد و از مجموع حدود ۱۰۰ روستای این بخش حدود ۱۵ روستا در حاشیه این محور قرار دارد.
در این ارتباط، استاندار مازندران گفت: حفظ و ایمن سازی این جاده در شرایط کنونی و حتی پس از اجرای کامل طرح ملی آزاد راه تهران - شمال بسیار مهم و ضروری است.
سید محمود حسینی پور نوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امروز برای حفظ این محور ارتباطی پرتردد برنامه ریزی شده و بیشتر تلاش ها آن است بتوان از میزان خسارت ها کاسته شود هرچند این محور دارای قدمت بسیار زیاد بوده و تامین امنیت آن از لحاظ استاندارد قدری مشکل است و برای دولت هم هزینه نگهداری آن بسیار زیاد بوده منتهی پس از اجرای کامل آزاد راه تهران - شمال این جاده به خاطر دسترسی نقاط روستایی و تردد گردشگران باید برقرار باشد.
وی اظهار کرد : این شبکه ارتباطی پیوند دهنده استان های جنوبی به خطه شمال کشور به ویژه غرب مازندران و گیلان است و به علت برخورداری از مواهب طبیعی و زیبایی های منحصربفرد در دنیا بی نظیر بوده و از دیرباز تاکنون خاستگاه خیلی از گردشگران داخلی و خارجی بوده چرا که خیلی از گردشگران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که خطه غرب مازندران را به عنوان مقصد گردشگری خود بر می گزینند از این جاده تردد می کنند.
فرماندار سابق چالوس نیز گفت: ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده چالوس در حوزه استحفاظی مازندران و شهرستان چالوس را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم.
علی قاسمی تصریح کرد: اهمیت و ارزش جاده فعلی چالوس با تکمیل کامل آزاد راه تهران - شمال کاهش نخواهد یافت، جاده فعلی چالوس مسیر دسترسی به روستاهای ییلاقی شهرستان چالوس و از جاده های زیبا و دیدنی جهانی است.
رئیس جمهور در حاشیه افتتاح قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال در تیرماه سال جاری تاکید کرد: ایمنی جاده باید تامین بشود
آیت الله سید ابراهیم رئیسی افزود: ایمن سازی جاده چالوس با جدیت از سوی وزارت راه و شهرسازی دنبال و انجام شود. مردم باید در تردد در جاده چالوس امنیت داشته باشند و نگران ریزش سنگ نباشند.
پیوست تاکید آیت الله رئیسی مبنی بر ضرورت ایمن سازی کندوان، وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: این وزارتخانه پیگیر ایمن سازی جاده چالوس بوده و حسب دستور امروز رییس جمهور موارد موکد نیز مجدد در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی برای ایمن سازی جاده چالوس محدودیت اعتباری وجود ندارد.
نظر شما