به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، برخی تصور می کنند در مسیر پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا که حدود ۸۰ کیلومتر است، فقط پذیرایی زائران در قالب موکب هایی برای استراحت و پذیرایی یا خوردن غذا و نوشیدن چای و شربت است در حالی که برخی موکب ها در کنار ارائه این خدمات یا به صورت اختصاصی به کارهای فرهنگی می پردازند که موکب های قرآنی یا موکب های شهدای دفاع مقدس و حشدالشعبی نمونه هایی از این موکب هاست. برخی موکب های عربی ضمن پذیرایی از زائران به عزاداری و سینه زنی می پردازند تا زائران در ذکر مصیبت و مرثیه سرایی هم حضور داشته باشند. مثلا هنوز ۶ روز تا اربعین حسینی باقی مانده ولی گروهی از خادمان موکب السیده السکینه در نزدیکی حرم حضرت ابوالفضل(ع) در خیابان میثم تمار ضمن پذیرایی از عزاداران به سینه زنی پرداختند.
امسال با افزایش موج اهانت ها به ساحت مقدس قرآن کریم در کشورهای غربی، مسلمانان در بیانیه هایی این توهین ها را محکوم کرده و خواستار برخورد با اهانت کنندگان به قرآن کریم شدند و مراسم پیاده روی اربعین نیز مکانی مناسب برای اعلام انزجار از اهانت کنندگان و حامیان غربی آنها بود. به همین منظور برخی مداحان از زائران حسینی درخواست کردند تا با خود قرآن به همراه بیاورند و در همایش جهانی پیاده روی اربعین عزت و اقتدار کلام خدا را به نمایش بگذارند. همچنین ۱۱۴ موکب قرآنی در مسیر زائران برپا شد تا شرکت کنندگان در این مراسم همراه با سینه زنی و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) دقایقی را به تلاوت قرآن بپردازند و توماری را امضا کنند که نقشههای دشمنان اسلام را از بین ببرد.
تاریخ، شهادت می دهد امام حسین (ع) در مسیر کربلا و حتی سر بریده آن حضرت بر روی نی آیاتی از قرآن را تلاوت کردند. آن حضرت در عصر تاسوعا به حضرت ابوالفضل فرمود تا از دشمنی که قصد حمله به سپاه آن حضرت را داشتند، مهلتی بگیرد و امام حسین (ع) و یارانش در آخرین شب زندگی خود به راز و نیاز با معبود و تلاوت قرآن و نماز مشغول شوند. در شب عاشورا هنگامی که گروهی از لشکر عمر سعد برای سرکشی به طرف خیمه ها آمدند، در آن لحظه امام(ع) این دو آیه را با صدای بلند تلاوت کردند: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ * ما کانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنینَ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّی یَمیزَ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَی الْغَیْبِ...»؛ آنها که کافر شدند (و راه طغیان پیش گرفتند) تصور نکنند اگر به آنها مهلت می دهیم، به سودشان است؛ بلکه ما به آنان مهلت می دهیم فقط برای اینکه بر گناهان خود بیافزایند و برای آنها عذاب خوارکننده ای (آماده شده) است؛ چنین نبود که خداوند مؤمنان را به همان گونه که شما هستید، واگذارد، مگر آن که ناپاک را از پاک جدا سازد و خدا بر آن نیست که شما را از غیب آگاه گرداند. (سوره آل عمران آیات ۱۷۸ و ۱۷۹)
امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگامی که برای یاران خود سخن می گفتند و به قیام امام دوازدهم(عج) و به رجعت خود و امامان دیگر اشاره کردند، در وصف آن زمان آیه ۹۶ سوره اعراف را تلاوت کردند که می فرماید «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُون»؛ و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می گشودیم؛ ولی (آن ها حق را) تکذیب کردند، ما نیز آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.
بسیاری از زائران حسینی در مسیر پیاده روی ضمن تلاوت قرآن در موکب های قرآنی به روح پاک شهدای دفاع مقدس درود فرستاده و یک صفحه از قرآن یا بیشتر را تلاوت می کردند و سپس به مسیر خود ادامه می دادند. امسال یک خیمه قرآنی به عنوان قرارگاه مردمی قرآنی اربعین در عمود ۱۲۲۲ برپا شد تا زائران حسینی در مسیر پیاده روی به سوی کربلا در پویش ستاره های زمین با عنوان فجر عاشقی شرکت کرده و به تلاوت سوره فجر بپردازند.
