سمنان- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: شیوع سالک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان طی ۲ سال گذشته و در دولت سیزدهم، با اقدامات انجام شده ۹۰ درصد کاهش یافت.

سعید کساییان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: سال گذشته ۵۰ نفر در نقاط مختلف تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به بیماری سالک مبتلا شدند.

طبق گزارش‌ها پس از گذشت ۲۳ سال از زمان شروع شیوع بیماری سالک در شهرستان دامغان، سال ۱۴۰۱ کمترین آمار مبتلایان به بیماری سالک ثبت شد.

وی ادامه داد: طبق گزارش‌ها ۲ سال پیش ابتلا به سالک یکهزار نفر در نقاط مختلف استان سمنان ثبت شده بود که اکنون با اقدامات انجام شده به حدود ۵۰ بیمار کاهش یافته است.

وی بیان کرد: ابتلا به سالک فقط مربوط به شهرستان دامغان نیست و به صورت موردی در دیگر مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز گزارش می‌شود.

کساییان تصریح کرد: داروهای لازم برای درمان سالک مانند تانک ازت به میزان کافی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تامین شد و نگرانی بابت کمبود این قلم دارویی وجود ندارد.

وی یادآور شد: امسال یک مورد ابتلا به سالک در مرداد ماه و بین سه تا چهار مورد در شهریور ماه در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گزارش شد.

وی افزود: اوج شیوع سالک در آبان ماه است، اما در دیگر ماه‌های سال نیز احتمال ابتلا به سالک وجود دارد و دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان در آمادگی کامل برای خدمات رسانی در این زمینه قرار دارد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان افزود: با مقایسه گزارش‌های مربوط به ابتلا به سالک از ابتدای امسال تا کنون در مقایسه با سال گذشته، پیش بینی می‌شود امسال نیز مانند سال گذشته سالک شیوع چندانی نداشته و آمار مانند پارسال باشد.

درباره بیماری سالک بیشتر بدانید

به گزارش ایرنا، بیماری پوستی سالک بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و در ایران دو نوع سالک شهری یا نوع خشک و روستایی یا نوع مرطوب وجود دارد؛ در سالک روستایی، موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده می‌شود و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

در سالک شهری، مخزن بیماری بیشتر بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند، به این ترتیب پشه خاکی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالک، آلوده شده و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می‌شود.

سالک طبق گزارش‌های موجود در ۹ کشور دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه مانند ایران، عربستان، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق شیوع بالایی دارد.

زخم سالک تاکنون در بیش از ۱۷ استان و ۸۸ شهرستان کشور مشاهده شده است. ۱۸ استان ایران سالک‌خیز و ۹ استان به صورت موردی با این بیماری مواجه هستند و استان‌های سردسیری مانند اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی و غربی این بیماری را ندارند.

طبق آمارها، سالانه حدود یک میلیون فرد جدید در دنیا به بیماری سالک مبتلا می‌شوند در حالی که طبق گزارش‌های موجود، این آمار در ایران به صورت سالانه حدود ۲۰ هزار مورد جدید گزارش شده است.

بیماری سالک در شهرستان دامغان استان سمنان دارای سابقه ۱۰ ساله است و در فصل تابستان گریبان‌گیر مردم بیش از ۳۰ روستای جنوب و شرق دامغان می‌شود. بنا به گفته منابع محلی، سال گذشته حدود یکهزار نفر در شهرستان دامغان به زخم سالک مبتلا شدند که لزوم توجه بیشتر به راهکارهای پیشگیرانه و جدیت در مقابله با این بیماری، لازم و ضروری است.

بیماری سالک قابل ریشه‌کنی نیست ولی قابل‌کنترل است که در این راستا باید برای کاهش بیماری، از راه‌های کنترلی و افزایش دانش لازم برای مردم استفاده کرد.