گریه‌های دختر عراقی کار خودش را کرد/ اربعین مرز ندارد

تهران- ایرنا- دختر خردسال عراقی گریه می‌کرد که چرا هیچ زائری به خانه ما نمی‌آید، ما زیاد بودیم؛ نمی‌خواستیم مزاحمشان شویم، پدرش هم به گریه افتاد و گفت «حق با دخترم است. شاید ما لیاقت پذیرایی از زائران امام حسین (ع) را نداریم».

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین ملکوتی اربعین حسینی هر سال مظهر نمایش مهر و محبت دوستداران اهل بیت (ع) در عراق است. مردم مهمان نواز این کشور حتی با کمترین امکانات پذیرایی هر ساله به بهترین شکل پذیرای میلیون ها زائر اربعین هستند؛ آیین معنوی اربعین حسینی حدود پنج میلیون زائر از هموطنانمان از طریق مرزهای هوایی به مقصد نجف و بغداد و زمینی در مهران، خسروی، تمرچین، باشماق، شلمچه و چذابه برای حضور در اربعین راهی عراق می‌شوند.

بر اساس اعلام برادران عراقی همه ساله حدود ۲۰ میلیون نفر از سرتاسر جهان به خصوص کشورهای اسلامی برای حضور در آیین معنوی اربعین حسینی خود را به عراق رسانده و با امام عاشقان حضرت سیدالشهدا ع تجدید میثاق می کنند زیرا که اربعین فرا زمینی و مرزی ندارد.

در این میان برادران عراقی با وجود فراهم نبودن زیرساخت های مناسب در کشور و کمترین امکانات و تجهیزات رفاهی با آغوشی باز و رویی گشاده به بهترین شکل پذیرای زائران آقا سید الشهدا(ع) هستند و هر آنچه که در توان دارند، برای پذیرایی از زائران ارائه کرده و منازل خود را در اختیار برادران و خواهران زائر گذاشته و از آنها پذیرایی می‌کنند.

عده‌ای نیز با برپایی موکب‌های خود در کنار موکب‌داران ایرانی، آداب همسایگی را به جای آورده و علاوه بر کمک به ایرانیان موکب‌دار از زائران مهمان اربعین حسینی پذیرایی می کنند اما نباید فراموش کنیم که آنها میزبان و ما مهمان آنها هستیم.

گریه‌های دختر عراقی کار خودش را کرد/ اربعین مرز ندارد

پذیرایی از زائران حتی به قدر جرعه‌ای آب خنک

فریدون اشرفی گودرزی یکی از موکب‌داران ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که در آیین اربعین به عراق می رود و به آن افتخار می‌کند، اظهار داشت: کشور عراق به دلیل آسیب‌های ناشی از جنگ‌های مختلف بیشترین زیرساخت‌های خود را از دست داده، اما این مهم هیچ تاثیری در ارائه خدمات برادران عراقی به زائران سیدالشهدا (ع) ندارد.

وی اضافه کرد: مردم عراق به ویژه در مسیر تردد زائران اربعین به سمت نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و دیگر مکان های مقدس با برپایی موکب و حتی بسیاری که از توان مالی کمتری برخوردار هستند، حتی به اندازه جرعه‌ای آب خنک سعی در خدمت به زائران سیدالشهدا (ع) دارند و از هیچ‌گونه خدمتی دریغ نمی‌کنند.

اشرفی گودرزی با بیان این که اربعین مرز ندارد، اظهار داشت: چند سال پیش و قبل از زمان مقرر برای برپایی موکب، کاروانی حدود ۲۰ نفری به سمت زیارت امامین عسکری به راه انداخته و در مسیر بودیم که مردی بلند قد به همراه دختر حدود ۱۰ ساله او توجه تمامی کاروان را به خود جلب کرد که دخترش گریه می کرد و دائما به ما اشاره می کرد.

گریه‌های دختر عراقی کار خودش را کرد/ اربعین مرز ندارد

گریه های دخترش لرزه به دل همه ما افتاد

اشرفی گودرزی که خود را مسلط به زبان عربی عنوان کرد، گفت: از پدر وی علت گریه دخترش را جویا شدم که پدرش گفت «دخترم می گوید چرا هیچ زائری به خانه ما نمی آید» و در همان لحظه از کاروان ما برای پذیرایی در منزل خویش دعوت کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه نفرات ما زیاد بود، به وی گفتم که مزاحمش نمی شویم که این پدر نیز به گریه افتاد و گفت «حق با دختر من است که شاید لیاقت پذیرایی از زائران امام حسین (ع) را نداریم».

اشرفی گفت: واقعا با شنیدن این جمله و گریه های دخترش لرزه به دل همه ما افتاد و دعوت ایشان را پذیرفتیم و شب را در منزل این برادر عراقی سپری کردیم که از همه خوشحال تر دختر خردسال این مرد عرب بود که خاطره ای فراموش نشدنی از عشق به زائران سیدالشهدا (ع) برایمان به یادگار گذاشت.

یکی از تاکیدات این هموطن موکب‌دار که مدام بر آن اصرار می‌کرد این بود که «نباید فراموش کنیم که در آیین اربعین حسینی ما مهمان هستیم و عراقی ها میزبان. زیرا که مردم عراق بر اجرای سنت های خود بسیار حساس هستند و ما باید به عقاید و سنت های آنان احترام بگذاریم.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha