ساری- ایرنا- رویدادهای بومی و محلی که طی حدود ۲ دهه اخیر در مازندران به عنوان ظرفیت‌های گردشگری متکی بر فرهنگ جایگاه قابل توجهی پیدا کرده‌اند و پرمخاطب شده‌اند و در صورت برندسازی و تبلیغ مناسب می‌توانند به رونق اقتصاد گردشگری این استان کمک کنند، اکنون قرار است در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برپایی جشنواره‌های بومی و محلی در مازندران طی سال‌های اخیر چه در شهرها و چه در روستاها رونق مناسبی یافته و تقریبا در همه مناطق این استان گردشگرپذیر می‌توان نمونه‌هایی از این رویدادها را مشاهده کرد. رویدادهایی با عناوین مختلف که گاهی با محوریت محصولات بومی و کشاورزی و جنگلی برگزار می‌شوند و گاهی هم به مناسبت‌های بومی و جشن‌های محلی ارتباط دارند و از دهه ۸۰ تا کنون روند رو به رشدی را در مازندران طی کرده‌اند.

پیشینه برپایی این قبیل جشن‌ها اگرچه طولانی است و به دهه‌ها و سده‌ها پیش برمی‌گردد، اما از سرگیری این جشن‌ها در استان و حتی جشن‌های مازندرانی‌ها در پایتخت کشور به دهه ۸۰ برمی‌گردد که با ایده‌پردازی زنده‌یاد فرهود جلالی کندلوسی، چهره پرتلاش و فقید فرهنگ و هنر مازندران آغاز شد و سپس به مرور مورد توجه قرار گرفت و گسترش یافت.

حالا پس از حدود دو دهه برگزاری این قبیل جشن‌ها و رویدادها و جشنواره‌ها، مازندران را می‌توان از نظر تعدد رویدادهای فرهنگی بومی و محلی یکی از استان‌های سرآمد دانست. حتی در برخی روستاها مانند ریکنده شهرستان قائمشهر، برگزاری جشنواره نیشکر منجر به تحولی در اقتصاد این روستا شد و با هموارسازی مسیر ثبت ملی تهیه شکر سرخ و راه‌اندازی کارگاه‌های متعدد، در اشتغال‌زایی و اقتصاد گردشگری این روستا تاثیر چشمگیری داشت.

نمونه‌های از این دست در مازندران کم نیستند؛ جشنواره انجیر گلوگاه، جشنواره انار اشرف، جشنواره گل‌گاوزبان جنت‌رودبار رامسر، جشنواره عسل شیرگاه، جشنواره ملی بهار نارنج در ساری و بابل، جشنواره کئی‌پلا در ساری و بسیاری از رویدادهای متکی بر فرهنگ عامه و بومی استان طی سال‌های اخیر پا گرفته‌اند و مخاطبان خود را پیدا کرده‌اند.

در کنار این رویدادها ظرفیت‌های رویدادیِ دیگری مانند برنامه‌های آیینی و مذهبی نیز در مازندران وجود دارند که ظرفیت بالقوه‌ای برای برندسازی و تبدیل شدن به یک رویدادِ گردشگرپذیر فرهنگی را دارند. اما نبود راهبردی مشخص برای برگزاری این رویدادها و بهره‌مندی مناسب از آن‌ها سبب شده که این ظرفیت‌های مهم جذب گردشگر داخلی، در قالب یک مجموعه رویداد منظم به چشم نیایند و بهره‌ای که باید از آن‌ها گرفته نشود.

آغاز فرآیند ثبت رویدادهای بومی و محلی

اخیرا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برای پر کردن این خلاء موجود در برنامه‌ریزی گردشگری فرهنگی مازندران نسبت به ثبت و شناسایی رویدادها و جشنواره‌های بومی و محلی مازندران که قابلیت برندسازی و ثبت در تقویم رویدادهای گردشگری کشور را دارند اقدام کرده و تعدادی از این رویدادها نیز برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد شده‌اند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ثبت رویدادها و جشنواره‌های بومی و محلی مازندران به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان در بین رویدادهای رسمی گردشگری کشور در دستور کار قرار گرفته است.

مهدی اسحاقی - سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران

مهدی اسحاقی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما برای رونق گردشگری مبتنی بر فرهنگ در مازندران، بهره‌گیری از ظرفیت رویدادها و جشنواره‌های بومی محلی و برندسازی این رویدادها در عرصه گردشگری است که کار شناسایی و دسته‌بندی این برنامه‌ها آغاز شده و تعدادی از آن‌ها نیز برای ثبت در سامانه و تقویم رویدادهای گردشگری کشور انتخاب شده‌اند.

وی افزود: با توجه به رشد بوم‌گردی‌ها و احیای صنایع دستی و گردشگری کشاورزی در بسیاری از روستاهای استان و تلاشی که برای رونق این بخش از فعالیت‌های اقتصادی در روستاها در حال انجام است، توسعه اقتصاد و اشتغال روستاها با تکیه بر گردشگری روستایی و رویدادمحور راهبردی اصولی است که با برندسازی جشنواره و رویدادهای بومی و محلی استان به نتیجه خواهد رسید.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران خاطرنشان کرد: تا کنون ۷۲ جشنواره و رویداد بومی و محلی مرتبط با فرهنگ، مناسبت‌های بومی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی در مازندران شناسایی و دسته‌بندی شده که در تلاشیم تا این رویدادها را در تقویم و سامانه رویدادهای گردشگری کشور به ثبت برسانیم.

معرفی ۱۵ رویداد از مازندران به وزارت میراث فرهنگی

اسحاقی افزود: در گام نخست از ۷۲ جشنواره و رویداد شناسایی شده در مازندران، ۱۵ رویداد برای ثبت در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به اداره ترویج و رویدادهای دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد شدند.

وی رونق بوم‌گردی در مازندران را یکی از فرصت‌های مهم برای اقتصاد گردشگری این استان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۳۵۹ اقامتگاه رسمی و مجوزدار بوم‌گردی در مازندران وجود دارد که این تعداد خوشبختانه با استقبال موجود در استان رو به افزایش است. مهر امسال و در هفته گردشگری نیز چند اقامتگاه بومگردی جدید و با کیفیت در مناطق مختلف استان به بهره‌برداری برسد. مجموعا طبق آمارهای موجود ۶ هزار و ۸۵۶ زیرساخت اقامتی و پذیرایی و تفریحی برای گردشگران در مازندران وجود دارد.

برجسته‌سازی رویدادهای بومی و محلی مازندران می‌تواند بخشی از سفر گردشگران به این استان را هدفمند کند و به سودآوری بیشتر گردشگری برای این استان و به ویژه مناطق روستایی بینجامد. آن‌چه که سال‌هاست برای اردیبهشت‌های کاشان و در فصل گلابگیری رقم می‌خورد، برای مازندران با محوریت‌های مختلف و عناوین گوناگون قابل دسترسی است تا با استفاده از این ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری مازندران از زیر سایه دریا و جنگل خارج شود و به اقتصادِ عرصه توریسم این استان کمک کند.

دستورالعمل ثبت رویدادها در تقویم رویدادهای گردشگری کشور تابستان سال گذشته توسط عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان‌های کشور ابلاغ شده و روند اجرایی شدن آن با رونمایی از سامانه ثبت رویدادها به آدرس events.mcth.ir در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران آغاز شده است.