در اطلاعیه این قرارگاه آمده است: قرآن ما برای خواندن است و عمل کردن؛ سراسر نور است و با هتک حرمتهای ظاهری، نور این خورشید تابناک حتی ذرهای کم نمیشود؛ حالا که در این مسیر با هم همقدم شدهایم تلاوت کنیم و تدبر کنیم در آیات نورانی این کتاب عزیز و مهجور و خاک خورده... سوره فجر، همان سورهای است که منتسب به سید و مولایمان حسین علیهالسلام است و همراه ماست در این مسیر؛ پس بخوانیم و تدبر کنیم و شریک کنیم همسفرانمان را در این باران نور... از خانه، فجر بخوانیم و راهی شویم، خسته که شدیم، نفسی تازه کنیم، فجر بخوانیم و ادامه دهیم.
این قرارگاه مردمی به سرپرستی حجتالاسلام سیدمصطفی حسینی یک راهپیمایی در اعلان برائت از توهینکنندگان به قرآن کریم در مسیر نجف به کربلا برگزار کرد که در ۱۳ شهریور از عمود هزار و ۲۱۲ آغاز و تا عمود هزار و ۲۲۲ ادامه داشت. در کنار این مراسم، برنامه قرآنی چندملیتی در خیمه قرآنی مسیر نجف به کربلا نیز برگزار شد.
در مسیر پیاده روی موکب هایی برای بزرگداشت شهدای دفاع مقدس به ویژه سرداران شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همچنین شهدای حشدالشعبی پذیرای زائران بود تا لحظاتی را به یاد شهدا در این مسیر قدم بزنند و با تلاوت یک صفحه از قرآن یاد و راه آنان را گرامی بدارند.
با قرآن در مسیر بهشت نیز عنوانی است که برای کاروان قرآنی نور به سرپرستی سیدمحمد موجانی برگزیدند تا با حضور قاریان، حافظان و گروههای تواشیح در دو گروه خواهران و برادران در موسم اربعین ۱۴۰۲ به اجرای برنامه در موکب های و محلهای تجمع زائران پرداختند. حمیدرضا احمدی وفا، حامد علیزاده، مهدی غلامنژاد، مسعود نوری، سیداحمد مقیمی، جواد سلیمانی، محمد زاهدی، سجاد پروینینژاد، محسن حسینخو، ابراهیم عمارلو و مسعود خاتمی قاریانی از سراسر کشور بودند که بیش از ۳۵۰ محفل و کرسی تلاوت در موکبها و مراکز تجمع زائران برگزار کردند و با استقبال زائران روبرو شدند.
قاریان ایرانی و عراقی همچنین در مسیر پیاده روی اربعین در موکب شهدای سادات الحلو عمود ۱۲۵، موکب شباب علی اکبر عمود ۱۲۶، موکب عربی عمود ۴۸۷، موکب عساکر عمود ۳۵۳، موکب اهالی بندرعباس ۴۸۴، موکب ابومهدی مهندس القرآنی ۷۵۰، موکب عساکر الثقافی عمود ۷۶۷، موکب بانوان فاطمی عمود ۱۲۲۰، موکب خدام الحسین عمود ۱۱۲۰، موکب حضرت معصومه عمود ۱۰۸۰ و موکب ابومهدی مهندس القرآنی عمود ۱۱۵۲به تلاوت آیات الهی پرداختند.
یکی از جلوه های زیبای پیاده روی امسال نمایش تصاویر بزرگ قرآن از سوی هیات عزاداری بنی عامر از بصره هنگام ورود به شهر کربلا بود. عزاداران طرح موزائیکی قرآنی را به عنوان تجسم پیروزی و حرمت قرآن کریم به نمایش گذاشتند. دسته سفیدپوش بنیعامر هر ساله در آستانه اربعین حسینی حرکت خود را از بصره آغاز میکند و در ۱۹ صفر به کربلا میرسد و سپس لبیکگویان به حرم امام حسین (ع) مشرف میشود. سال گذشته، کاروان پیاده بنی عامر، با لباسهای سفید و متحدالشکل، پس از حضور در بینالحرمین، بر لزوم اتحاد مسلمانان تأکید کردند و آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» را در بینالحرمین به نمایش گذاشتند.